/
۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
سیدمرتضی هاشمی، مدیرعامل شرکت پتروناک در گفتگو با نبض نفت:

بیشتر ارز کشور در گاوصندوق‌ها ذخیره شده است

دکتر هاشمی مدیرعامل شرکت پتروناک در خصوص مشکلات اقتصادی کشور گفت در حالی که ارز سرمایه نیست اما بیشتر ارز کشور در گاوصندوق خانه‌ها ذخیره شده است و این برای کشور تبعات خوبی ندارد.
کد خبر : ۳۰۰۹۱
بیشتر ارز کشور در گاوصندوق‌ها ذخیره شده است

دکتر سیدمرتضی هاشمی، مدیرعامل شرکت پتروناک با حضور در پایگاه خبری نبض نفت و بازدید از این رسانه با اشاره به اینکه این شرکت یک برند تخصصی است که صادرکننده انواع محصولات پالایشگاهی و همچنین واردکننده روغن موتور و گریس میباشد گفت: این مجموعه بزرگ  بازار داخلی و خارجی را نیز در اختیار دارد.

دکتر هاشمی افزود: اینجانب افتخار چندین سال سابقه حضور در حوزه‌های مختلف صنعت نفت از بازرگانی فرآوردههای نفتی در حوزه کشورهای CIS ، خلیج فارس، جنوب شرق آسیا، هند، چین و عراق و همچنین نگهداری و ساخت مخازن نفتی را دارم.

 

مدیرعامل شرکت پتروناک در ادامه اظهار داشت: در سال‌های اخیر تامین و تهیه ملزومات مصرفی برای تولیدکنندگان لوبریکنت در ایران و همچنین شرکت‌های شیمیایی به حوزه فعالیت‌های شرکت اضافه شده است که شامل انواع روغن پایه، افزودنی‌های روغن و کامپانت‌ها می‌باشد .

هاشمی به برخی از مشکلات موجود در کشور اشاره کرد و گفت: بکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما این است که دید عملکرد  بازرگان در کشور ما متفاوت است. در تمامی کشورهای دنیا در بخش سرمایه‌گذاری  و بازرگانی، اعم از سرمایه‌گذاری بلند مدت و یا صادرات محصولات، بر اساس یک قاعده و قانون منسجم صورت می‌پذیرد و بازرگان از مصونیت خاصی در سرمایه‌گذاری و ارسال کالا بهره‌مند است به طوری که کشورها در ابتدا طی تفاهم نامه‌هایی به کشور دیگر ورود کرده و مشکلات را بررسی و سفارتخانه‌ها به یکی از وظایف ذاتی خود یعنی حمایت از شرکت‌ها در آن کشور عمل می‌کنند، سپس شرکت‌های خصوصی در کمال امنیت ورود می‌کنند. متاسفانه در کشورما به لحاظ مشکلات عمده از جمله تحریم‌ها و مشکلات روزمره دولت، عدم نفوذ سیاسی در کشورهای دیگر، نبود سیاست‌گذاری صحیح در بخش قانون و مقررات به این امر مهم پرداخته نشده است. نمونه‌ای از آن را در کشورهای هند، امارات و سنگاپور تجربه کرده‌ام که بسیار تلخ بوده است. بازرگانانی که در کشورهای دور و نزدیک دچار ضرر و زیان شده‌اند و هیچ گونه حمایتی از جانب دولت برای آنها صورت نگرفته است .

 

تولیدکننده ایرانی نه علم صادرات دارد و نه بازار دنیا را می‌شناسد

دکتر هاشمی که حوزه صادرات و واردات تجارب ارزنده‌ای دارد به برخی دیگر از مشکلات موجود بر سر راه بازرگانان ایرانی اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما این است که بازرگانان ایرانی نمی‌توانند کالای را خود اظهار و صادر کنند و در ایران این حق تنها به تولیدکننده داده شده است در حالی که تولیدکننده ایرانی نه علم صادرات را دارد و نه بازار دنیا را می‌شناسد. ما بر اساس روابط خود، نسبت به مشتری و نیاز بازار خارج شناخت داریم ولی به علت سیاست‌های غلط  این حق تولیدکننده است که صادرات انجام دهد. مشکل دیگر شرکت‌های بزرگ هستند که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند و قدرت را در اختیار می‌گیرند. این شرکت‌های بزرگ نسبت عرضه و تقاضا در بازار را دچار مشکل کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت پتروناک تصریح کرد: یکی از موضوعات مبتلابه تمامی شرکت‌های خصوصی فعال در زمینه تولید روغن موتور ، پارافین و ... در کشور عرضه محصولات به صورت خام صادراتی به قیمت کمتر از داخلی، عرضه محدود در بورس به منظور افزایش قیمت، ایجاد رقابت و خام فروشی است. این موضوع  باعث شده کشورهایی مانند هند از خام‌فروشی محصولات پارافین به رشد برسند.

 

وی افزود: اگر این مواد اولیه در ایران  تولید شود منجر به احداث کارخانه‌های بیشتر و افزایش جذب نیروی کار خواهد شد. همچنین صادرات محصول ارزآوری افزون‌تری خواهد داشت.

هاشمی در خصوص نقش تحریم‌ها بر روی اقتصاد ایران گفت: تحریم‌ها  به شدت بر روی اقتصاد کشور تاثیر گذاشته است. اگر به سامانه پول جهانی متصل نباشیم صنعت، رونق نمی‌یابد. از دیگر مشکلات ما در خصوص تحریم، شرط نقدی خرید کالا جهت تحویل آن است. جنس خریداری شده را پس از ارسال پول تحویل می‌دهند و در این مورد هیچ کاری از دست ما ساخته نیست.

دولت باید نگاه خود به بازرگان را تغییر دهد

این مدیر فعال در عرصه صنعت نفت کشور در ادامه اظهار داشت: تمامی شرکت‌های وابسته در بهترین نقاط تهران  دفتر دارند، اما در کار بهره‌برداری اصولی ندارند. وی تاکید کرد: بزرگ‌ترین مشکل ما مدیریت است که قادر به شناسایی امکانات بالقوه نیست. این سوء مدیریت در ارز و خارج شدن آن تاثیر دارد. قسمت عمده ارز ما برای خرید کالای قاچاق هدر می‌رود. ورود کالای قاچاق بلای جان تولیدکننده است و اگر تولید نباشد مملکت با افت اقتصادی مواجه می‌شود. مسئله بعدی این است که هدر رفت ارز، بیشتر در گاوصندوق خانه‌ها می باشد در حالی که ارز سرمایه نیست. ارز باید سامان دهی شود و با آن کار انجام شود. عدم برنامه‌ریزی دولت باعث شده است  که ما فقط به نفت وابسته باشیم. تحریم‌ها نیز صادرات را مختل کرده است. ما کشور جنگ زده‌ای نیستم ولی بر اثر تحریم و سوء مدیریت ارزش پولی کشورمان از بین رفته است. دولت باید موانع موجود بر صادرات مانند قوانین و مقررات گمرکی را بر طرف کند چرا که این قوانین به هیچ وجه کمک‌کننده و تسهیل‌کننده صادرات برای بازرگانان نمی‌باشد. سفارتخانه‌ها  نیز باید حامی بازرگانان باشند و تجار قبل از ورود باید از حمایت سفارت بهره‌مند شوند.

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر