/
۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳

پتروشیمی میاندوآب به بهره‌برداری رسید

مجتمع پتروشیمی میاندوآب به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن پلی اتیلن سنگین از طریق ویدئوکنفرانس با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.
کد خبر : ۲۹۵۸۳
به گزارش نبض نفت، مجتمع پتروشیمی میاندوآب امروز (پنجشنبه، پنجم تیرماه) از طریق ارتباط زنده ویدئویی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با داوود ربانی، مدیرعامل هلدینگ باختر به بهره‌برداری رسید.

پلی‌اتیلن سنگین میاندوآب با ظرفیت تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن محصول در مسیر خط لوله اتیلن غرب و سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون یورو و ۸ هزار میلیارد ریال (معادل ۱۲۰ میلیون دلار) احداث شده است.

پتروشیمی میاندوآب برای تولید محصول به سالانه ۱۴۰ هزار تن اتیلن و ۲ هزار تن بوتن ۱ نیاز دارد که اتیلن از خط لوله اتیلن غرب و بوتن ۱ از مجتمع‌های پتروشیمی دیگر تأمین خواهد شد. محصولات این مجتمع به‌عنوان خوراک واحدهای پایین‌دستی تولیدکننده انواع لوله، قطعات پلاستیکی، کابل و... استفاده خواهد شد.

ساخت مجتمع پتروشیمی میاندوآب در سال ۱۳۹۲ در زمینی به مساحت ۲۲ هکتار در شهرستان میاندوآب آغاز شد. این مجتمع تحت لیسانس شرکت میتسویی ژاپن است که ۷۰ درصد مالکیت آن به شرکت پتروشیمی باختر و ۳۰ درصد آن به متانول پوشینه تعلق دارد.

بهره‌برداری از ۱۶ طرح جهش دوم صنعت پتروشیمی برای سال ۹۹ برنامه‌ریزی شده است که پتروشیمی میاندوآب، نخستین طرح از این ۱۶ طرح است که امروز به‌طور رسمی افتتاح شد. در صورت بهره‌برداری از این ۱۶ طرح، ظرفیت این صنعت از ۶۶ میلیون تن کنونی با ۳۵ درصد رشد به ۹۰ میلیون تن در سال می‌رسد.

بهره‌برداری از ۲۷ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ و تحقق کامل جهش دوم صنعت پتروشیمی برنامه‌ریزی شده است، به‌طوری که ظرفیت صنعت پتروشیمی به سالانه ۱۰۰ میلیون تن با درآمد ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر