/
۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸

افزایش ذخایر نفت ایران به‌خاطر تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا

رویترز طی گزارشی از افزایش ذخیره‌سازی نفت خام در ایران خبر داد و نوشت: میانگین ذخایر نفت خام ایران به‌روی خشکی در ماه ژوئن به ۶۶میلیون بشکه می‌رسد که برابر با ۸۵درصد ظرفیت ذخیره‌سازی نفت ایران به‌روی خشکی است.
کد خبر : ۲۹۸۷۷

به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز طی گزارشی تأیید نشده اعلام کرد تولید نفت خام ایران به پایین‌ترین حد طی چهار دهه گذشته رسیده است. منابع ذخیره‌سازی و نفتکش‌های ایران تقریباً پر شده‌اند که نتیجه کاهش صادرات و پایین آمدن فعالیت‌های پالایشگاهی به‌خاطر همه‌گیری ویروس کروناست.

کل ذخایر نفت خام ایران به‌روی خشکی در ماه آوریل تا 54 میلیون بشکه افزایش یافت، این رقم در ابتدای سال جاری میلادی برابر با 15 میلیون بشکه بود و بعد در ماه ژوئن به 63 میلیون بشکه رسید.

بر اساس اطلاعات شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی کشتی‌ها، کپلر، میانگین ذخایر نفت خام ایران به‌روی خشکی در ماه ژوئن به 66 میلیون بشکه می‌رسد که برابر با 85 درصد ظرفیت ذخیره‌سازی نفت ایران به‌روی خشکی است.

همایون فلکشاهی، یکی از تحلیلگران ارشد مؤسسه کپلر می‌گوید: «به‌خاطر محدودیت‌های فنی و مشکلات احتمالی زیرساختی نمی‌توان منابع نفتی را 100 درصد پر کرد».

درگیری بین تهران و واشنگتن از 2018 یعنی زمان بیرون رفتن آمریکا از قرارداد اتمی برجام بین ایران و 6 قدرت بزرگ دنیا، افزایش یافته است، آمریکا پس از آن صادرات نفت ایران را تحریم کرد.

ذخایر نفتی شناور به‌روی دریای ایران هم در حال پر شدن است. منابع کشتیرانی تخمین می‌زنند ایران از 30 نفتکش برای ذخیره نفت استفاده کرده باشد که هر کدام حداکثر ظرفیت 2 میلیون بشکه نفت را دارند.

این ارقام نشان‌دهنده بیش از 50 میلیون بشکه نفت ذخیره‌شده است که ماه‌ها بدون استفاده مانده‌اند. این ذخایر ترکیبی از نفت خام و میعانات گازی است که یک درجه نفتی بسیار سبک است.

وزارت نفت ایران سعی دارد با کاهش تولید ذخایر نفتی این کشور را مدیریت کند.

کل تولید نفت ایران که شامل نفت خام، میعانات گازی و مایعات گاز طبیعی می‌شود به 3.1 میلیون بشکه در روز در ماه مارس و 3 میلیون بشکه در روز در ماه ژوئن کاهش یافت. پیش‌بینی می‌شود تولید نفت ایران صدهزار بشکه دیگر در جولای پایین بیاید.

اطلاعات اوپک نشان می‌دهد تولید نفت خام ایران در ماه ژوئن 1.9 میلیون بشکه در روز بوده که تقریباً نصف تولید نفت این کشور در 2018 و پایین‌ترین حد از 1981 یعنی زمان آغاز جنگ بین ایران و عراق و حمله به تأسیسات نفتی ایران است.

صادرات نفت ایران هم به پایین‌ترین حد رسیده است. عرضه بیش از حد نفت به بازار و همه‌گیری ویروس کرونا پیدا کردن مشتری برای نفت تحریم‌شده ایران را سخت کرده است.

طبق اطلاعات کپلر، صادرات نفت خام ایران در ماه مه حدود 100هزار بشکه در روز بود. این مؤسسه پیش‌بینی می‌کند صادرات نفت خام ایران در ماه ژوئن 237هزار بشکه در روز باشد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر