/
۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸

جلوی نفت عربستان را بگیرید

رئیس رگولاتور انرژی تگزاس خواستار اقدام دولت فدرال علیه دامپینگ نفت عربستان سعودی و روسیه در بازار آمریکا در دوران بحران کووید ۱۹ شد.
کد خبر : ۳۰۲۰۳
به گزارش نبض نفت به نقل از اویل پرایس، وین کریستیان، رئیس هیات مدیره کمیسیون خط آهن تگزاس که رگولاتور انرژی این ایالت است، اظهار کرد سرازیر کردن نفت به بازار در طول مذاکرات با پرزیدنت ترامپ و جامعه جهانی غیرصادقانه بوده است. طبق آمار شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی، بیش از ۱۰۰ هزار شغل نفت و گاز در آمریکا از دست رفته اند. دولت فدرال آمریکا باید با تلاشهای بین المللی برای ضربه زدن به نفوذ انرژی آمریکا مقابله کند.

عربستان سعودی در مارس و آوریل حجم بالایی نفت به آمریکا ارسال کرد و میانگین صادرات این کشور در مارس ۵۱۶ هزار بشکه در روز بود که بالاترین میزان در ۱۲ ماه گذشته بود و تنها در هفته نخست آوریل حدود ۱۴ میلیون بشکه در روز نفت به آمریکا نفت صادر کرد. روزنامه وال استریت ژورنال اندکی بعد در اواخر آوریل گزارش کرد که میزان نفت سعودی که در مسیر رسیدن به آمریکا است، هفت برابر خرید نفت آمریکا از عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ است.

افزایش چشمگیر صادرات نفت عربستان سعودی تنها شامل آمریکا نبود و با افت شدید تقاضای جهانی به دلیل شیوع پاندمی ویروس کرونا همزمان شد. طبق برآورد برخی از تحلیلگران، تقاضای جهانی برای نفت در آوریل به میزان ۳۰ درصد معادل ۳۰ میلیون بشکه در روز در مقایسه با سطح عادی مصرف جهانی کاهش پیدا کرد.

این تحولات باعث شد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تهدید کند واردات نفت عربستان سعودی را ممنوع خواهد کرد و ریاض را وادار کرد حداکثر ۴۰ میلیون بشکه نفت را از مسیر آمریکا برگرداند.

به گفته رئیس رگولاتوری انرژی تگزاس، پس از این که شیوع کووید ۱۹ صنعت نفت و گاز آمریکا را فلج کرد، عربستان سعودی ۱.۳ میلیون بشکه در روز نفت به آمریکا صادر کرد که حدود چهار برابر حجم صادرات روزانه در فوریه و بالاترین آمار از سال ۲۰۱۴ بود. وی به قرارگیری نام روسیه در فهرست کشورهایی که دامپینگ نفت دارند، اشاره ای نکرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آمار رویترز نشان میدهد روسیه در نیمه اول سال ۲۰۲۰ با پر کردن خلا نفت ونزوئلا، رکورد بالایی نفت به آمریکا صادر کرده است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر