/
۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶

تحریم جدید نفتکش‌های ایران سمبلیک است

تحریم جدید واکنش امریکا به ائتلاف ایران و کشورهایی مثل ونزوئلا علیه ائتلاف امریکایی بوده و در این شرایط تغییری در تجارت ایران ندارد.
کد خبر : ۲۹۲۲۰
نبض نفت -  درباره تحریم‌های جدید نفتکش‌های ایران از سوی امریکا اظهار داشت: مهمترین تاثیر این است که بیمه‌های معتبر بین‌المللی جهت بیمه این نفتکش‌ها ورود نمی‌کنند.
وی افزود: مروری بر لیست تحریم‌ها نشان می‌دهد که قبلا تمامی نفتکش‌های غول‌پیکر و با تناژ بالای ایران تحریم شده‌اند و وضع تحریم جدید برای کشوری که صادرات زیادی ندارد در واقع یک اقدام سمبلیک است.
این کارشناس اقتصاد سیاسی تحریم جدید را در پاسخ به حضور نفتکش‌های ایران در سواحل ونزوئلا دانست و افزود: تحریم جدید شبیه این است که فردی را که هیچ حسابی در خارج از کشور ندارد، تحریم کنند، بنابراین کاری بیهوده است.
وی گفت: در کل تحریم نفتکش‌ها چند آسیب دارد یکی اینکه اگر نفتکش‌ها از بیمه‌های ایران استفاده کنند، امکان دارد خیلی از بنادر دنیا مثل آمستردام این نوع بیمه‌ها را قبول نکنند و اعلام کنند باید از بیمه‌هایی استفاده شود که که مورد قبول بنادر بین‌المللی باشد تا اگر تصادف و حادثه‌ای رخ دهد تضمین داشته باشند. وقتی یک کشتی تحریم شد بیمه‌های بین‌المللی که معمولا آمریکائی‌ها نیز در آنها سهام‌دار هستند، اعتراض می‌کنند و تضمین محموله را متقبل نمی‌شوند، اما در مجموع این تحریم‌ها شامل این نمی‌شود که امریکا بتواند کشتی‌های ما را ضبط و یا اجازه تردد ندهد.
زرگر ادامه داد: اگر نفتکش خودی را با پرچم خودمان به بنادر مختلف بفرستیم باید بیمه معتبر داشته باشند و ممکن است خیلی از کشورهایی که از تحریم امریکا پیروی می‌کنند، نفت این نفتکش‌ها را مورد پذیرش قرار ندهند.
وی یادآور شد: در هر حال این تحریم جدید واکنش امریکا به ائتلاف ایران و کشورهایی مثل ونزوئلا علیه ائتلاف امریکایی بوده و در این شرایط تغییری در تجارت ایران ندارد. ما تحت تحریم هستیم، خیلی از کشورها نفت ما را نمی‌خرند و فقط از طریق بارنامه، کشتی به کشتی و یا به میزان محدودی توسط چین و ترکیه خریداری می‌شود، بنابراین تحریم حوزه‌ای که قبلا تحریم بوده بی‌تاثیر است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا در تازه‌ترین اقدام، 125 کشتی و نفتکش مرتبط با جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم‌های منع اشاعه قرار داد. در این ارتباط گفته شده، بیش از 100 نفتکش، کشتی باری و مسافری مرتبط با خطوط کشتی‌رانی ایران در فهرست تحریم‌های «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا» (اوفک) قرار گرفته است. در فهرستی که وزارت خزانه داری آمریکا در این ارتباط منتشر کرده، نام کشتی‌ها و نفتکش‌های ایرانی مشمول تحریم که تحت پرچم ایران قرار دارند و یا با ایران مرتبط بوده‌اند، به صورت تک تک اعلام شده و مدعی شده است که این کشتی‌ها بعد از این مشمول تحریم‌ قرار خواهند گرفت.

منبع: ایلنا


 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر