/
۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷

ارزش تولیدات پتروشیمی در دولت تدبیر و امید دو برابر می‌شود

قطار افتتاح پروژه‌های اقتصادی، امروز -پنج‌شنبه- با بهره‌برداری از سه طرح زیربنایی پتروشیمی به ارزش حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به استان‌های بوشهر و لرستان رسید که از مهم‌ترین ثمرات آن، دو برابر شدن ارزش تولیدات پتروشمی در دولت تدبیر و امید است
کد خبر : ۳۰۵۶۷

نبض نفت - امروز پنج شنبه ۱۶ مرداد ماه، نوبت به افتتاح طرح‌های ملی مربوط به وزارت نفت در حوزه پتروشیمی در استان‌های بوشهر و لرستان رسید که به رسم هر پنج شنبه با حضور رییس‌جمهوری انجام شد.

بر این اساس «پتروشیمی کاوه» به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع تولیدکننده متانول جهان با تولید روزانه ۷ هزار تن محصول با دستور رئیس‌جمهوری افتتاح شد.

مجتمع پتروشیمی کاوه با سرمایه‌گذاری ۹۵۰ میلیون دلاری بخش خصوصی اجرا شده است و با دریافت روزانه ۶ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، ظرفیت تولید روزانه ۷ هزار تن و سالانه ۲.۳ میلیون تن متانول با گرید AA را داراست.

یوتیلیتی و اسکله صادراتی اختصاصی از مزایای متانول کاوه محسوب و پیش‌بینی می‌شود این مجتمع سالانه ۴۰۰ میلیون دلار درآمدزایی برای کشور داشته باشد.

مجتمع پتروشیمی متانول کاوه در زمینی به مساحت ۲۲۰ هکتار در سواحل غربی شهرستان «دیر» استان بوشهر واقع در پارس شمالی احداث شده و ۶۶ درصد از کل سرمایه‌گذاری این طرح از مهندسی و ساخت تا تأمین تجهیزات از توانمندی و ساخت داخل استفاده شده است.

امروز همچنین پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه با ظرفیت تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه که در مدت زمان چهار سال و براساس برنامه زمان‌بندی استاندارد به مدار تولید وارد شده است روزانه ۴.۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی دریافت می‌کند و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده سالانه ۳۰۰ میلیون دلار درآمد از محل صادرات محصول این واحد نصیب کشور می‌شود.

۵۰ درصد از کل سرمایه‌گذاری انجام‌شده در پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه از مهندسی، مشاوره تا ساخت و نصب و تجهیزات از توانمندی‌های داخلی استفاده شده و این شرکت اشتغال‌زایی ۷۰۰ نفر را در زمان بهره‌برداری ایجاد کرده است.

این مجتمع که از شرکت‌های تابع هلدینگ پتروفرهنگ به شمار می‌رود با سرمایه‌گذاری حدود ۶۰۰ میلیون دلار در زمینی به مساحت حدود ۸ هکتار در فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی عسلویه اجرا شده و لایسنسور پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه هالدور تاپسودانمارک است.

«بیژن نامدار زنگنه» قبل از بهره‌برداری از این دو پروژه از افزایش ظرفیت پتروشیمی کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد و در عین حال، گفت: حجم سرمایه گذاری در ۲ طرح پتروشیمی که امروز افتتاح شد حدود ۱.۶ میلیارد دلار است  که ۴ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی کشور افزوده می‌شود.

وی خبر داد: تا پایان سال ۱۳ طرح دیگر افتتاح خواهد شد که موجب افزایش ۲۵ میلیون تنی ظرفیت تولید پتروشیمی کشور می‌شود و در سال جدید هم افتتاحیه‌ها ادامه خواهد داشت تا جایی که ارزش تولیدات پتروشیمی در کشور تا  سال ۱۴۰۰ با سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیارد دلاری، به ۲۵ میلیارد دلار و تا سال ۱۴۰۳ با ادامه کار در جهش سوم به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گفته زنگنه تولید پتروشیمی تا پایان دولت نسبت به ابتدای دولت ۲ برابر شده است و با پیشرفت‌های فیزیکی طرح‌هایی که مشخص است و همه آنها منتشر شده است تا سال ۱۴۰۴ به بیش از سه برابر نسبت به ابتدای دولت خواهد رسید.

رییس‌جمهوری نیز در آیین افتتاح طرح‌های ملی وزارت نفت بر هدفگذاری ارزش ۳۷ میلیارد دلاری تولیدات پتروشیمی در برنامه جهش سوم خبر داد و گفت:ما در پتروشیمی از یک میلیارد دلار به ۱۱ میلیارد دلار رسیدیم و از آن به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسیم و در نهایت در جهش بعدی به رقم ۳۷ میلیارد دلار خواهیم رسید.

حسن روحانی خبر داد: برنامه امسال افتتاح ۱۷ طرح پتروشیمی است که ۱۳ طرح آن باقی مانده است و تولید پتروشیمی کشور ٢ برابر می‌شود و ایران برای «جهش سوم» سرمایه گذاری آماده می‌شود.  

به گفته رییس جمهور در سال ۷۶ کل تولید پتروشیمی ایران یک میلیارد دلار بوده است که در آغاز دولت تدبیر و امید یعنی سال ۹۲، حدود ۱۱ میلیارد دلار بوده است که اکنون به دو برابر رسیده است.

دیگر افتتاحیه مهم امروز واحد تولید کاتالیست پتروشیمی لرستان با دانش فنی ایرانی و ظرفیت سالانه ۱۰۰ تن محصول با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ تن کاتالیست و سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون دلاری هلدینگ باختر در پتروشیمی لرستان احداث شده است که سالانه حدود ۳۰ میلیون دلار درآمدزایی برای کشور خواهد داشت.

۱۰۰ درصد مهندسی و ساختمان و نصب و ۷۰ درصد تجهیزات واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان ایرانی است و این واحد سبب اشتغال‌زایی مستقیم ۶۰ نفر شده است.

تحویل نگرفتن کاتالیست‌های Z-۲۱۸ و Z-۲۳۰ از سوی شرکت صاحب فرآیند Spherilene و قیمت بالای کاتالیست‌های مشابه سبب شد نیاز مجتمع‌ها به کاتالیست‌های پلیمری شدن فاز گازی روزافزون شود و برخی واحدهای پتروشیمی به ناچار از کاتالیست‌های Unimodal به جای Bimodal استفاده می‌کردند. در این میان گروه باختر با انتشار فراخوان شرکت‌های صاحب لیسانس داخلی از جمله شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، اقدام به ساخت یک واحد تولید کاتالیست پلیمریزاسیون فاز گازی با ظرفیت سالانه ۱۰۰ تن در شهرک صنعتی پتروشیمی لرستان کرد. این کاتالیست در بهار ۱۳۹۹ به‌صورت موفقیت‌آمیز به واحد پلی‌اتیلن سبک خطی پتروشیمی لرستان تزریق شد.

رییس جمهوری بعد از افتتاح این طرح،  افزود: این طرح برای ما بسیار مهم بود به دلیل اینکه ما نیازمند بودیم که از خارج این کاتالیست را تامین ‌کنیم و امروز در بخش بزرگی به خودکفایی ‌رسیدیم و جوانان دانشمند ما این طراحی را انجام دادند و امروز به ثمر نشسته است.

وی افزود: برای ما موجب خوشحالی مضاعف است که شرکت‌های دانش‌بنیان ما در همه زمینه ها فعال هستند و در بسیاری از زمینه‌ها به خودکفایی می‌رسیم.

وزیر نفت نیز بعد از افتتاح این طرح گفت: ما ۴۰ گروه کاتالیست داریم، ۸۵ نوع کاتالیست در صنعت پتروشیمی مصرف می‌شود که ارزش سالانه آن ۲۷۰ میلیون دلار است که در ۷ سال اخیر به ارزش ۱۰۴ میلیون دلار بومی‌سازی شده و در داخل کشور تولید شده است.

زنگنه ادامه داد: با برنامه ریزی‌های انجام شده امیدواریم تا سال ۱۴۰۰، ۱۸ کاتالیست دیگر به ارزش ۹۰ میلیارد دلار در داخل کشور ساخته شود.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر