/
۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲

مقدمات اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان فراهم شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: مقدمات اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور فراهم شده است و در ماه‌های آینده عملیات اجرایی طرح آغاز می‌شود.
کد خبر : ۳۱۱۱۹
نبض نفت - احمد قندهاری روز پنجشنبه افزود: نخستین بار در کشور سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی سال گذشته در شورای عالی آب تصویب شد و در چارچوب این سند ۲ پروژه اساسی استفاده از آب‌های نامتعارف (آب‌های شور و لب شور) که در استان فراوان است و انتقال آب از دریای عمان در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: تدوین سند سازگاری با کم‌آبی یکی از ابتکارات مهم دولت تدبیر و امید است و ما نیازمند نقشه راه برای مدیریت آب کشور بودیم چرا که کشور کم‌آبی هستیم و باید سندی برای توسعه تدوین می‌شد.

وی گفت: درخصوص مدیریت آب‌های نامتعارف مطالعات اولیه آغاز شده و اقدامات خوبی در دست اقدام است تا بتوانیم منابع آبی را از کویر مرکزی منتقل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: استارت واقعی پروژه انتقال آب از دریای عمان نیز از سال ۹۷ برای سه استان خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان آغاز شد و مقدمات کار فراهم شده است.

وی گفت: امسال موفق شدیم مصوبه پدافند غیرعامل، مصوبه تخصیص آب از دریای عمان و مصوبه زیست محیطی این پروژه را دریافت کنیم.

قندهاری عنوان کرد: این پروژه مورد تاکید مقام معظم رهبری، دولت و وزیر نیرو است که امیدوار بودیم در هفته دولت کلنگ‌زنی شود اما پیش بینی شده در ماه‌های آینده عملیات اجرایی طرح آغاز شود.

وی گفت: ایران به اندازه همه کشورهای حوزه خلیج فارس ساحل دارد در حالی که میزان برداشت آب ما نسبت به بقیه بسیار اندک است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بزرگترین مزیت این پروژه را حضور بخش خصوصی دانست و افزود: پیمانکار اصلی طرح انتقال آب از دریای عمان بخش خصوصی و قرارگاه خاتم است.

وی با بیان اینکه طرح انتقال آب از دریای عمان در قالب سه فاز اجرا خواهد شد اظهار داشت: فاز نخست منطقه مکران و سیستان و بلوچستان، فاز دوم خراسان جنوبی و فاز سوم خراسان رضوی است که طبق برنامه تا سال ۱۴۰۵ باید آبرسانی به استان انجام شود.

قندهاری تصریح کرد: نگاه نخست اجرای این پروژه توسعه اقتصادی است چون توسط بخش خصوصی اجرا خواهد شد اما مباحث استراتژیک و تامین آب مورد نیاز جمعیت در نوار شرقی کشور نیز مورد توجه دولت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه توسعه بدون آب تقریبا غیرممکن است گفت: در حال حاضر برخی روستاهای استان ما و سیستان و بلوچستان با تانکر آبرسانی می‌شود در حالی که از این طریق توسعه اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور قرار است مشکل آب را به ویژه در بخش صنعت حل و فصل کند و در وهله دوم تامین آب شرب نیز مورد تاکید است.

قندهاری گفت: در حال حاضر منابع آب با کیفیتی در اختیار بخش کشاورزی قرار دارد که می‌توان آب‌های با کیفیت را در اختیار بخش شرب و مابقی را در اختیار بخش‌های دیگر از جمله صنعت و کشاورزی قرار داد.

وی افزود: عالی‌ترین حوزه تصمیم گیری در بخش آب، شورای عالی آب است که با استقرار دولت یازدهم این شورا فعال شد و مرتب در حال برگزاری است و کارشناسان و کارمندان به خوبی توانسته‌اند مساله آب را به عنوان یک مساله بسیار مهم به نظام اجرایی کشور نشان دهند که بسیار مهم است.

۲۰ پروژه شاخص در حوزه آب خراسان جنوبی اجرا شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: در دولت تدبیر و امید با وجود نوسانات و کمبودهای مالی ۲۰ پروژه شاخص عمرانی و خدماتی در حوزه آب استان انجام شده است.

وی گفت: افتتاح سد مخزنی سیاهو در شهرستان سربیشه با ظرفیت ۱۸ میلیون مترمکعب و هزینه‌کرد ۵۳۰ میلیارد ریال برای تامین آب مـورد نیـاز بخـش کشـاورزی، شـرب و صنعت از جمله این اقدامات است.

وی ادامه داد: همچنین اجرای طرح انتقال پساب تصفیه خانه آب شرب بیرجند تا محمدشهر به طول هشت کیلومتر به منظور جایگزینی آن با چاه‌های کشاورزی محمدیه و اجرای آبرسانی به پادگان نهبندان با اعتبار میلیارد ریال از دیگر اقدامات شاخص است.

قندهاری از افتتاح طرح آبرسانی به شهر بیرجند در سال گذشته خبر داد و گفت: این طرح با اعتبار هزینه شده یک هزار و  ۱۲۰ میلیارد ریال با اجرای خط انتقال آب از دشت مختاران به بیرجند به طول ۷۰ کیلـومتر و اجرای خط انتقال آب از دشت محمدشهر به بیرجند به طول ۲۵ کیلومتر اجرا شده است.

وی با اشاره به افتتاح تصفیه خانه آب شرب شهر بیرجند ادامه داد: آبرسانی به شهر دیهوک با اعتبار سه میلیارد ریال، شروع عملیات اجرایی خط انتقال آب به شهر طبس از سد دره بید و شروع عملیات اجرایی خط انتقال آب به شهر طبس از چاه‌های نیروگاه زغال سنگی از دیگر اقدامات شاخص استان بوده است.

قندهاری با اشاره به نصب یک هزار و ۷۵۰ دستگاه کنتور هوشمند آب چاه‌های کشاورزی یادآور شد: این اقدام سبب صرفه جویی ۱۷ درصدی مصرف آب کشاورزی و ۲۲ درصدی بـرق چـاه‌ها کشاورزی در استان شده است.

وی گفت: در سال‌های اخیر تعداد ۹۰ مجوز برداشت برای بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی (۵۸ صنعت، ۱۵ کشاورزی، ۱۷ شرب) در استان صادر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از ساماندهی، لایروبی و اصلاح مسیر ۴۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان خبر داد و افزود: همچنین مطالعات تعیین بستر و حریم رودخانه‌های استان به میزان یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر نیز انجام شده است.

وی با اشاره به مطالعه و تصویب طرح سازگاری با کم‌آبی استان سال گذشته برای نخستین بار در کشور بیان کرد: پروژه‌های متعددی در زمینه این سند در دستور کار قرار گرفته که آثار و نتایج آن به زودی اطلاع رسانی خواهد شد و خراسان جنوبی الگوی سند سازگاری با کم‌آبی شده است.

قندهاری راه اندازی سامانه‌های ساماب، سامیر و سامان،  راه اندازی ۵۶۹ ایستگاه سنجش آب شامل ۴۶۲ مورد پیزومتر، ۴۳ باران سنج، ۲۲ تبخیر سنج، ۱۹ هیدورمتری و ۲۳ مورد باران سنج ذخیره‌ای، حفاری ۳۲ حلقه چاه شبکه پیزومتری منابع آب استان به طول سه هزار و ۴۶۳ متر با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال، پمپاژ ۱۴ حلقه چاه اکتشافی با اعتبار یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال و آمار برداری سراسری و نظارت بر منابع آب استان با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال را از دیگر اقدامات شاخص استان در دولت تدبیر و امید برشمرد.

وی تصریح کرد: اقداماتی که وزارت نیرو در دولت تدبیر و امید انجام داده علیرغم همه تنگناهای مالی و تحریم‌ها بوده است و با وجود نوسانات مالی پروژه‌های خوبی به سرانجام رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: از استان خراسان جنوبی به عنوان استانی محروم یاد می‌شود در حالی که یکی از پر ظرفیت‌ترین استان‌های کشور به ویژه از نظر نیروی انسانی است.

وی افزود: استان مرزی خراسان جنوبی به طور میانگین سالانه ۱۱۵ میلیمتر بارندگی دارد که ۹۲ درصد آن تبخیر می‌شود این در حالی است که برخی استان‌های کشور سهم ۲ متری از منابع آسمانی دارند لذا کار کردن در حوزه آب استان، سخت است.

توجه ویژه دولت به خراسان جنوبی

قندهاری با بیان اینکه وزیر نیرو در ۲ سال اخیر سه بار به خراسان جنوبی سفر کرده است عنوان کرد: این نشان از توجه دولت به استان است که اقدامات خوبی در این سفرها نیز به نتیجه رسید.

وی با اشاره به اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی گفت: ۱۱ پروژه این طرح مربوط به شرکت آب منطقه‌ای است.

وی نقش استاندار خراسان جنوبی را در پیگیری و به ثمر نشستن طرح‌های مهم استان بسیار موثر دانست و گفت: تا قبل از اجرای طرح احیا و تعادل بخشی، سنجه‌ای از میزان مصرف آب در حوزه‌های مختلف نداشتیم در حالی که اکنون بالای ۹۰ درصد چاه‌های کشاورزی مجهز به کنتور هوشمند شده‌اند.

قندهاری بیان کرد: در زمینه مهندسی رودخانه، بازگشایی و ساماندهی آن اقدامات شاخصی انجام شده زیرا حریم و بستر رودخانه‌ها ملک دولت است و با زندگی مردم هم سر و کار دارد که اگر اتفاق شمال در سیلاب‌های اخیر تکرار شود، قابل بخشش نیست.

وی همچنین با اشاره به پویش هر هفته – الف – ب – ایران در استان‌های کشور گفت: تاکنون در قالب این پویش سه پروژه نیمه تمام در استان تکمیل و بهره‌برداری شد از جمله امسال سد مخزنی سیاهو با ظرفیت ۱۸ میلیون مترمکعب و اعتبار ۵۳۰ میلیارد ریال با حضور وزیر نیرو در شهرستان به بهره‌برداری رسید.

وی بیان کرد: این پویش سبب شد جنب و جوشی در کشور ایجاد شود و پروژه‌های نیمه تمام از جمله سدهای مخزنی، شبکه اصلی آبیاری و زهکشی، نیروگاه تجدیدپذیر، آبرسانی روستایی، تصفیه خانه فاضلاب، آبرسانی شهری، خط انتقال، پست‌ها و خطوط انتقال برق تکمیل و افتتاح شوند.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر