/
۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
زنگنه:

صنعت نفت متکی به بازار سرمایه است

وزیر نفت گفت: صنعت نفت در حال حاضر بیشتر متکی به بازار سرمایه و تجهیز منابع از بازار سرمایه است چون منابع سنتی کفاف نمی دهد.
کد خبر : ۳۱۰۸۰
نبض نفت - بیژن نامدار زنگنه در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد افزود: جمهوری اسلامی ایران از دو سال و سه ماه پیش تا به اکنون تحت شدید ترین تحریم های تاریخ خود است.

وی اظهارداشت: این تحریم ها بی سابقه، شیطانی، هوشمندانه، بی رحمانه، ستمگرانه و غیر قانونی است ولی ملت ایران به طرز ناباورانه ای با این تحریم ها مقابله و در مقابلش مقاومت کرده است.

وزیر نفت گفت: کمترکسی در دنیا باور می کرد ملت ایران بتواند دو سال و سه ماه در مقابل شدید ترین تحریم ها مقاومت کند.

وی افزود: این تحریم ها هیچ شباهتی به تحریم های سال 90 و 91 ندارد بلکه خیلی گسترده تر، وسیع تر، عمیق تر و اثرگذارتر است.

نامدار زنگنه بیان داشت: بطورکلی در کشور گرانی داریم ولی قحطی نداریم این نشان می دهد دولت در این مدت کارهای بزرگی انجام داده است.

وی ادامه داد: کسی نمی گوید دولت بی عیب و نقص است اما کارهای بزرگ و مهمی در این مملکت انجام شده نباید کوچک شمرد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه این تحریم ها بطور مستقیم ملت ایران را نشانه گرفته نه حاکمان و حاکمیت گفت: دشمنان در شرایط کرونا هم حاضر نشدند تحریم ها را کاهش دهند.

وی افزود: دولت به رغم تمامی تحریم ها، کارشکنی ها و فشارها توانسته با تلاش شبانه روزی نیازهای مردم را تامین کند.

نامدار زنگنه بیان داشت: مردم در اثر تحریم های ناجوانمردانه آمریکا و غرب به شدت تحت فشار هستند و این قضیه بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: این جنگ به ظاهر کشته و زخمی نداشت ولی بسیار گسترده و عمیق است.

وزیر نفت گفت: با تلاش شبانه روزی مدیران و پرسنل این وزارتخانه توانسته ایم در دوران بسیار سخت تحریمی میزان تولید را حفظ کنیم.

وی افزود: خوشبختانه در این شرایط سخت اقتصادی و کرونایی نه تنها میزان تولید کم نشده بلکه در برخی از حوزه ها از جمله گاز و پتروشیمی روند تولید افزایشی بوده است.

نامدار زنگنه با بیان اینکه صنعت نفت زنده است، اظهارداشت: اجرای طرح های توسعه ایی، افزایش بازیافت، نگهداشت و تولید نفت و همینطور توسعه گازرسانی خود شاهدی صادق بر این مدعاست.

وی ادامه داد: اشتغال موجود در صنعت نفت در این دوران حفظ و صیانت شده به عبارتی حتی یک نفر اشتغال هم در بالادستی صنعت نفت کم نشده است.

وزیر نفت گفت: کارهای مهم و بزرگی در طول بیست و هفت ماه تحریم در مجموعه وزارت نفت انجام شده است.

وی افزود: صنعت نفت در شاخه های مختلف در حال توسعه است و در عین حال نیازهای مردم نیز همراه با کرونا در حال تامین است.

نامدار زنگنه بیان داشت: بطورکلی حتی یک ثانیه روند سوخت رسانی کشور در این مدت دچار اختلال نشده است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در دوران شدیدترین تحریم ها حتی یک پمپ بنزین با کمبود سوخت مواجه نشد و در ضمن گاز هیچ نقطه ای از کشور قطع نگردید.

وزیر نفت گفت: مجموعه وزارت نفت در این جنگ نابرابر و ظالمانه از همه تجربیات و ابتکارات خود استفاده و در مقابل ترفندها، توطئه ها و فشارهای حداکثری دشمنان ایستادگی خواهد کرد.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی که پرسیده شد «خیلی از میادین نفتی کشور در نیمه دوم عمر خود هستند و طبق قاعده 14,5 درصد از فروش نفت بایستی سرمایه گذاری شود برای توسعه این صنعت اکنون توسعه در صنعت نفت با وجود اعمال شدیدترین تحریم ها چگونه شکل می گیرد»، افزود: صنعت نفت در حال حاضر بیشتر متکی به بازار سرمایه و تجهیز منابع از بازار سرمایه است چون منابع سنتی کفاف نمی دهد.

نامدار زنگنه اظهارداشت: طرح بسیار خوبی از سال 1393 در خصوص توسعه گازرسانی در کشور کلید خورد و برکات خیلی زیادی به همراه داشت.

وی تصریح کرد: تعداد روستاهای تحت پوشش گازرسانی با اجرای این طرح از 14 به بالای 31 هزار روستا رسیده است.

وزیر نفت گفت: هم اکنون 84 تا 85 درصد جمعیت روستایی و 99 درصد جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه گاز رسانی قرار دارند.

وی افزود: اکنون 94 تا 95 درصد کل جمعیت کشور زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار داشته و از نعمت گاز بهره مند هستند.

نامدار زنگنه اظهارداشت: این طرح گازرسانی یک کار بی نظیری در جهت محرومیت زدایی، رفاه حال عمومی مردم و ایجاد اشتغال در کشور بود.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح مزبور تاکنون 22 تا 23 هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

وزیر نفت گفت: اجرای این طرح دو اثر مهم محیط زیستی هم داشت یکی کاهش آلودگی زیست محیطی و دیگری صیانت از جنگل ها و منابع طبیعی بود.

وی افزود: وقتی میزان فرآورده های مصرفی کم می شود به تبع آلودگی زیست محیطی هم کم خواهد شد.

نامدار زنگنه اظهارداشت: گاز رسانی به مناطق جنگلی و سرد سیری از روز اول جزء اولویت های اصلی این وزارتخانه بوده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در این سال ها توانستیم با توسعه تولید و به تبع توزیع بنزین یورو چهار میزان آلودگی هوا را در بسیاری از شهرهای کشور کاهش دهیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه به اندازه نیاز کشور در حال تولید بنزین یورو چهار هستیم، گفت: هم اکنون در تهران بنزین یورو چهار و گازوئیل بدون گوگرد توزیع می شود.

وی افزود: بطورکلی 17 فاز پارس جنوبی از سال 1392 تا به امروز وارد مدار بهره برداری شده و در عین حال میزان تولید از 280 میلیون مترمکعب متوسط در روز به 700 میلیون متر مکعب متوسط در روز رسیده است.

نامدار زنگنه تصریح کرد: این بزرگترین جهش تاریخ ایران در توسعه تولید گاز است.

وی ادامه داد: در خشکی بزرگترین میادین مشترک میدان های نفتی غرب کارون (یاران، آزادگان و یادآوران ) بود که تولید این میادین در سال 1392 به میزان 70 هزار بشکه در روز بودو اکنون توان تولید به 400 هزار بشکه در روز رسیده است.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر