/
۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴

روسیه از عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت به چین پیشی گرفت

روسیه با صادرات ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز نفت به چین در ماه گذشته از عربستان سعودی پیشی گرفت و حالا بزرگترین عرضه کننده نفت خام به این کشور است.
کد خبر : ۲۸۸۴۳

به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، روسیه با صادرات 1.75 میلیون بشکه در روز نفت به چین در ماه گذشته از عربستان سعودی پیشی گرفت و حالا بزرگترین عرضه کننده نفت خام به این کشور است. عربستان سعودی 1.26 میلیون بشکه در روز نفت به چین صادر کرده بود. در واقع، صادرات نفت عربستان سعودی در ماه گذشته در رتبه سوم قرار گرفت و عراق دومین کشور صادر کننده نفت به چین بود.

روسیه در ماه مارس 1.66 میلیون و عربستان 1.7 میلیون بشکه در روز نفت به چین صادر کرده بودند. این آمار نشان دهنده کاهش عرضه نفت خام عربستان به بزرگترین مصرف کننده نفت دنیا است. در همین حین واردات نفت خام چین از روسیه در ماه مارس 31 درصد بالاتر از سال گذشته بوده است. چین در ماه آوریل هم 18 درصد نفت بیشتری از این کشور نسبت به سال قبل وارد کرد.

چین یک بازار کلیدی برای تمان صادرکنندگان نفت خام است. بنابراین با افزایش درگیری ها بین پکن و واشنگتن که باعث کاهش واردات نفت خام از آمریکا شده است، حالا این کشور زمینه ای برای رقابت صادرکنندگان بزرگ دنیاست.

کل واردات نفت خام چین در ماه آوریل بیشتر از ماه مارس بوده که خبر خوبی برای قیمت نفت و نشان دهنده بهبودی تقاضا برای این محصول است. چین در ماه آوریل به طور متوسط 9.84 میلیون بشکه در روز نفت وارد کرد در حالی که این رقم در ماه مارس 9.68 میلیون بشکه در روز بود. ولی آمار ماه آوریل کمتر از متوسط واردات نفت چین در این ماه در 2019 بود. چین در آوریل 2019 ، 10.64 میلیون بشکه در روز واردات نفت داشت.

تحلیلگران عقیده دارند پیشی گرفتن روسیه از عربستان سعودی در صادرات نفت موقتی است. انتظار می رود صادرات نفت عربستان به چین در ماه مه به نسبت به آوریل 2 برابر شود. این رقم در آوریل نسبت به مارس 41 درصد کاهش یافته بود.

به گفته شرکت تحقیقاتی آی. اچ. اس. مارکت،  مسلما عربستان سعودی سهم خود را در بازار نفت در ماه آوریل در غرب افزایش داده است. عربستان در حال حاضر تولید و صادرات خود را پایین آورده ولی انتظار می رود دوباره تمرکز خود را بر بازار چین بگذارد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر