/
۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳

ترکمنستان و ایران مناقشه گازی خود را به دادگاه می برند

خبرگزاری رویترز انگلیس به نقل از خبرگزاری «تی دی اچ» ترکمنستان روز سه شنبه اعلام کرد، ترکمنستان قصد دارد (به پیشنهاد ایران)، مناقشه با این کشور در مورد گاز را در دادگاه های بین المللی مطرح کند.
کد خبر : ۲۹۱۴

نبض نفت - رویترز اعلام کرد، ایران و ترکمنستان سال هاست در این زمینه به بن بست رسیده اند؛ ترکمنستان ادعا می کند حدود 1.8 میلیارد دلار از ایران بابت فروش گاز طلبکار است
این در حالیست که ایران دسامبر گذشته (آذر-دی 1395) اعلام کرد، بدهی خود به ترکمنستان را پرداخت کرده است و موارد باقی مانده باید توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گیرند تا در مورد آنها تصمیم گیری شود
خبرگزاری تی دی اچ ترکمنستان امروز اعلام کرد که «قربانقلی بردی محمدف» روز گذشته در مورد مناقشه گازی با ایران با «میرات آرچایف» رییس شرکت دولتی گاز این کشور صحبت کرده است. آرچایف به بردی محمدف گفته است که مذاکرات شکست خورده و طرف ایرانی پیشنهاد کرده است که مساله را به داوری ببرند. بردی محمدف به وی دستور داده است برای تشکیل پرونده قضایی اقدام کند
خبرگزاری تی دی اچ مشخص نکرد که طرفین دعوی پرونده را به کدام دادگاه می برند
رویترز نوشت، ایران که خود دارای میدان های گازی بزرگ در جنوب این کشور است، از سال 1997 (1375خورشیدی) از ترکمنستان گاز وارد می کند تا به استان های شمالی خود در فصل زمستان گازرسانی کند.
ترکمنستان نیز پس از آنکه روسیه سال گذشته واردات گاز از این کشور را متوقف کرد، با کمبود ارز مواجه شد. روسیه زمانی مهمترن خریدار گاز ترکمنستان بود.
در سال های گذشته بخشی از گاز مناطق شمالی ایران از محل واردات گاز ترکمنستان تامین می شد که البته این کشور بارها در روزهای سرد سال، تلاش کرد با تهدید به قطع گاز، از ایران امتیازاتی را بگیرد و حتی در برخی موارد قیمت گاز را نیز افزایش دهد.
در نهایت، شرکت ترکمن گاز از 12 دی ماه سال 1395، اقدام به قطع صادرات گاز به ایران کرد.
این کشور، صادرات گاز به ایران را در حالی با ادعای طلب 1.8 میلیارد دلاری متوقف کرد که با هیات ایرانی مذاکره و توافق کرده بودند روند صادرات گاز ادامه داشته باشد.
ادعای طلب از شرکت ملی گاز ایران، بابت صادرات گاز در سال های 1386 و 1387 است که تهران آن را قبول نداشته و خواستار ارجاع موضوع به داوری بین المللی است؛ در آن زمان و در دیماه سال 1386 که سرمای زمستان به اوج خود رسید و بیش از 20 استان کشور با افت شدید دمای هوا و یخبندان مواجه شدند، «ترکمن گاز» با سواستفاده از این فرصت و مغایر با قرارداد منعقد شده، اعلام کرد قیمت گاز صادراتی خود را به ایران 9 برابر بالا برده و از 40 دلار به ازای هر هزار مترمکعب به 360 دلار افزایش می دهد
برای رفع نیاز کشور از واردات گاز ترکمنستان به ایران، دولت تدبیر و امید راه اندازی خط انتقال گاز دامغان به نکا را در دستور کار خود قرار داد تا نگرانی شهروندان از این بابت رفع شود.
البته قطع واردات گاز از ترکمنستان نافی تعامل گازی دو کشور در زمینه سوآپ گاز نیست و آبان ماه گذشته حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت از مخالفت ایران با سواپ (معاوضه) ترکمنستان به ترکیه و عراق خبر داد و در عین حال گفت: مذاکره با عشق آباد برای صادرات مشترک گاز به کشورهای حاشیه خلیج فارس، ارمنستان و جمهوری آذربایجان مانعی ندارد و اکنون در جریان است.

 

 ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر