/
۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴

گفت‌وگوی رهبران عربستان و نیجریه درباره کاهش تولید اوپک پلاس

ولیعهد عربستان در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهوری نیجریه بر پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید اوپک تأکید کرد.
کد خبر : ۲۹۷۶۷
به گزارش نبض نفت به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در تماس با محمدو بوهاری، رئیس‌جمهوری نیجریه خواستار پایبندی اعضا به سهمیه کاهش تولید خود مطابق توافق کاهش تولید کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس شد.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی اعلام کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و محمدو بوهاری، رئیس‌جمهوری نیجریه، در این تماس تلفنی درباره راه‌های همکاری برای تقویت ثبات بازار گفت‌وگو کردند.

تماس ولیعهد عربستان با دیگر رهبران اوپک درباره مسائل مربوط به این سازمان غیرعادی است.

اوپک، روسیه و متحدانشان ۱۷ خردادماه پس از برگزاری نشستی از طریق ویدئوکنفرانس، به توافق رسیدند کاهش تولید تاریخی نفت را به‌مدت یک ماه و تا پایان ماه ژوئیه تمدید کنند و با کاهش تولید ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌، حدود ۱۰ درصد از عرضه جهانی نفت، از مازاد عرضه ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا بکاهند.

ائتلاف اوپک پلاس همچنین از کشورهایی مانند نیجریه و عراق که تولیدشان بیش از سهمیه تولید در ماه‌های مه و ژوئن بود، خواست پایبند نبودنشان در ماه‌های مه و ژوئن را جبران و با پایبندی کامل (۱۰۰ درصد) تعهدهای خود را در ماه‌های ژوئیه، اوت و سپتامبر عملی کنند.

نیجریه هفته گذشته متعهد شد برای جبران تخطی از سهمیه کاهش تولید اوپک پلاس، عرضه نفت خود را محدود کند.

مله کیاری، مدیرعامل شرکت ملی نفت نیجریه اواسط ماه ژوئن در این باره گفته بود: بخشی از کاهش تولید پیش از این و اوایل ماه ژوئن اجرایی شد و بقیه آن تا اواسط ماه ژوئیه اجرایی می‌شود.

این در حالی است که تازه‌ترین برنامه بارگیری نیجریه حاکی از آن است که همچنان خبری از کاهش تولید جبرانی این کشور نیست.

نیجریه برای پایبندی به توافق اوپک پلاس و جبران تخطی خود باید در ماه آینده میلادی حدود یک میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه نفت خام تولید کند. این در حالی است که برنامه‌های بارگیری نشان می‌دهد صادرات ماه ژوئیه این کشور به تنهایی یک میلیون و ۳۸۰  هزار بشکه در روز است.

وزارت نفت این کشور روز سه‌شنبه (دهم تیرماه) از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر