/
۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
سید محمد‌جواد الوانی، مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی بهین فولاد در گفتگو با نبض نفت:

دولت نباید تولیدکننده‌ها را به حال خود رها کند

مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی بهین فولاد معتقد است دولت باید با حمایت مستمر حتی بعد از تحریم‌ها می‌تواند پشتوانه خوبی برای تولیدکنندگان باشد و بعد از گذر از تحریم‌ها نباید تولیدکننده‌ها به حال خود رها شوند.
کد خبر : ۳۱۴۸۳
دولت نباید تولیدکننده‌ها را به حال خود رها کند

سید محمد‌جواد الوانی، مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی بهین فولاد و سید محمد مهدی الوانی، رئیس هیأت مدیره این شرکت، ضمن حضور در پایگاه خبری نبض نفت و بازدید از این رسانه در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما به تشریح مشکلات موجود در بخش‌های صنعت و تولید کشور پرداختند. سیدمحمد‌جواد الوانی، مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی بهین فولاد در خصوص حوزه فعالیت مجموعه خود گفت: مجموعه ما در حوزه تولید قطعات صنعتی، پیچ و مهره فعالیت دارد. همچنین تولید قطعات تحریمی و مهندسی معکوس نیز از دیگر کارهای شرکت ما می‌باشد. از 10 سال پیش تولید انبوه تجهیزات حوزه گاز و پتروشیمی را آغاز کرده‌ایم.

وی ضمن اشاره به اینکه یکی از بزرگترین مشکلات تولید‌کنندگان تامین مواد اولیه است تاکید کرد: این موضوع موجب تاخیر و بروز مشکل در تحویل سفارشات ما شده است. مواد اولیه را به صورت نقد از بازار تهیه می‌کنیم ولی بعد از اعلام قیمت نهایی و اتمام کار، نرخ اولیه آن را دریافت می‌کنیم که این موضوع به علت بی‌ثباتی در قیمت‌ها می‌باشد. افزایش قیمت و عدم ثبات آن موجب می‌شود که کارفرما در پیش‌بینی بودجه کار موفق نباشد.

الوانی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما اختلاف قیمت مواد‌ اولیه با قیمت نهایی کارخانه و بازار آزاد است که در حال حاضر میزان این تفاوت قیمت افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی بهین فولاد ضمن گلایه از عدم وجود زیر‌ساخت مناسب در کشور اظهار داشت: عدم وجود زیرساخت مطلوب در صنعت برق و گاز، مدت‌زمان بهره‌برداری از آن‌ها را طولانی می‌کند و باعث تعلل پیمانکار در توسعه جاده مناسب می‌شود.

وی در خصوص قطعات تولیدی مجموعه خود اذعان کرد: ما قطعات بسیار مهمی برای شرکت‌های دولتی تولید کرده‌ایم ولی بیشتر اوقات هزینه آن را چند سال بعد پرداخت می‌کنند با وجود اینکه قیمت آن یک سوم نمونه خارجی است. متاسفانه از تولیدکننده که دشواری‌های تولید را قبول کرده هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شود. دولت و بانک‌ها باید زیرساخت‌های خود را تغییر و برای تولید‌کنندگان تسهیلات مناسب در نظر بگیرند.

الوانی ضمن گلایه از سازمان مالیات تصریح کرد: متاسفانه این سازمان اعلام‌های ما را معتبر نمی‌داند و چون یک شرکت ما یک شرکت صنعتی است تمامی صورت‌حساب‌ها را با ضریب خودش می‌سنجد. از طرفی ما نیز حق اعتراض نداریم چون باعث منحل شدن کارت بازرگانی شرکت می‌شود. پیشنهاد من این است که با پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، عوارض شهرداری و هزینه‌های دیگر حذف شود. این سختگیری‌ها باعث اتلاف وقت مدیران در ادارات شده است.

مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعیت بهین فولاد در خصوص عدم ثبات در برنامه‌های تولیدی تاکید کرد: این موضوع باعث شده ساز و کار مناسبی نداشته باشیم. ما پتانسیل صادرات محصول را داریم و تمامی محصولات مطابق با استاندارد‌های اروپایی و آمریکایی تولید می‌شود ولی امنیت کاری و قدرت شناسایی بازار را نداریم.

وی افزود: صادرات در کشور باید به راحتی انجام شود چون ارزآوری را افزایش می‌دهد. دولت باید در این زمینه نظارت و رسیدگی داشته باشد تا تولیدکننده با آسودگی خاطر محصولات خود را در کشورهای دیگر عرضه کند. این حمایت باید به صورت مداوم باشد.

الوانی ضمن اشاره به اینکه فضای تحریم‌ها باعث فراهم شدن فرصت برای تولید داخلی شده است تاکید کرد: دولت با حمایت مستمر حتی بعد از تحریم‌ها می‌تواند پشتوانه خوبی برای تولیدکنندگان باشد. بعد از گذر از تحریم‌ها نباید تولیدکننده به حال خود رها شود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر