/
۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
محمدجواد عسکری نماینده داراب و زرین‌دشت و نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

کشاورزی می‌تواند جایگزین نفت شود/ خام‌فروشی نفت بزرگترین اشتباه راهبردی ایران است

عسکری نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اهمیت کشاورزی در کشور گفت اگر از ظرفیت‌های کشاورزی در کشور به خوبی استفاده شود کشاورزی می‌تواند جایگزین نفت شود.
کد خبر : ۲۹۹۷۲
کشاورزی می‌تواند جایگزین نفت شود/ خام‌فروشی نفت بزرگترین اشتباه راهبردی ایران است

نماینده داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی در یک گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری نبض نفت با انتقاد از خام فروشی نفت گفت: متاسفانه خام فروشی به معضل جدی در کشور ما تبدیل شده و خام فروشی نفت یکی از چالش های اصلی صنعت نفت بوده و هنوز هم چنین است.

محمدجواد عسکری با تاکید بر اینکه خام فروشی برای کشور و جامعه یاس آور بوده است گفت: به همین دلیل همواره بر بحث مقابله با خام‌فروشی تاکید شده و فاصله گرفتن از این معضل یکی از جدی‌ترین موضوعاتی بوده که همواره رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشته‌اند.

وی با انتقاد از وابستگی بودجه و اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی گفت: متاسفانه کشور ما وابسته به نفت شده و مهمترین دلیل آن عملکرد نامناسب دولت‌ها بوده است.

 نماینده داراب و زرین‌دشت با انتقاد از عملکرد وزارت نفت در تمامی دوره‌ها گفت: متاسفانه در تمامی سال‌های گذشته هیچ برنامه تاثیرگذاری ارائه ندادند و امروز اگر بخواهیم همین مسیر را ادامه بدهیم، قطعا جز خسران چیز دیگری در پی نخواهد داشت.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: ایشان فرمودند که اگر تمامی ظرفیت‌ها پای کار بیاید، به راحتی می‌توانیم شیرهای نفت را ببندیم و از اقتصاد تک محصولی فاصله بگیریم.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین ظرفیت‌های کشور، استفاده از توان بخش کشاورزی است گفت: به دلیل چند اقلیمه بودن کشور، این امکان را داریم که در همه فصول همه نوع محصولات کشاورزی را تولید کنیم و با نگاه امنیت غذایی، براحتی می‌توانیم بخش کشاورزی را جایگزین نفت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید نفت را برای آیندگان نگه داریم گفت: خام‌فروشی نفت بزرگترین اشتباه راهبردی است که امروزه اتفاق می افتد، زیرا برای فروش آن مشکل داریم، در حالی که می‌توانیم با تولید محصولات و مشتقات نفتی، بازار بهتری در دنیا ایجاد کنیم یا وارد فضای دیگری از اقتصاد شویم.

عسگری با ابراز تاسف از اصرار بیهوده بر خام فروشی گفت: به جهت اهمیت امنیت غذایی و ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در کشور وجود دارد، در حوزه محصولات کشاورزی با راه‌اندازی مگاپروژه‌های حوزه کشاورزی، هم می‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم و هم می‌توانیم با حرکت به سوی خودکفایی، فضای امنیت غذایی را شکل دهیم.

نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس که اولین حضور خود در قوه مقننه را تجربه می‌کند با تاکید بر اینکه در بحث جایگزین محصولات کشاورزی با محصولات نفتی، می‌توانیم بازار پیرامونی خاور دور، خاور نزدیک و کشورهای اروپایی را مال خود کنیم گفت: به واسطه ارگانیک بودن محصولات کشاورزی در ایران، به سادگی می‌توانیم بازارها را مال خود کنیم.

نماینده داراب و زرین‌دشت با اعلام اینکه یکی از اهداف کمیسیون کشاورزی، جایگزین کردن محصولات کشاورزی به جای نفت است گفت: اگر بتوانیم این مسیر را دنبال کنیم، قطع به یقین ظرفیت‌ها به گونه‌ای است که بتوانیم به این نتیجه مهمی دست پیدا کنیم.

مصاحبه از سیدمسعود حسینی

تنظیم: کوروش شرفشاهی

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر