/
۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶

مهار بیش از ۷۰ سیل در سدها

در دو ماهه نخست بهار ۹۹ بیش از ۷۰ سیل در کشور رخ داد که اگر سدها نبودند، بهار ۹۹ در کنار شیوع کرونا، بهاری سیلابی با تخریب های متعدد در پایین دست رودخانه ها بود.
کد خبر : ۲۸۷۶۴
نبض نفت - بهار سال جاری به علت شیوع ویروس کرونا، بهاری متفاوت در کشور بود؛ به طوری که علاوه بر رکود اقتصادی ناشی از شیوع این ویروس، مردم نیز با سختی ها و محدودیت هایی مواجه شدند که پیش از این، نمونه آنرا تجربه نکرده بودند.

حال اگر در این شرایط، بهار 99 با وقوع سیلاب های متعدد همراه می شد و مردمی که برای نجات از کرونا در خانه هایشان مانده بودند، مجبور به ترک خانه های خود و حضور در مراکز اسکان عمومی از قبیل چادرها و ... می شدند، هم مشقت بسیاری برای مردم به وجود می آمد و هم احتمال شیوع گسترده ویروس کرونا در چنین شرایطی به شدت افزایش می یافت.

بهار 99 بارشهای متعددی در کشور داشتیم که اغلب آنها در زمان کوتاه و با شدت بالا رخ داد. بارشهای بهار سال جاری در دو ماه نخست سال منجر به بروز بیش از 70 سیل در کشور شد که این سیلاب ها در مخازن سدها ذخیره شده و کمترین خسارات را برای مردم در پی داشت. به عبارتی اگر سدها نبودند، بهار 99 بهاری سیلابی با تخریب های متعدد در پایین دست رودخانه ها بود.

سیف اله آقا بیگی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافندغیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در این خصوص اظهار داشت: بر اساس آماری که جمع بندی شده در بهار امسال حدود 70 بارندگی منجر به افزایش جریان و سیلاب داشتیم و خوشبختانه با مراقبت های حداکثری هم در بحث رودخانه ها و هم در بحث کنترل جریان سیلابی در مخازن سدها، شاهد کمترین خسارات ها بودیم.

وی افزود: حتی در برخی از این سیلاب ها، شاهد ثبت رکورد کم سابقه بارندگی به ویژه در مناطق جنوبی بودیم که اگر این مراقبت ها و این هماهنگی و مشارکت دستگاهی نبود، شاهد می توانست مشکل ساز باشد اما خوشبختانه با حداکثر تدابیر و مدیریتی که در سدها صورت گرفت و همچنین همراهی مردم عزیز، بروز سیلاب ها به کمترین میزان خسارت کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافندغیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: بارشها تأثیرات بسیار خوبی هم در رفع دغدغه در آب شرب مخصوصا در کلانشهر، در افزایش تولید در مناطقی که غالبا کشت به صورت دیم است و همچنین کشت های بهاری که وابسته به آب تنظیم شده جریان سدها هستند داشته و مجموعا شرایط خوبی را برای امسال رقم زده است.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر