/
۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱

کاهش نرخ پایبندی اوپک پلاس به توافق کاهش تولید نفت

نرخ پایبندی اوپک پلاس به کاهش تولید نفت در ژوییه که عربستان سعودی و متحدانش در خلیج فارس به کاهش تولید داوطلبانه خود ادامه ندادند و برخی از کشورها در عمل به پایبندی به سهمیه خود تعلل کردند، کاهش یافت.
کد خبر : ۳۰۶۸۲

به گزارش نبض نفت به نقل از پلاتس، بررسی اس اند پی گلوبال پلاتس نشان داد نرخ پایبندی ۲۲ کشوری که در توافق کاهش تولید اوپک پلاس مشارکت دارند، از ۱۰۶ درصد در ژوئن به ۹۶ درصد در ژوییه کاهش یافت.

طبق توافق ماه گذشته، اوپک پلاس با توجه به بهبود تقاضای جهانی برای نفت، در اوت تولیدش را افزایش می دهد و حدود دو میلیون بشکه در روز به تولید این گروه اضافه می شود با این حال انتظار می رود بخشی از این افزایش با کاهش بیشتر تولید از سوی اعضایی که درصدد جبران مازاد تولید خود در ماههای پیش بوده اند، جبران شود.

در میان این کشورها عراق، نیجریه، آنگولا و قزاقستان از سوی همتایانشان در اوپک پلاس به دلیل تولید بالاتر از سهمیه مقرر، تحت فشار شدیدی قرار دارند. عراق پس از این که در ژوییه هم نتوانست به تعهداتش به طور کامل عمل کند، اعلام کرده که در اوت و سپتامبر ۴۰۰ هزار بشکه در روز به کاهش تولیدش اضافه خواهد کرد اما آنگولا و قزاقستان عملکردشان را در ماه میلادی گذشته به میزان قابل توجهی بهبود بخشیدند. در این بین، نیجریه اعلام کرده که بخشی از تولیدش باید به عنوان میعانات درنظر گرفته شود که مشمول کاهش تولید نفت خام نیست.

وزیران عربستان سعودی، عراق، امارات متحده عربی، کویت، عمان و بحرین روز جمعه در بیانیه ای اعلام کردند که از نشانه های اخیر بهبود اقتصاد جهانی دلگرم شده اند. کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک که ریاست آن بر عهده عربستان سعودی و روسیه است، ۱۸ اوت برای ارزیابی پایبندی به توافق نشست خواهد داشت.

طبق نظرسنجی پلاتس، اعضای اوپک در ژوییه ۲۳.۳۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند که ۱.۰۸ میلیون بشکه در روز بالاتر از ژوئن بود. از میان ۱۳ کشور عضو این گروه، ۱۰ تولیدکننده ای که در توافق مشارکت دارند، نرخ پایبندی ۹۴ درصدی به کاهش تولید داشتند.

عربستان سعودی در ژوییه تولیدش را ۸۷۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و به ۸.۴۵ میلیون بشکه در روز رساند اما همچنان پایین سقف تولید ۸.۴۹ میلیون بشکه در روز ماند زیرا این کشور حجم تولید خود را برای تسریع روند بازیابی توازن بازار، با سرعت کمتری افزایش داد. سهمیه تولید این کشور از اوت تا پایان سال میلادی جاری ۸.۹۹ میلیون بشکه در روز است.

امارات متحده عربی و کویت هم پس از کاهش داوطلبانه ای که در ژوئن داشتند، تولیدشان را در ژوییه افزایش دادند.

طبق محاسبات پلاتس، عراق ۳.۷۷ میلیون بشکه در روز نفت در ژوییه تولید کرد که ۷۰ هزار بشکه در روز افزایش ماه به ماه داشت و از سهمیه تولید ۳.۵۹ میلیون بشکه در روز این کشور فراتر رفت. اما نرخ پایبندی ۸۳ درصد این کشور در ژوییه بهبود قابل توجهی نسبت به نرخ ۴۴ درصد ماه مه به شمار می رود.

نیجریه هم با تولید ۱.۵۶ میلیون بشکه در روز در ژوییه، بالاتر از سهمیه خود نفت تولید کرد اما این کشور و مقامات اوپک می گویند گرید نفتی فراساحلی اگبامی باید به عنوان میعانات طبقه بندی شود.

متحدان اوپک که ۹ کشور شامل روسیه هستند، ۱۱.۹۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند که بر مبنای ماه به ماه اندکی افزایش داشت. مکزیک پس از ژوئن از توافق اوپک پلاس خارج شد.

بر اساس گزارش پلاتس، روسیه که بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است، در ژوییه ۸.۵۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که بالاتر از سهمیه ۸.۴۹ میلیون بشکه در روز بود. سهمیه تولید این کشور مانند عربستان سعودی از اوت به ۸.۹۹ میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

آمار پلاتس بر اساس نظرسنجی از مقامات صنعت نفت، معامله گران و تحلیلگران و همچنین بررسی آمار کشتیرانی، ماهواره ای و ذخایر تهیه شده است.

برچسب ها:

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر