/
۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد

سقوط ۴۰۰ میلیاردی سرمایه گذاری‌های انرژی بر اثر کرونا

آژانس بین المللی انرژی (IEA) پیش بینی کرد که به دلیل بحران شیوع ویروس کرونا، سرمایه گذاری‌های انرژی در جهان حدود ۲۰ درصد معادل ۴۰۰ میلیارد در سال ۲۰۲۰ سقوط می کند که بزرگترین کاهش در تاریخ خواهد بود.
کد خبر : ۲۸۸۳۸

به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که کاهش سرمایه گذاریهای انرژی در شرایطی که اقتصاد جهانی در حال احیا از صدمات پاندمی ویروس کرونا است، ممکن است تبعات جدی برای امنیت انرژی و گذر به انرژی پاک داشته باشد.

دولتهای جهان پس از قرنطینه سه میلیارد نفر که تقریبا اقتصاد جهانی را فلج کرد، در حال کاهش محدودیتهایی هستند که برای مقابله با گسترش این بیماری منحوس به کار بسته بودند.

طبق گزارش "سرمایه گذاری انرژی جهان ۲۰۲۰" آژانس بین المللی انرژی، در آغاز سال سرمایه گذاریهای انرژی جهانی در مسیر رشد دو درصدی برای سال ۲۰۲۰ بود که بزرگترین رشد در شش سال گذشته محسوب می شد. مجموعا ۱.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ در بخش انرژی سرمایه گذاری شده بود.

به گفته فاتح بیرول، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی، سقوط تاریخی سرمایه گذاریهای انرژی جهانی به دلایل متعددی نگران کننده است. این کاهش به معنای از دست رفتن مشاغل و فرصتهای اقتصادی کنونی و همچنین از دست رفتن عرضه انرژی خواهد بود که اقتصاد جهانی در آینده پس از این که به طور کامل از بحران فعلی احیا شد، به آن نیاز خواهد شد و ممکن است به روند رشد انرژیهای پاکتر لطمه بزند.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد که درآمدهای دولتها و صنعت انرژی در سال ۲۰۲۰ به دلیل کاهش تقاضا برای انرژی و قیمتهای پایینتر، بیش از یک تریلیون دلار سقوط خواهد کرد.

شرکتهای انرژی جهانی با هدف تقویت فاینانس خود در برابر بحران فعلی، سرمایه گذاریهای خود را کاهش داده و پروژه هایشان را مسکوت کرده اند.

آژانس بین المللی انرژی هشدار داد بدهیهای بالاتر پس از این بحران، ریسکهای پایداری را برای سرمایه گذاریهای انرژی ایجاد خواهد کرد.

این کاهش سرمایه گذاری انرژی سنگینترین ضربه را به نفت خواهد زد و هزینه جهانی روی این کالا برای نخستین بار پایینتر از میزان هزینه برای برق خواهد بود. با اقدام تولیدکنندگان نفت در کاهش بودجه های بخش بالادستی و محدود شدن هزینه خارجی شرکتهای ملی نفت و تمرکز آنها روی بازارهای داخلی، انتظار می رود سرمایه گذاری در نفت و گاز امسال حدود یک سوم کاهش پیدا کند. صنعت نفت شیل آمریکا شدیدترین ضربه را خواهد کرد و پیش بینی می شود سرمایه گذاری در این بخش به میزان ۵۰ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کند زیرا اعتماد سرمایه گذاران به شدت متزلزل شده و دسترسی به سرمایه دشوار شده است.

بر اساس گزارش رویترز، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده اگر سرمایه گذاریهای نفتی در سطح سال ۲۰۲۰ بماند، سطح عرضه جهانی نفت در سال ۲۰۲۵ را حدود ۹ میلیون بشکه در روز کمتر خواهد کرد که به منزله یک ریسک جدی در صورت بهبود تقاضا به دوران پیش از شیوع ویروس کرونا خواهد بود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر