/
۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱

بسته شدن پالایشگاه‌ها در بحبوحه کاهش تقاضای نفت ادامه دارد

با ادامه تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر حاشیه های سود پالایشگاهی، چندین پالایشگاه و شرکت بزرگ نفتی اخیراً تعطیلی دائم خود را در آمریکا و آسیا اعلام کرده اند.
کد خبر : ۳۰۸۶۴

 به گزارش نبض نفت به نقل از اویل پرایس، با ادامه تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر حاشیه های سود پالایشگاهی، بیشتر پالایشگاه ها به صورت دائم بسته می‌شوند.

چندین پالایشگاه و شرکت بزرگ نفتی اخیراً تعطیلی دائم خود را در آمریکا و آسیا اعلام کرده اند و تحلیلگران عقیده دارند برخی پالایشگاه های گرانقیمت در اروپا هم احتمالاً طی چند سال آینده بسته می شوند چون انتظار می رود حاشیه سود پالایش نفت خام و تبدیل آن به سوخت مدت‌ها در همین سطح پایین باقی بماند.

 پالایشگاه های نفت طی بحران کرونا یا مجبور به مقاومت هستند و یا باید بسته شوند. برخی پالایشگاه‌ها تعطیل شده اند. هفته گذشته فیلیپس 66 اعلام کرد قصد دارد پالایشگاه رودئوکربن و سانتاماریا را در کالیفرنیا ببندد. این شرکت قصد دارد این دو پالایشگاه را در هم ادغام کرده و یک واحد تولید سوخت تجدیدپذیر راه‌اندازی کند.

 در آسیا، شرکت شل قصد دارد پالایشگاه نفت تابانگائو در فیلیپین را به یک پایانه کامل واردات تبدیل کند. واحد شرکت شل در فیلیپین هفته گذشته طی بیانیه ای اعلام کرد:« حاشیه های سود پالایشگاهی که از اوایل سال جاری روند نزولی داشته، بیش از پیش کاهش یافته و احتمالاً در میان مدت هم در همین سطح پایین باقی می ماند».

پالایشگاه های سراسر جهان احتمالاً مجبور میشوند 4 میلیون بشکه در روز از ظرفیت پالایشگاهی خود را طی چند سال آینده کاهش دهند تا از حاشیه های سود پالایشگاهی حمایت کنند.

طبق گزارش موسسه وود مکنزی، حدود 10 درصد از پالایشگاه های اروپا با ظرفیت 1.4 میلیون بشکه در روز، در خطر تعطیلی طی سه سال آینده قرار دارند. این موسسه مشاوره انرژی انتظار دارد کل سود خالص پالایشگاهی جهان در 2020 برابر با 1.40 دلار در هر بشکه باشد که پایین ترین رقم طی قرن حاضر است. سود پالایشگاهی جهان در سال گذشته برابر با 3.70 دلار در هر بشکه بود. پیش‌بینی می‌شود حاشیه سود پالایشگاهی تا 2025 به 2 تا 3 دلار در هر بشکه برسد ولی هنوز هم 20 درصد پایین تر از پیش بینی وود مکنزی قبل از بحران کرونا خواهد بود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر