/
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵

کاهش ۲۴ میلیارد دلاری ذخایر ارزی عربستان

طبق گزارش بانک مرکزی عربستان، کل ذخایر سرمایه های خارجی این کشور ۲۴.۷ میلیارد دلار در آوریل کاهش یافته و به ۴۴۸.۶ میلیارد دلار رسیده است.
کد خبر : ۲۸۹۹۰
به گزارش نبض نفت به نقل از راشا تودی، ذخایر خارجی عربستان سعودی به شدت در آوریل کاهش یافت. عربستان 150 میلیارد ریال (40 میلیارد دلار) به صندوق ثروت ملی منتقل کرد تا هزینه فرصت های سرمایه گذاری را در بحبوحه بحران مالی ناشی از همه گیری ویروس کرونا تامین کند.

 طبق گزارش بانک مرکزی عربستان، کل ذخایر سرمایه های خارجی این کشور 24.7 میلیارد دلار در آوریل کاهش یافته و به 448.6 میلیارد دلار رسیده است. این ذخایر در ماه مارس هم 27 میلیارد دلار کاهش یافت که بیشترین رقم کاهش در یک ماه طی دو دهه گذشته بود.

 محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان توضیح داد که انتقال این 40 میلیارد دلار به منظور به دست آوردن فرصت‌های سرمایه گذاری بوده است. وی گفت:« این تصمیم پس از مطالعات گسترده و در نظر گرفتن سطح کافی از ذخایر ارز خارجی گرفته شد».

 صندوق ثروت ملی عربستان سعودی در سه ماهه اول سال 2020 میلیاردها دلار در شرکتهایی مثل بریتیش پترولیوم، بوئینگ، فیسبوک و کارنیوال سرمایه گذاری کرده است.

 عربستان برای مقابله با تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا و بی ثباتی قیمت نفت اقدامات سختگیرانه ای در پیش گرفته و مالیات بر ارزش افزوده را سه برابر کرده است.

  طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، کسری بودجه عربستان سعودی در سال جاری میلادی تا 13 درصد تولید ناخالص داخلی آن افزایش می یابد. این صندوق پیش بینی می کند ذخایر رسمی عربستان تا 456 میلیارد دلار در 2020 کاهش یابد و این روند کاهشی در 2021 هم ادامه داشته باشد. سرمایه های خالص خارجی بانک مرکزی عربستان در پایان آوریل حدود 1.7 تریلیون ریال (453 میلیارد دلار) بود.

 محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان مدتهاست تلاش می کند اقتصاد وابسته به نفت این کشور را تغییر دهد. آشفتگیهای بازار نفت در سال جاری میلادی درآمد بزرگترین صادر کننده نفت دنیا را به شدت کاهش داده است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر