/
۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸
سعید حامد‌نیا، رئیس هیأت مدیره شرکت پترو سازه ‌آرام در گفتگو با نبض نفت مطرح کرد:

دست بالاتر سوداگران بازار نسبت به تولیدکنندگان

حامد‌نیا، رئیس هیأت مدیره شرکت پترو سازه ‌آرام گفت سوداگران قدرت بیشتری نسبت به تولید‌کنندگان دارند و با واردات بی‌رویه در صنعت و کشاورزی تولید داخلی را سرکوب می‌‌کنند.
کد خبر : ۳۱۲۷۸
دست بالاتر سوداگران بازار نسبت به تولیدکنندگان

سعید حامد‌نیا، رئیس هیأت مدیره شرکت  پترو سازه ‌آرام، ضمن حضور در پایگاه خبری نبض نفت و در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: مشکلات موجود در صنعت نفت مجزا نیست و حوزه‌های دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد چون شاخه اصلی اقتصاد کشور است. تمرکز و تفکر بر روی مشکلات تاثیر مطلوب خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه رتبه شاخص کشور در حوزه کار 130 می‌باشد اظهار داشت: متاسفانه چندین سال است که در این رتبه تغییری حاصل نشده و فضای کسب و کار ساکن مانده است در حالی‌که در کشورهای حوزه خلیج فارس این شاخص بسیار کمتر است. علت این عقب‌ماندگی باید کشف شود.

حامد‌نیا افزود: فضای کسب و کار هیچ ارتباطی به تحریم‌ها ندارد. مشکل عمده ما در این حوزه تحریم‌های داخلی است. متاسفانه در ایران شکوفایی تولید نداریم چون کارآفرینی و تولید دچار رانت شده است. به طور کلی مشکلات ما در تولید متولی خاصی ندارد.

رئیس هیأت مدیره شرکت پترو سازه ‌آرام ضمن اظهار تاسف از فعالیت‌های سوداگرانه در کشور تصریح کرد: یکی از دلایل عقب‌ماندگی ما فعالیت سوداگرانه است. تمام دغدغه سوداگران به دست آوردن پول بیشتر است، بدون در نظر گرفتن مصالح ملی و برای درآمدزایی بیشتر به هر کاری دست می‌زنند در حالی که یک کارآفرین از استخدام نیرو و فضای کار خود لذت می‌برد چون تمام دغدغه او افزایش تولید است. چنین فردی با امکانات مادی خوشحال نمی‌شود چون حمایت و هموار بودن مسیر تولید برای او از همه چیز مهم‌تر است. بنابراین نباید باعث نابودی تدریجی تولید‌کنندگان شویم.

وی افزود: سوداگران قدرت بیشتری نسبت به تولید‌کنندگان دارند و با واردات بی‌رویه در صنعت و کشاورزی تولید داخلی را سرکوب می‌‌کنند. باید نظارت قوی و جدی بر آنها صورت بگیرد که تولیدکننده مسیر خود را پیدا کرده و فضای مناسب برای کارآفرینی ایجاد شود. وجود نظارت جدی سوداگر را نیز که خواهان سود بیشتر است وارد فضای تولید می‌کند و باعث بهبود و ارتقاء کالای داخلی خواهد شد.

حامد‌نیا ضمن اشاره به اینکه یکی از مشکلات در تولید عدم پشتیبانی از کارآفرین است تاکید کرد: هیچ بنگاه دولتی دستورالعمل شناسایی کارآفرینان را جهت حمایت از آنها ندارد. حتی دانشگاه‌های ما قادر به تربیت نسل سوم کارآفرین در کشور نیستند. بیشتر کارآفرینان ما سال‌های زیادی است که در حوزه تولید فعال هستند ولی هیچ‌گونه اعتباری ندارند. در اکثر کشورها به این‌گونه افراد به عنوان یک ثروت ملی نگاه می کنند و امضا و نام آنها معتبر است.

رئیس هیأت‌مدیره شرکت پترو سازه ‌آرام در خصوص عملکرد وزارت نفت تصریح کرد: نمره من به عملکرد این وزارتخانه کمتر از عدد ۱۰ است چون هیچ پشتیبانی و حمایتی از تولید انجام نمی‌دهند و فاقد آگاهی و تخصص هستند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر