/
۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸

اهداف بلندمدت غول نفتی در حوزه انرژی‌های پاک

کمپانی بریتیش پترولیوم(BP) به منظور تحقق هدف خود در خصوص تبدیل شدن به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر در دهه آینده نیازمند سرمایه گذاری به میزان ده ها میلیارد دلار است. برای دستیابی به این هدف احتمال دارد مجبور به قبول سود کمتری نسبت به بازار نفت شود.
کد خبر : ۳۰۶۸۶

به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، شرکت BP تا سال 2030 قصد دارد 50 گیگاوات (GW) انرژی تجدید پذیر مانند انرژی بادی ، خورشیدی و نیروگاه برق آبی در سبد محصولات خود داشته باشد. در حال حاضر این میزان  2.5 گیگاوات است.  همچنین این میزان بیش از کل ظرفیت انرژی تجدید پذیر در انگلستان در زمان کنونی است.

بنگاه‌های نفتی اروپایی تحت فشار فعالان محیط زیست، بانک‌ها، سرمایه گذاران و برخی دولت‌ها قرار دارند تا از سوختهای فسیلی دور شوند و در تلاشند مدل‌های تجاری ابداع کنند که حاشیه سود بیشتری نسبت به حالتی که صرفا تولید کننده انرژی هستند ایجاد کنند.

هفته گذشته، BP به دنبال Eni متعهد شد که تولید نفت خود را در دهه آتی کاهش دهد و هدف بزرگتری در جهت کاهش تولید  نسبت به این شرکت ایتالیایی تعیین کرد.

تحلیلگران عقیده دارند مزارع بادی دریایی سریعترین مسیر برای افزایش تولید  BP هستند  ولی زمان راه اندازی این روش طولانی بوده و سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد. البته امکان خرید و ادغام شرکت های دیگر فعال در این حوزه نیز وجود دارد که آن هم هزینه های خاص خود را در پی دارد.

در حال حاضر بدهی BP بالغ بر 41 میلیارد دلار است و از آنجا که علاقه سرمایه گذاران به طور فزاینده ای از تولید سوخت های فسیلی به سمت شرکت های تولید کننده انرژی سبز جلب شده است، ارزش بازار سهام این شرکت طی دو سال گذشته نصف شده و به کمتر از 80 میلیارد دلار رسیده است.

در مقابل ، سهام شرکت دانمارکی Orsted ، یکی از بزرگترین توسعه دهندگان انرژی بادی دریایی در جهان، در مدت مشابه 135 درصد افزایش یافته است و ارزش بازار آن به  60 میلیارد دلار رسیده است.

Orsted در حال حاضر دارای 10 گیگاوات ظرفیت توان بادی نصب شده است و متعهد شده است که 3.8 گیگاوات دیگر را به آن اضافه کند. این میزان صرفا یک پنجم هدف BP می باشد.

براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی های تجدید پذیر، ظرفیت جهانی تقریباً بیش از 2500 گیگاوات است ، اما انتظار می رود این ظرفیت در پی  تلاش کشورها در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و دستیابی به اهداف تعیین شده در توافقنامه پاریس، به سرعت رشد کنند.

داده های آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که تجدید پذیرها از جمله انرژی بادی، خورشیدی و نیروگاه برق آبی، حدود یک چهارم برق تولید شده در کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی را در سال گذشته به خود اختصاص داده اند.

بر اساس استراتژی بروز شده BP،  این شرکت در نظر دارد تا سال 2030 میزان تولید نفت و گاز را 40٪ کاهش داده و 5 میلیارد دلار در سال برای پروژه های کم کربن هزینه کند. BP امیدوار است به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انرژی سبز جهان تبدیل شود.

این شرکت همچنین قصد دارد دارایی های مرتبط با نفت و گاز را که با کاهش قیمت نفت از نظر اقتصادی صرفه ندارند واگذار کرده و  25 میلیارد دلار تا سال 2025 از این محل برای انرژی پاک تخصیص دهد.

به عقیده Biraj Borkhatariafi  تحلیلگر Royal Bank of Canada ، شرکت بریتیش پترولیوم برای دستیابی به هدف تجدیدپذیر خود با فرض استفاده برابر از انرژی بادی دریایی و انرژی خورشیدی بایستی 60 میلیارد دلار هزینه کند.

وی گفت: با فرض اینکه 70 درصد از این میزان از طریق تأمین اعتباری پروژه جمع آوری شود ، BP باید طی یک دهه آینده خالص سرمایه گذاری  18 میلیارد دلاری انجام دهد.

به طور کلی بنگاه‌های بزرگ نفتی  بازده سرمایه گذاریهای نفتی را حدود 15 درصد درنظر می گیرند. BP انتظار دارد 8 تا 10 درصد بازده سرمایه گذاری در برق کم کربن داشته باشد، این میزان همراه با بازده سرمایه گذاری واحد های نفت و گاز قدیمی، بازده سرمایه گذاری کل را تا سال 2030 به 12 تا 14 درصد می رساند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر