/
۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱

ایران، الگوی موفق باشگاه تحریمی‌ها

آمریکا و همپیمانانش برای دستیابی به اهداف سلطه‌گرایانه و قدرت‌طلبانه خود، کشورهایی را که حاضر به باج‌دادن‌های سیاسی و اقتصادی به آنها نشوند را با برچسب های مختلف، تحریم می‌کنند.
کد خبر : ۲۸۸۳۲

نبض نفت - در واقع یکی از راهکارهای شناسایی کشورهای آزاده و سلطه‌ناپذیر جهان، نگاهی به لیست تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا است و کشور ما ایران با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و تبدیل شدن به یک کشور مستقل و سلطه‌ناپذیر، در رأس لیست‌های تحریمی آمریکا قرار داشته و آزاده‌ترین کشور جهان است.

نکته ای که در خصوص کشورهای تحریم‌شده از سوی آمریکا وجود دارد این است که این کشورها عمدتاً کشورهای در حال توسعه با ظرفیت‌های بالفعل‌نشده بسیار هستند و یکی از دلایل قرار گرفتن نام این کشورها در لیست تحریمی آمریکا این است که ابرقدرت‌های جهان، از جمله آمریکا، از بالفعل شدن ظرفیت‌های بالقوه کشورهای تحریم‌شده، واهمه دارند و همین ترس از قدرت گرفتن کشورهایی چون ایران، باعث وضع تحریم‌هایی شده است که به‌زعم سرمداران آمریکایی، فلج‌کننده هستند.

ایران با وجود 4 دهه قرار داشتن در تحریم‌های آمریکایی، روز به روز قدرتمندتر شده و به نمونه‌ای مثال‌زدنی برای کشورهایی تبدیل شده که خواهان استقلال و رهایی از سلطه غرب بوده‌اند و کشورهای آزاده جهان با نگاهی به قدرت یافتن ایران در سایه تکیه بر توان داخلی و مقاومت در برابر زیادی‌خواهی آمریکا، روز به روز به استفاده از ظرفیت‌های داخلی خود ترغیب می‌شوند.

یکی از نمونه‌های بارز تکیه بر توان داخلی در زیر سایه شدیدترین تحریم‌ها، دستیابی ایران به دانش فنی و مهندسی ساخت و بهره‌برداری از پالایشگاه و کسب خودکفایی در تأمین بنزین است. این مهم که نتیجه آن، حذف گزینه تحریم بنزین از بین گزینه‌های تحریمی آمریکا بوده، در ادامه به یک قدرت اقتصادی کشور تبدیل شده و‌ ظرفیت‌هایی را برای کشوری نفتی همچون ایران بالفعل کرده است که امروز می‌توانیم نیاز کشورهای دیگر را نیز به فرآورده استراتژیک بنزین تأمین کنیم.

صادرات بنزین ایران به ونزوئلا اگرچه موضوعی جدید نیست اما در ماههای اخیر تیتر اول بسیاری از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های غربی شده، چرا که دو کشور تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا، توانستند با استفاده از اصول تجارت آزاد جهانی، جلوی چشمان سلطه‌گری چون آمریکا، از طریق دریا و در دو نقطه دور از هم، از شرق تا غرب کره زمین، بنزین خرید و فروش کنند و نیازهای یکدیگر را در شرایط تحریمی، پوشش دهند.

این دستاورد، علاوه بر پیامهایی که در راستای بی‌اثرشدن تحریم‌های سلطه‌گرایانه زیر سایه توجه کشورها به توان داخلی خود، برای آمریکا و هم‌پیمانانش داشته، حاوی پیامی روشن برای کشورهایی است که تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفته‌اند و آن پیام این است که این کشورها می‌توانند با استفاده از ظرفیتهای خود، یک بلوک اقتصادی تحریمی را راه‌اندازی کنند و به تجارت آزاد جهانی در این بلوک بپردازند و بدون شک ثمره این اقدام خود را در بی‌اثر شدن تحریم‌های آمریکا و رونق اقتصادی خواهند دید.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر