/
۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹
قاسمی، معاون نفت و گاز شرکت توسعه طرح‌های صنعتی فن‌آوران پارسیان در گفتگو با نبض نفت مطرح کرد:

صفر تا صد پروژه‌های نفتی در 10 سال گذشته به شرکت‌های خارجی واگذار شد

معاون نفت و گاز شرکت توسعه طرح‌های صنعتی فن‌آوران پارسیان معتقد است که در 10 سال گذشته صفر تا صد امور مربوط به پروژه‌های نفتی به شرکت‌های خارجی واگذار شده است و این موضوع باعث شده که وزارت نفت توانمندی شرکت‌های داخلی را نادیده بگیرد. البته قاسمی اذعان دارد که به خاطر تحریم‌های اخیر وزارت نفت به سمت شرکت‌های داخلی آمده است.
کد خبر : ۳۰۴۳۵
مسعود قاسمی، معاون نفت و گاز شرکت توسعه طرح‌های صنعتی فن‌آوران پارسیان کیش که فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته مکانیک است، با حضور در پایگاه خبری نبض نفت، در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما، ضمن اشاره به سابقه ۳۲ ساله خود در حوزه ساخت و تولید به خبرنگار ما گفت: مدت 10 سال است که در شرکت فن‌آوران مشغول به خدمت‌ رسانی هستم. شرکت فن‌آوران اولین و تنها شرکت فعال در حوزه انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی پمپ های برقی غوطه‌ور درون چاهی با برند ایرانی است. در چهل سال گذشته فقط مصرف‌کننده بودیم ولی مجموعه ما با مطالعات خود توانست به تعمیر کابل‌ها بپردازد و قیمت‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

وی در ادامه افزود: مجموعه ما طی۱۵ سال فعالیت توانسته گوی سبقت را از رقیبان خود بربایدو گام‌های موثری در زمینه اشتغال‌زایی و کارآفرینی بر اساس تاکیدات مدیریت این شرکت بردارد. شرکت ما با تجهیز یک کارخانه تخصصی و از طریق انجام فرآیند انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی، تولید و تعمیر پمپ‌های غوطه‌ور درون چاهی، سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌های لازم یک قابلیت مهم برای کشور فراهم آورد. این کارخانه همچنین توانایی تولید و تعمیر انواع پمپ را داراست.

قاسمی به مشکلات موجود در صنعت اشاره کرد و تصریح کرد: مشکلات صنعت در زمینه نگهداری تجهیزات، ارتقاء تکنولوژی و یا بخش صادرات می‌باشد. در حوزه ساخت و اجرای یک پروژه، اصل اول اعتماد به تولیدکنندهو اصل دوم به کار گرفتن یک پیمانکار کارآمد است تا مشکلات حل شود.

معاون نفت و گاز شرکت توسعه طرح‌های صنعتی فن‌آوران پارسیان با اشاره به توانمندی‌های فراوان در عرصه تولید اذعان کرد: ما در بخش تولید توانمندی‌های بسیاری داریم که در تمام حوزه‌ها وجود دارد. تاثیر اعتمادبه وضوح قابل مشاهده است، طرز تفکر و اعتماد مدیران باید متقابل باشد.

وی به اهداف و برنامه‌های کشورهای دیگر در راستای بومی‌سازی اشاره کرد و گفت: برای انجام کار باید بومیسازی انجام شود، همچنین باید نسبت به رفتار کشورهای دیگر آگاه باشیم. سر فصل اصلی در اهدافکشور عربستان بومی‌سازی تجهیزات نفت است. نقشه کارآمد برای نروژ فروش تجهیزات، دانش و تکنولوژی می‌باشد و در آرژانتین برای تمامی پیمانکارهای نفت و گاز یک برنامه‌ریزی قرار ‌داده‌اند که بخشی از تجهیزات پیمانکاری باید از داخل کشور تامین شود.

قاسمی در خصوص بزرگترین مشکل صنعت نفت در ده سال گذشته اذعان کرد: بزرگترین مشکل ما طی ده سال گذشته این است که صفر تا صد کارهای نفتی و پروژه‌های نصب، راه‌اندازی و تجهیزات در ایران بر عهده کشورهای خارجی بوده‌ است. دلیل این موضوع، عدم اطمینان کارفرما به تولید و کیفیت کالای ایرانی می‌باشد. برای گذر از این مراحل سخت باید یکدیگر را حمایت کنیم.

وی عملکرد وزیر نفت را مطلوب دانست و گفت: آقای زنگنه عملکرد خوبی داشتند، ایشان در ابتدای ورود، احتمالا‌ به دلیل سیاست‌های موجود به شرکت‌های خارجی توجه داشتند؛ اما به دلیل تحریم‌ها به شرکت‌های داخلی روی آوردند که البته اگر این نگرش زودتر اتفاق می‌افتاد، ما بسیاری از فرصت‌ها را از دست نمی‌دادیم، همچنین اگر صنعت داخلی حمایت و به آن توجه بیشتری نشان داده می‌شد قطعا عملکرد بهتری حاصل می‌شد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر