/
۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰

بی‌اعتنایی لیبی به اوپک قبل از خشک شدن مهر توافق

در حالی که هنوز مهر امضای کشور‌های تولیدکننده نفت پای توافق اوپک و روسیه برای کاهش عرضه نفت به بازار جهانی خشک نشده است مقامات لیبی به بهانه مشکلات مالی به دنبال افزایش صادرات نفت این کشور هستند.
کد خبر : ۳۰۴۸

نبض نفت- چند روز پیش بود که کشور‌های عمده تولیدکننده نفت از جمله اعضای اوپک و دیگرکشور‌های تولیدکننده نفت نظیر روسیه، لیبی و نیجریه توافق کردند تا پایین نگه داشتن عرضه نفت به بازار جهانی را تا پایان سال ۲۰۱۸ ادامه دهند.

لیبی و نیجریه در این توافق متعهد شدند تا سطح تولید نفت خود را در متوسط سال ۲۰۱۷ نگه داشته و بالاتر نبرند.

علی‌رغم این تعهد هنوز امضای لیبی پای توافق اوپک خشک نشده مقامات این کشور تلاش برای بالا بردن صادرات نفت خود هستند.

هم‌اکنون مقامات لیبیایی، شرکتی نفتی و بانکداران این کشور در حال مذاکره برای یافتن راه‌های مختلف در راستای افزایش صادرات نفت این کشور به بهانه حل مشکلات مالی آن هستند. یکی از دلایل تغییر مواضع مقامات لیبی بالا رفتن قیمت نفت و شکستن مقاومت ۶۰ دلار در هر بشکه بوده است که تولید آن را برای کشور‌هایی نظیر لیبی سودمندتر می‌کند.

رییس دولت به رسمیت شناخته شده از سوی سازمان ملل اخیراً با برخی مقامات بانکی و شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت این کشور درباره اختصاص بودجه برای افزایش تولید نفت لیبی جلسه داشته است. پس از قذافی با بی‌ثباتی سیاسی و در نتیجه اقتصاد عمومی شکننده روبه‌رو شد.

با این حال طی سال گذشته میلادی لیبی توانست با شکست عوامل داعش در مناطق نفتی خود و همچنین بالا رفتن قیمت نفت در بازار جهانی بخشی از مشکل خود را حل کند.

دولت مرکزی لیبی که مورد تأیید سازمان ملل هم هست در تلاش است تا تولید نفت از میادین تحت کنترل خود را افزایش دهد چرا که افزایش درآمد می‌تواند ثبات سیاسی به این کشور را بازگرداند.

طی دو سال گذشته سرمایه‌گذاری در میادین نفت زیرمجموعه شرکت ملی نفت لیبی به شدت پایین بوده و همین امرامکان بالا بردن تولید نفت از این میادین را برای دولت این کشور دشوار کرده است از سوی دیگر لیبی به توافق اوپک برای پایین نگه داشتن عرضه پیوسته است و در این توافق متعهد شده است که تولید نفت خود را بیش از یک میلیون بشکه افزایش ندهد.

ریکاردو فابیانی کارشناس مؤسسه اوراسیا گفت: فارغ از تعهد اوپک بالا بردن تولید نفت این کشور فراتر از یک میلیون بشکه روزانه در سال ۲۰۱۸ برای دولت این کشور بسیار دشوار خواهد بود.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

منبع:باشگاه خبرنگاران

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر