/
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳

کاهش ۵۰ درصدی مشعل‌سوزی در پالایشگاه ششم پارس جنوبی

مدیر پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی در سال جاری با تکمیل بخش‌های مختلف تولید محصولات خود را افزایش می‌دهد و اکنون شاهد تحقق ۵۰ درصدی کاهش مشعل‌سوزی ناشی توقف‌های اضطراری در پالایشگاه ششم هستیم.
کد خبر : ۲۸۹۶۷

نبض نفت - احمد ولی‌پور با بیان اینکه برای افزایش تولید طرح‌های جدیدی در پالایشگاه در دستور کار است، اظهار کرد: طرح‌هایی همچون بازطراحی و نصب کمپرسورهای جدید هوای واحد بازیافت گوگرد، بازطراحی شبکه گاز سوخت و استفاده از گازهای احیا و فلش واحدهای تصفیه گاز مایع (ال‌پی‌جی) که با کاهش مصرف گاز به افزایش تولید گاز صادراتی منجر می‌شود، استفاده از فناوری نانو در ارتقای عملکرد فرآیند شیرین‌سازی گاز و افزایش ظرفیت جذب آمین که به افزایش کیفی و کمی محصول گاز صادراتی و اتان منجر می‌شود، افزایش کیفی و کمی محصولات پروپان و بوتان و افزایش حجم ذخیره‌سازی عملیاتی تانکرهای میعانات گازی و ال‌پی‌جی برای افزایش تاب‌آوری پالایشگاه در دستور کار قرار دارد.

وی راه‌اندازی کمپرسور دوم سیستم تبرید واحد ذخیره‌سازی محصول پروپان، تعویض کاتالیست‌های واحدهای بازیافت گوگرد برای افزایش بازده تولید محصول گوگرد، راه‌اندازی کمپرسورهای بازیابی گازهای Off Gas در واحدهای تثبیت میعانات گازی و رفع پانچ‌های اساسی و مهم پالایشگاه از دیگر طرح‌های پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی برای امسال برشمرد.

مدیر پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به شناسایی عوامل مهم و مؤثر در روند تولید، تصریح کرد: از آنجایی که عمده‌ترین عامل تأثیرگذار بر ناپایداری و عدم تحقق محصول پالایشگاه، توقف‌های اضطراری ناشی از عوامل مختلف است، پالایشگاه ششم با طراحی و استقرار سامانه ثبت، پایش و کنترل توقف‌های اضطراری ESIMS، مبادرت به پایش بسیار دقیق‌تر عوامل مؤثر بر توقف‌های اضطراری و اجرای برنامه‌های مدون برای رفع این مشکلات کرده، به‌گونه‌ای که در سال ۹۸ نسبت به ۶ ماهه دوم سال ۹۷، بالغ بر ۵۰ درصد کاهش مشعل‌سوزی ناشی توقف‌های اضطراری در پالایشگاه ششم تحقق یافته است.

ولی‌پور افزود: بر همین مبنا ضمن شناسایی عوامل مهم و ریشه‌ای اثرگذار بر کاهش اطمینان‌پذیری پالایشگاه، پروژه‌های مهمی طرح‌ریزی و پیگیری شده است. از مهم‌ترین آنها می‌توان به پروژه تنظیم رله‌های حفاظتی سیستم‌های الکتریکال پالایشگاه اشاره کرد که در تعمیرات اساسی سال ۹۸ توسط اداره مهندسی پالایشگاه به انجام رسید.

وی یادآور شد: در همین زمینه تعویض سرکابل‌های ترانس‌های اصلی برق پالایشگاه یکی دیگر از فعالیت‌های مهم و اثرگذار پالایشگاه است که توسط تعمیرات در حال پیگیری و اجرا قرار دارد. ایجاد سیستم برق پشتیبان کمپرسورهای گاز صادراتی از دیگر پروژه‌های مهم پالایشگاه در این زمینه به شمار می‌رود که در مرحله طراحی توسط کارشناسان اداره مهندسی پالایشگاه است.

مدیر پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی همچنین اظهار کرد: از دیگر فعالیت‌ها و اقدام‌هایی مهمی که هم اینک مراحل نهایی خود را طی می‌کند، راه‌اندازی پکیج‌های آب مبرد پالایشگاه است که به دلیل ایرادات باقی‌مانده از زمان پروژه بازده کافی نداشتند، یا راه‌اندازی نشده بودند که خوشبختانه پارسال همه نواقص و ایرادهای باقی‌مانده برطرف شد و تأمین گاز مبرد آن هم مراحل نهایی خود را سپری می‌کند. با تأمین این گاز، شاهد ارتقای سطح عملکردی این سیستم و برطرف شدن محدودیت‌های ناشی از این نقیصه در پالایشگاه خواهیم بود.

ولی‌پور ادامه داد: در همین زمینه با توجه به نشت شدید آب خنک‌کننده از خطوط لوله زیرزمینی پالایشگاه، در سال ۹۸ و برای نخستین‌بار در سطح پالایشگاه‌های گازی کشور، نشت‌یابی خطوط لوله زیرزمینی با استفاده از گاز ردیاب هلیوم انجام شد که از فناوری‌های روزآمد دنیاست. این کار از طریق یک شرکت دانش‌بنیان داخلی در پالایشگاه با موفقیت به انجام رسید و توانستیم همه نقاط دارای نشت زیرزمینی را شناسایی و برطرف کنیم.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر