/
۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹

افت ۳۳ درصدی سرمایه‌گذاری نفتی در جهان به دلیل شیوع کرونا

وزیر انرژی روسیه گفت سرمایه گذاری جهانی در بخش نفت در سال جاری میلادی یک سوم کم می شود که نتیجه تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصادهای جهان و تقاضای نفت است.
کد خبر : ۲۹۷۹۱
به گزارش نبض نفت به نقل از اویل پرایس، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در یک کنفرانس آنلاین در روز پنجشنبه گفت سرمایه گذاری جهانی در بخش نفت در سال جاری میلادی یک سوم کم می شود که نتیجه تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصادهای جهان و تقاضای نفت است.

نواک با اشاره به این موضوع که قرار داد جدید کاهش تولید اوپک پلاس به تعادل بازار نفت کمک میکند گفت در اوج همه گیری کرونا در ماه آوریل، تقاضا برای نفت 25 تا 28 درصد معادل 28 میلیون بشکه در روز کاهش یافت. وی اعتقاد دارد بازار نفت در همین ماه به تعادل و حتی کسری خواهد رسید.

 آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود در ماه مه در مورد سرمایه گذاری انرژی جهان در 2020 اعلام کرد همه‌گیری ویروس کرونا باعث بیشترین کاهش سالانه در سرمایه گذاری در بخش انرژی می شود که تقریبا برابر با 400 میلیارد دلار آمریکاست.

 این آژانس تخمین می زند بخش نفت و گاز در سال جاری میلادی بیشترین کاهش را در سرمایه‌گذاری نسبت به سال گذشته تجربه میکند. سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز در 2020، 244.1 میلیارد دلار یعنی حدود یک سوم نسبت به سال گذشته کاهش می یابد.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است:« صنعت شیل آمریکا از قبل هم تحت فشار بود و اطمینان سرمایهگذاران و دسترسی آنها به سرمایه حالا بسیار کاهش یافته است. سرمایه‌گذاری در نفت شیل آمریکا 50 درصد در 2020 پایین می‌آید».

 طبق گزارش این آژانس، کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت باعث رکود بیشتر از حد انتظار بازار نفت می‌شود.

ریستاد انرژی انتظار دارد سرمایه گذاری جهانی در پروژه‌های نفتی بالادستی 29 درصد به صورت سالانه کاهش یافته و به 383 میلیارد دلار در 2020 برسد. سرمایه گذاری در صنعت شیل آمریکا بیشترین آسیب را دیده و با کاهش 52.2 درصدی تا  67.3 میلیارد دلار پایین می آید.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر