/
۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵

وزیر نفت به کدام پرسش نمایندگان پاسخ گفت

وزیر نفت دیروز (چهارشنبه، ۲۵ شهریورماه) با حضور در صحن علنی مجلس یازدهم که هفتم خردادماه به‌صورت رسمی کارش را آغاز کرد، پاسخگوی پرسش‌های آنان شد. خلاصه ای از آنچه نمایندگان پرسیدند و بیژن زنگنه پاسخ گفت را بخوانید.
کد خبر : ۳۱۵۵۴
به گزارش نبض نفت، پرسش‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پاسخ‌های بیژن زنگنه، وزیر نفت به شرح زیر است:

نمایندگان: چرا توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از همان ابتدا به شرکت‌های ایرانی‌ها سپرده نشد؟

زنگنه: قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با توتال را فقط وزارت نفت امضا نکرد؛ نظام جمهوری اسلامی امضا کرد. همه موافق بودند. اسناد آن هم موجود است. همین الان هم فاز نخست این طرح در دستور کار پتروپارس است و برای اجرا به حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه نیاز است. پتروپارس برای توسعه فرزاد هم بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه می‌خواهد. ما در قرارداد فاز ۱۱ با توتال به فناوری نیاز داشتیم. ما در سال‌های آینده در پارس جنوبی افت تولید خواهیم داشت و برای جلوگیری از این افت تولید، هر فاز یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌خواهد. قرارداد با توتال بسته شد تا ما یک بار این فناوری را به کشور بیاوریم و کار را یاد بگیریم که توتال نیامد. چینی‌ها هم پس از تحریم دیگر نیامدند. حال داریم فاز نخست توسعه را با توان داخلی پیش می‌بریم.

نمایندگان: چرا قرارداد واردات گاز از ترکمنستان  را متوقف کردید؟ صادرات گاز به عمان چه شد؟

زنگنه: ترکمنستان پیش‌تر چهار بار گاز صادراتی به ایران را قطع کرد و هر بار امتیاز گرفت. من ایستادم و گفتم امتیاز نمی‌دهم. در داوری هم چیزی نصیب ترکمنستان نشد. این مستحق تحسین است یا تنبیه؟ در زمینه صادرات گاز به عمان هم تمام اختیارات را به دوستان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) دادیم و قرارگاه را به‌عنوان نماینده وزارت نفت به طرف عمانی معرفی کردیم. آنجا عمق آب هزار متر است و ما الان توانایی احداث خط لوله در عمق هزار متری را نداریم.

نمایندگان: چرا وضع بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور نامطلوب است و چرا تاکنون درباره گاز مشعل موفقیت‌هایی حاصل نشده است؟

زنگنه: مسبب آنچه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر را در این زمینه نابود کرد، تبصره ۱۴ بود که بر اساس آن، تمامی منابع خرج یارانه‌ها می‌شود و مقدار کمی برای بهینه‌سازی در نظر گرفته شد که آن هم تخصیص داده نمی‌شود. در زمینه طرح گاز مشعل، طرح بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح کشور برای جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت است که در آستانه بهره‌برداری قرار دارد و تا سال ۱۴۰۱ همه گازهای همراه فرآورش و خوراک پتروشیمی‌ها می‌شود.

نمایندگان: انجام مسئولیت اجتماعی از سوی وزارت نفت از سوی مردم مطالبه می‌شود چرا اقدام در این زمینه چشمگیر نیست؟

زنگنه: کارهای بسیار مهمی در زمینه مسئولیت اجتماعی در نفت انجام شده است، اما قبول دارم که کافی نیست. ضمن اینکه نفت، خود با کمبود منابع مالی روبه‌روست. با این حال ما پیش‌تر گزارش‌هایی به آقای قالیباف داده‌ایم که چه راهکارهایی برای ایفای هرچه بیشتر مسئولیت‌های اجتماعی پیدا کرده‌ایم و روی آنها کار می‌کنیم. وضع طوری است که باید همه به هم کمک کنیم و با همدلی کار را پیش ببریم.

نمایندگان: چرا وزارت نفت سهمیه‌بندی را لغو کرد؟

زنگنه: لغو سهمیه‌بندی بنزین تصمیم وزارت نفت نبوده تصمیم دولت بوده و مجلس هم با آن مخالفتی نکرده است. بنزین در خرداد سال ۹۴ با تصویب دولت تک‌نرخی شد و مجلس هم اعتراض نکرد. افزایش مصرف هم ناشی از آن نبوده است.

نمایندگان: وزارت نفت چه اقدام‌هایی در زمینه پتروپالایشگاه‌ها و تامین خوراک آن انجام داده است؟ 

زنگنه: در اجرای این قانون، ۲۰ طرح دارای صلاحیت شناسایی شده که قبل از پایان هفته مجوزهای لازم را برای آنها صادر می‌کنیم. پنج پالایشگاه نفت با ظرفیت یک میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه، سه پالایشگاه میعانات به ظرفیت ۲۴۰ هزار بشکه با سرمایه‌گذاری ۲۸ میلیارد دلار و ۱۲ طرح بهسازی در پالایشگاه‌های مختلف به ارزش ۷ میلیارد دلار در دستور کار است.

صنعت نفت از طریق بورس ۵.۸ میلیارد دلار به پتروشیمی‌های پایین‌دستی خوراک تحویل می‌دهد، با اینکه این وظیفه اصلی وزارت صمت است. در عین حال به دنبال آن، اقدام‌هایی همچون تضمین بازار محصولات و تضمین خوراک و دادن یارانه تسهیلات نیز انجام می‌شود، همچنین صنایع پیشران پتروشیمی را در برنامه داریم که برای آن نیاز به کمک مجلس است تا شامل معافیت‌های مالیاتی شوند.

نمایندگان: خط لوله هزار کیلومتری گوره – جاسک در چه وضعی است؟

زنگنه: خط لوله هزار کیلومتری گوره - جاسک با هدف تنوع‌بخشی به مبادی صادراتی کشور در حال احداث است که ان‌شاءالله تا پایان امسال به اتمام می‌رسد و می‌تواند یک میلیون بشکه نفت خام را از گوره به جاسک انتقال دهد. جاسک به یک هاب انرژی تبدیل می‌شود و یکی از پالایشگاه‌هایی هم که مجوز دارد در جاسک احداث خواهد شد.

نمایندگان: آیا شما به بورس انرژی اعتقاد دارید؟

زنگنه: براساس گزارش رئیس بورس انرژی ایران، در پنج ماه‌ونیم نخست امسال ۷ میلیون تن فرآورده در بورس انرژی فروخته شده است.

نمایندگان: چرا اقدام مناسبی برای حقوق و دستمزد در نفت انجام نمی‌شود؟

زنگنه: اتفاقاً مشکل اصلی ما در این زمینه با مجلس و دولت است، چراکه در هر چه تصویب می‌کنند اعلام می‌شود همه شرکت‌ها مشمول این قوانین هستند و دست و بال ما را می‌بندند. درباره ایثارگران هم تأکید کرده‌ام هر آنچه قانون گفته است اعمال شود.

نمایندگان: چه اقدام‌هایی برای مقابله با تحریم‌های نفتی و صادرات نفت انجام شده است؟

زنگنه: تلاش زیادی برای دور زدن تحریم‌ها برای صادرات نفت انجام دادیم و از هر کسی که امکان بوده کمک گرفتیم؛ از قرارگاه گرفته تا همه نیروهای امنیتی و... که انصافاً هم همه کمک کرده‌اند، از مجلس هم می‌خواهیم از مسیر دیپلماسی بین‌المجالس به ما کمک کنند. ما معتقد نیستیم کارمان کامل و بی‌نقص است و به کمک شما نمایندگان نیاز داریم و حاضریم هر طور که اطمینان حاصل شود کار کنیم. حتی برای عرضه در بورس راه‌هایی پیدا می‌کنیم تا صادرات مویرگی را از هر طریقی داشته باشیم. در بحث فروش نفت، چه در داخل چه در خارج، از هر پیشنهادی استقبال می‌کنیم و مجلس هم می‌تواند به ما کمک کند.

نمایندگان: محصولات پتروشیمی مشکلی برای صادرات ندارند؟

زنگنه: می‌گویند صادرات پتروشیمی مشکل تحریم ندارد. چرا همه تحریم‌اند. ما هر چه صادر می‌کنیم به اسم ایران نیست؛ بارها سندها تغییر می‌کند. می‌گویند چرا نقشه دور زدن تحریم را توضیح نمی‌دهید، خب اگر توضیح دهم که نقشه عملیاتمان را توضیح داده‌ام. به هر ترتیبی می‌خواهید در مذاکرات ما حضور داشته باشید. ما برای شما اتاق تاریک نداریم اما برای دشمنان داریم.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر