/
۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰

تولید اولیه گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی در ماه پایانی فعالیت دولت

طبق گفته وزیر نفت و در صورت اجرایی شدن برنامه فعلی وزارت نفت، در ماه پایانی فعالیت دولت دوازدهم در تابستان سال ۱۴۰۰، شاهد آغاز تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی که یک فاز مرزی و تنها فاز توسعه نیافته این میدان مشترک گازی است، خواهیم بود.
کد خبر : ۲۸۷۲۵
نبض نفت - تیرماه 96 قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی به ارزش 4 میلیارد و 800 میلیون دلار با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌‌های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (CNPC) و شرکت پتروپارس به امضا رسید. توتال رهبری کنسرسیوم پروژه توسعه فاز ١١ پارس جنوبی را بر عهده داشت و سهم این شرکت فرانسوی در این کنسرسیوم 50.1 درصد، سهم شرکت چینی CNPC به میزان 30 درصد و سهم شرکت پتروپارس 19.9 درصد تعیین شد.

طبق زمان‌بندی اولیه، قرار بود 40 ماه بعد از امضای قرارداد، تولید گاز از میدان فاز 11 پارس جنوبی آغاز شود. به عبارتی، در صورت اجرایی شدن این قرارداد و عدم بدعهدی توتال و CNPC، پاییز امسال شاهد آغاز تولید گاز از فاز 11 پارس جنوبی بودیم. اما این قرارداد اجرایی نشد و با بیش از دو سال معطل ماندن توسط این دو شرکت فرانسوی و چینی، در نهایت فاز 11 برای توسعه به دست متخصصان داخلی سپرده شد.

روز گذشته عملیات نصب نخستین جکت این فاز آغاز شد و وزیر نفت در این مراسم اذعان داشت: " با نصب این جکت که ارزش آن 25 میلیون دلار است امکان حفاری 12 حلقه چاه تولیدی فراهم می‌شود که حفاری پنج حلقه چاه در مرحله نخست برنامه‌ریزی شده است؛ با نصب این جکت و حفاری پنج حلقه چاه امکان برداشت روزانه 14 میلیون مترمکعب از این فاز ظرف 14 ماه آینده میسر می‌شود."

در واقع در صورت اجرایی شدن این برنامه، در ماه پایانی فعالیت دولت دوازدهم در تابستان سال 1400، شاهد آغاز تولید گاز از فاز 11 پارس جنوبی که یک فاز مرزی و تنها فاز توسعه نیافته این میدان مشترک گازی است، خواهیم بود.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر