/
۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷

کاهش دوباره صادرات نفت عربستان به آمریکا

افزایش صادرات نفت عربستان به آمریکا ذخایر نفتی این کشور را به بالاترین رقم طی ۶ سال گذشته رساند. ولی این شرایط کوتاه مدت بود و در هفته آخر جولای تنها ۱۹۰ هزار بشکه در روز نفت از عربستان به این کشور رسید.
کد خبر : ۳۰۶۳۷
به گزارش نبض نفت به نقل از واشنگتن پست، عربستان سعودی برای دومین بار طی سه سال گذشته صادرات نفت به آمریکا را کاهش داد تا از حجم نفت موجود در بازار کم کرده و عرضه و تقاضا را متعادل کند.

 تغییر جریان نفت خام به داخل و خارج از آمریکا، تأثیر بزرگی بر سطح ذخایر این کشور دارد. ریاض تصمیم گرفته ذخایر نفت آمریکا را از اوج آن در ماه‌های مه و ژوئن پایین‌تر بیاورد. همه گیری ویروس کرونا و افزایش تولید نفت عربستان در این دو ماه باعث بالا رفتن ذخایر نفت خام آمریکا شد. در پنج هفته بین 20 مارس و 24 آوریل، ذخایر نفت آمریکا روزانه 2.1 میلیون بشکه در روز بالا رفت و در هفته اول ژوئن رکورد زد.

 ذخایر مازاد نفت باعث کاهش قیمت آن شد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا به طور هفتگی سطح ذخایر نفتی این کشور را منتشر می‌کند در حالی که اطلاعات سایر نقاط دنیا زمان بندی خاصی ندارد و گاهی اصلاً منتشر نمی شود. برای مثال، چین هیچگاه اطلاعات رسمی ذخایر نفتی خود را اعلام نمی‌کند.

 بنابراین تعجبی ندارد که عربستان تمرکز خود را روی آمریکا قرار می دهد چون ذخایر نفتی آن از بقیه مشخص تر است. عربستان سه سال پیش هم پس از تشکیل ائتلاف اوپک پلاس و بروز مشکل در اولین قرارداد کاهش تولید، همین سیاست را در پیش گرفت.

 در آن زمان اعضای اوپک و ده متحد غیر اوپک از جمله روسیه و مکزیک توافق کردند تولید خود را 1.66 میلیون بشکه در روز از آغاز 2017 پایین بیاورند تا از حجم ذخایر نفتی دنیا که در نتیجه انقلاب شیل آمریکا ایجاد شده بود کم شود. تعهد ضعیف به این قرارداد کاهش تولید و افزایش تولید نفت آمریکا باعث بالارفتن روزافزون ذخایر نفتی شد. اوپک در آن زمان اولین کاهش تولید خود را پس از هشت سال اعمال کرد.

 در حال حاضر کاهش عرضه نفت عربستان به آمریکا کاملاً مشهود است. در ماه های مه و ژوئن، نفتکش هایی پر از نفت خام عربستان هر روز به سواحل آمریکا می رسیدند و گاهی روزی بیش از یک نفتکش در این سواحل بار خود را تخلیه می کرد ولی این  تعداد در ماه‌های جولای و اوت به یک نفتکش در یک‌ هفته رسید.

 افزایش صادرات نفت عربستان به آمریکا ذخایر نفتی این کشور را به بالاترین رقم طی 6 سال گذشته رساند. ولی این شرایط کوتاه مدت بود و در هفته آخر جولای تنها 190 هزار بشکه در روز نفت از عربستان به این کشور رسید. این رقم در هفته های آینده کمتر هم می‌شود. تنها  6 نفتکش حامل 9 میلیون بشکه نفت خام عربستان در حال عزیمت به سمت سواحل آمریکا هستند. با توجه به 6 هفته زمانی که طول میکشد تا نفت از خلیج فارس به هرکدام از بنادر نفتی آمریکا برسد، این محموله ها تنها نفتی هستند که تا اواسط سپتامبر به آمریکا می روند.

 سران عربستان و آمریکا هر دو خواستار افزایش قیمت نفت هستند. عربستان برای متعادل نگهداشتن بودجه اش به درآمد نفتی بیشتری نیاز دارد و صنعت شیل آمریکا هم برای بهبودی نیازمند قیمت بالاتر نفت است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر