/
۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴

ابتکار دولت ونزوئلا برای مقابله با کمبود ارز خارجی

بانک مرکزی ونزوئلا به بانکهای داخلی این کشور دستور داده دلارهایی را که از فروش بنزین به دست آورده اند در سیستم دولتی ارز خارجی بفروشند تا عرضه ارز سخت در این کشور تقویت شود.
کد خبر : ۲۹۴۱۹
 به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، بانک مرکزی ونزوئلا به بانکهای داخلی این کشور دستور داده دلارهایی را که از فروش بنزین به دست آورده اند در سیستم دولتی ارز خارجی بفروشند تا عرضه ارز سخت در این کشور تقویت شود. اقتصاد ونزوئلا به شدت با کمبود پول نقد مواجه است.

 ونزوئلا سالها یارانه های هنگفتی برای بنزین ارائه می داد به طوری که سوخت در این کشور تقریباً رایگان عرضه میشد. ولی این کشور ماه گذشته یک سیستم جدید به راه انداخت که طبق آن برخی پمپ بنزینها سوخت را به قیمت بین‌المللی میفروشند و برخی رانندگان باید دلار بپردازند.

 پمپ بنزین‌ها این دلارها را در بانک های محلی سپرده گذاری می کنند و بانک مرکزی از این بانک‌ها خواسته دلارهایشان را در بازار ارز خارجی به فروش برسانند.

 بانک مرکزی همچنین از بانک ها درخواست کرده دلارهایی که از کارت‌های اعتباری خارجی به دست می‌آورند را هم به بازار ارز خارجی هدایت کنند. دولت نیکلاس مادورو سال گذشته استفاده از کارت های بانکی خارجی را مجاز اعلام و محدودیت های ارزی را تسهیل کرد.

 کاهش تولید نفت و تحریم های آمریکا باعث شده دولت مادورو با کمبود ارز خارجی مواجه شود.

 تقویت عرضه دلار می ‌تواند نرخ برابری ارز را تثبیت کرده و تورم را کنترل کند. دولت مادورو نرخ تورم را در پنج ماه اول سال جاری میلادی 295.9 درصد اعلام کرد. در این مدت مقدار دلار و یوروی سپرده گذاری شده در سیستم بانکی ونزوئلا 68.6 درصد کاهش یافته است.

  ونزوئلا سال‌هاست به خاطر سقوط نفت قیمت نفت خام که اصلی ترین صادرات آن است، با کمبود سوخت مواجه است. این کمبود سوخت در سال جاری به خاطر توقف کامل فعالیت پالایشگاه ها شدیدتر شده است.

 ونزوئلا پس از دریافت 5 محموله بنزین از طرف ایران، سیستم جدید فروش بنزین را راه اندازی کرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر