/
۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
دکتر مهران یاراحمدی، مدیرعامل شرکت تجارت نفت GBKK در گفتگو با نبض نفت:

اقتصاد ایران شبیه به ققنوسی است که در کما به سر می‌برد

دکتر یاراحمدی، مدیرعامل شرکت تجارت نفت GBKK معتقد است اقتصاد ایران شرایط بحرانی را سپری می‎کند و از طرفی شبیه به ققنوسی است که در کما به سر می‌برد. یاراحمدی وجود نگاه سنتی در پالایشگاههای ایران را یکی از مشکلات صنعت نفت می‌داند و می‌گوید با آموزش باید این مشکل برطرف شود.
کد خبر : ۳۰۵۲۱

اقتصاد ایران شبیه به ققنوس در کما است/پالایشگاههای ایران سنتی عمل می‌کننددکتر مهران یاراحمدی، مدیرعامل شرکت تجارت نفت GBKK در حاشیه بازدید از پایگاه خبری نبض نفت با اشاره به این که در دنیا ۲۸ شرکت به عنوان عضو هلدینگ با این شرکت همکاری دارند در خصوص سابقه و تجربه خود در حوزه تکنولوژی به خبرنگار ما گفت: به لحاظ تجربی در زمینه تکنولوژی انتقال مشتقات نفتی و فروش آن فعالیت داریم.

یاراحمدی در خصوص معضلات موجود در کشور اظهار داشت: یکی از معضلات اصلی ما در ایران  این است که می‌خواهیم آچار فرانسه باشیم، از این رو در تخصص‌های مختلف ورود می‌کنیم و در خصوص آن نظر می‌دهیم در صورتی که باید آچار رینگی باشیم و در کار خود حرفه‌ای عمل کنیم. مشکل اصلی ما این است که هیچ کس سر جای خود نیست.

وی به شرایط بحرانی کشور اشاره کرد و تصریح کرد: کشور ما در شرایط بحرانی و بدی است، این معضل چندین دهه است که وجود دارد. تحریم‌ها باعث محدودیت بازرگانان شده است. ولی یک سری خود تحریمی هم  وجود دارد، عدم هماهنگی بین اعضا و ارگان‌ها برای تولیدکننده گیج‌کننده است.

مدیرعامل شرکت تجارت نفت GBKK از عشق تولیدکنندگان به تولید گفت و اظهار داشت: تولیدکننده عاشق کار و تولید است و به هر نحوی سعی می‌کند کار خود را عرضه کند، ولی به علت اینکه مهره‌های تخصصی در مدیریت وجود ندارد، مانع  فعالیت او می‌شویم. متأسفانه مهره‌های تخصصی سر جای خود قرار ندارند. این ناهماهنگی باعث تعویق در تولید و فعالیت کمتر در آن می‌شود.

وی افزود: تولیدکنندگان باید تکنولوژی خود را به روز کرده و مطابق با استانداردهای جهانی عمل کنند.

یاراحمدی به معضل اصلی در اقتصاد اشاره کرد و اظهار داشت: معضل اصلی ما این است که اقتصاد ما مثل  یک ققنوس در کما به سر می‌برد.

وی در خصوص ساختار آموزشی در ایران گفت: ما زمانی می‌توانیم ادعا کنیم ایرانی نوین داریم که برای تصحیح ساختار آموزشی از پایه اقدام کنیم، اگر هم‌اکنون برای دانش آموزان پیش دبستانی کاری انجام دهیم در 32 سال آینده بهترین متخصص‌ها را خواهیم داشت که در حرفه خود فعال و موفق هستند.

مدیرعامل شرکت تجارت نفت GBKK با اشاره به مشکلاتی که تحریم‌ها برای کشور به وجود آورده‌اند اظهار داشت: ما هرگز نمی‌توانیم از راهکارهای اقتصادی دنیا استفاده کنیم چون در تحریم هستیم ولی می‌توانیم برای برطرف کردن عیوب زیر ساخت نسل آینده تلاش کنیم .

وی افزود: شرکت‌های کوچک تولیدی باید باهم متحد شوند و با تشکیل یک هلدینگ به فعالیت بپردازند. دولت نیز در این زمینه باید حمایت بیشتری انجام دهد. در وهله اول باید یک مسکن آرامش‌بخش به مشکلات و بیماری‌های فرهنگی و اجتماعی تزریق کنیم و بعد از تسکین درد در بلند‌مدت به فکر درمان باشیم.

یاراحمدی به مشکلات گذشته صنعت نفت اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه نفت ورود افرادی بود که می‌خواستند بدون کارشناسی تحریم‌ها را دور بزنند، از این رو به مشکلات عدیده‌ای برخوردیم و اتلاف انرژی زیادی رخ داد.

مدیرعامل شرکت تجارت نفت GBKK در خصوص عملکرد وزیر نفت اظهار داشت: وجود آقای زنگنه به عنوان یک فرد آگاه بسیار مفید است ولی نتوانستیم  تعداد این افراد متخصص را بیشتر کنیم چون آموزش درست نداریم و عملکرد ما در این حوزه ضعیف است.

وی در خصوص وضعیت پالایشگاه‌های نفت در کشور گفت: پالایشگاه‌های ما هنوز متکی بر پایه علم 40 سال گذشته است. اما در ترکیه تمامی پالایشگاه‌ها طبق دانش روز عمل می‌کنند. در کویت از نفت به عنوان تولیدکننده سوخت جت استفاده می‌شود و ترکمنستان با  مشتقات نفت خود مشتریان بسیاری دارد. اگر می‌خواهیم موفق باشیم باید دانش خود را به روز کنیم.

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر