/
۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۲
سعودی ها براساس تصمیم ما اقدام می کنند

مواجهه ایران با سیاست تثبیت سقف تولید نفت

تولید کنندگان نفت موافقت کرده‌اند میزان سطح تولید فعلی تا پایان سال آینده میلادی تمدید کنند اما به نظر می رسد موضوع تثبیت سقف تولید سیاست مطلوب نفتی کشورمان نباشد زیرا به دلیل تحریم‌های بین‌المللی عمدتا تولیدمان با سهم واقعی مان در بازار نفت مطابقت ندارد.
کد خبر : ۲۸۷۷

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نبض نفت امسال، اعضای اوپک و روسیه توافق کرده بودند که برای تثبیت قیمت نفت، تا اول بهار آینده، میزان تولید را کاهش دهند. درعین حال، آنها ابراز آمادگی کرده‌اند که درصورت تمام شدن مازاد عرضه و پیش از اینکه بازار قیمت را ناگهانی افزایش دهد، سطح تولید را افزایش دهند. 
قیمت نفت در بازارهای شرق آسیا در چهارشنبه هفته گذشته به‌طور محسوسی افزایش یافت به طوری که هر بشکه نفت در این روز ۳۸ دلار و ۶۰ سنت معامله شد که ۷۳ سنت نسبت به روز قبل بیشتر بود. در همین روز یک بشکه نفت وست‌تگزاس آمریکا برای تحویل در ماه مه ۳۶ دلار و ۸۲ سنت فروخته شد که ۹۳ سنت نسبت به روز سه‌شنبه افزایش داشت.
برخی کارشناسان بازار نفت علت این افزایش را اظهارات نماینده کویت در اوپک می‌دانند که از احتمال توافق بر سر ثبیت تولید و عرضه نفت خبر داده است.
"نوال عبداللطیف الفزیع" نماینده کویت در اوپک اعلام کرده است "تولیدکنندگان بزرگ نفت راهی جز این ندارند بر سر تثبیت تولید نفت به توافق برسند"
.

تکلیف تثبیت تولید در اجلاس نفتی دوحه روشن می شود

این اظهارات درحالی مطرح شده است که براساس اخبار اعلام شده در "نشست ۱۷ آوریل قطر" که علاوه بر اعضای اوپک، روسیه نیز شرکت دارد درباره طرح موسوم به "تثبیت نفتی" تصمیم گیری خواهد شد که براساس آن تولید و عرضه نفت باید در سقف تولید ماه ژانویه ۲۰۱۶ باقی بماند.
عرضه بیش از تقاضای نفت در سالهای گذشته موجب سقوط قیمت آن تا یک سوم شد به طوری که در تابستان ۲۰۱۴ قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار بود اما در ماه‌های گذشته به کمتر از ۳۵ دلار رسید ؛ در ژانویه ۲۰۱۵ نیز قیمت نفت کمترین سطح در ۱۲ سال گذشته را ثبت کرد اما درباره علت این رخداد انگشت اتهام متوجه سعودی ها است
.
هرچند بسیاری علت اصلی سقوط قیمت نفت را اقدامات عربستان به عنوان اولین تولید کننده نفت می دانند اما برخی کارشناسان دلایل وجود اضافه‌ تولید در بازار نفت را افزایش تولید نفت آمریکا، تولید اضافی از سوی همه کشورهای عضو و غیرعضو اوپک و کاهش تقاضا از سوی کشورهای مصرف‌کننده می‌دانند
.

چشم سعودی ها به رقیب است
با این‌حال چشم‌انداز توافق برای تثبیت سقف تولید نفت در اجلاس دوحه هم‌چنان مبهم است زیرا عربستان سعودی گفته تنها در صورتی به طرح " تثبیت نفتی" می‌پیوندد که ایران نیز به آن متعهد باشد و میزان تولید خود را متوقف کند
.
محمد بن سلمان ولیعهد در فروردین امسال در مصاحبه‌ای با بلومبرگ اعلام کرده بود "تا زمانی که ایران و دیگر کشورها، تولید نفت را ثابت نگه ندارند، ما هم تولید را ثابت نگه نمی‌داریم
."
در همین حال از دیگر سیاستهای جلوگیری از سقوط قیمت نفت امضای موافقت‌نامه حفظ سقف تولید نفت توسط عربستان سعودی، روسیه، قطر، ونزوئلا و نیجریه در زمستان سال گذشته بود که نقش موثری در این زمینه داشت.
تا کنون 12 کشور از جمله عربستان سعودی، روسیه، كویت، نیجریه، امارات متحده عربی، اندونزی، ونزوئلا، بحرین، الجزایر، عمان، اكوادور و قطر برای حضور در اجلاس دوحه قطر اعلام آمادگی کرده اند و بنابر برخی گزارش‌های غیررسمی وزیر نفت کشورمان بی نیز ممکن است در این اجلاس حضور یابد.
به نظر می رسد موضوع تثبیت سقف تولید نفت سیاست مطلوب نفتی کشورمان در فضایی که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی تولیدمان با سهم واقعی ایران در بازار نفت مطابقت نباشد.


 تهیه کننده: ابراهیم جوادی


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر