/
۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵

کاهش ۷۰ درصدی تقاضای نفت هند به دلیل شیوع کرونا

قرنطینه های اعمال شده در هند برای مهار گسترش ویروس کرونا تقاضا برای سوخت در بخش حمل و نقل و صنعت را ۷۰ درصد کاهش داد ولی وزیر نفت هند اطمینان داده تقاضا برای سوخت تا پایان نیمه دوم سال جاری میلادی به سطح معمول باز می گردد.
کد خبر : ۲۹۶۴۸
به گزارش نبض نفت به نقل از فایننشال اکسپرس، هند سومین مصرف کننده بزرگ نفت دنیا است و انتظار می‌رود تقاضای سوخت در این کشور زودتر از پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی افزایش یابد.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند گفت:«  با توجه به روند مصرف سوخت طی چند هفته گذشته، من مطمئنم تقاضا برای سوخت تا پایان نیمه دوم سال جاری میلادی به سطح معمول باز می گردد. ما در پایان ماه ژوئن 85 درصد از سطح تقاضا را نسبت به ژوئن سال گذشته به دست آورده ایم».

 شدیدترین تعطیلی های جهان در بیست و پنجم مارس در هند اعمال شد و تقاضا برای سوخت در بخش حمل و نقل و صنعت را 70 درصد کاهش داد. بنابراین پالایشگاه ها فرآوری نفت خام و واردات نفت را به شدت پایین آوردند. آژانس بین المللی انرژی و اوپک انتظار دارند تقاضای نفت در هند تا پایان سال جاری میلادی به سطح عادی باز نگردد ولی وزیر نفت هند می گوید:« روند برداشته شدن تعطیلی ها آغاز شده و بسیاری از فعالیت های اقتصادی از سر گرفته شده‌اند. تقاضا برای بنزین، دیزل، ال پی جی و سایر سوخت ها به سطح عادی باز می‌گردد. ما تنها نگران تقاضا در بخش هوانوردی هستیم».

 آسیا مرکز تقاضا برای نفت است و یک بهبود نابرابر در سطح این منطقه وجود دارد که مربوط می‌شود به افزایش زیاد تقاضا در چین ولی موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا احتمالاً جلوی این روند بهبودی را میگیرد. پرادهان انتظار دارد تقاضای انرژی در هند طی دهه آینده چند برابر شود و به دنبال منابع انرژی برای تامین این نیاز روز افزون است. به گفته وی هند تا 2030 به 439 میلیون تن ظرفیت پالایشگاهی نیاز دارد و این رقم تا 2040 به 533 میلیون تن می‌رسد. ظرفیت پالایشگاهی هند در حال حاضر 250 میلیون تن است.

 وزیر نفت گفت:« ما 85 درصد از انرژی مورد نیاز خود را وارد می کنیم و به این واردات ادامه می دهیم». وی اضافه کرد هند تولید انرژی از منابع جایگزین و تجدیدپذیر را تقویت می‌کند و به سمت خودکفایی در انرژی پیش می‌رود. افزایش تقاضا برای سوخت عرضه کنندگان نفت مثل آرامکوی عربستان را به بستن قراردادهای نفتی با هند تشویق می کند.

پرادهان گفت همه گیری ویروس کرونا برنامه‌های دولت برای خصوصی کردن شرکت بهارات پترولیوم را تغییر نداده و وزارت دارایی این کشور در مورد زمان بندی فروش این شرکت تصمیمگیری می کند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر