/
۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸

افزایش راندمان نیروگاه‌ها به ۳۹ درصد تا پایان امسال

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به نقش عمده و مهم نیروگاه‌ها در تامین اوج مصرف برق در تابستان گفت: این بزرگترین وظیفه‌ای است که از کل نیروگاه‌ها انتظار می‌رود.
کد خبر : ۳۱۵۹۲
نبض نفت - همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اظهار داشت: آمادگی نیروگاه‌ها در تامین پیک تابستان، بزرگترین شاخصی است که از این طریق می‌توانیم قابلیت‌های یک تولید را ارزیابی کنیم.

وی افزود: خوشبختانه این آمادگی را در پیک تابستان شاهد بودیم. در نیروگاه‌های برق آبی تولید بالای 10 هزار مگاوات را هم در اختیار ما قرار دادند، تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر در تابستان امسال برای ما ملموس بود و در زمان‌هایی با تولید 300 و 400 مگاوات در پیک به ما کمک کردند‌.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: در بخش تولید پراکنده، بیش از 30 درصد در تابستان امسال نسبت به تابستان گذشته به ما کمک شد، نیروگاه اتمی هم در تمام تابستان تامین برق کرد و با توجه به وضعیت سوخت‌رسانی نیروگاه‌، نیاز بود که زمان تعمیرات دوره‌ای جابجا شود؛ این کار انجام شد و تعمیرات به عقب انداخته شد و توانستیم به نحو احسن از توان تولیدی این نیروگاه استفاده کنیم.

وی ادامه داد: واحدهای حرارتی با آمادگی 98 درصد در تابستان هم مجدد شروع به رکوردزنی کردند، امسال برای اولین بار تولید واحدهای حرارتی در زمان‌های پیک بار که سالی دو بار و در ماه‌های تیر و مرداد اتفاق می‌افتد، توانستند نزدیک به 50 هزار مگاوات توان تولید کنند که نسبت به تولید تابستان سال گذشته این واحدها در زمان‌های پیک بار  3.5 درصد رشد داشت.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اظهار داشت: در احداث واحدهای حرارتی سرمایه‌گذاری به خوبی انجام گرفت و نسبت به سال گذشته، 2 درصد افزایش ظرفیت داشتیم.

وی با اشاره به تعمیرات نیروگاه‌های نکا، بیستون و تبریز اظهار داشت: عملکرد یونیت و بخشی نیروگاه‌ها شرایط بسیار مطلوبی در تابستان امسال داشت.

حائری با بیان این که در تابستان امسال تمام واحدهای حرارتی در مدار بود، افزود:  نکته مهم امسال، مجموعه عملکرد کل صنعت برق در تابستان بود. تابستان امسال دومین سالی بود که با مدیریت، پیک مصرف از یک درصد بیشتر افزایش نداشت، این در شرایطی بود که نیروگاه‌های ما کاملا قابلیت تولید در توان بالا را داشتند.

وی گفت: کنترل پیک مصرف در زمانی که قابلیت تولید وجود دارد به معنای افزایش تاب آوری قابل اندازه‌گیری است و این افزایش در شرایط تحریم نه هدف، که راهی است که در کنار آن باید طی کنیم.

حائری با اشاره به هدفگذاری افزایش راندمان نیروگاه‌ها به 39 درصد تا پایان امسال افزود: در پایان مرداد نسبت به راندمانی که از ابتدای سال گذشته تا پایان مرداد داشتیم، راندمان حدود نیم درصد افزایش پیدا کرده است؛ ما می‌توانیم تا پایان امسال به بالای 39 درصد برسیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی درباره ارتباط مدیریت مصرف با افزایش راندمان ادامه داد: زمانی که در حال مدیریت پیک مصرف هستیم، از واحدهای قدیمی کم‌راندمان کمتر استفاده می‌کنیم.

این مقام وزارت نیرو افزود: حدود سه هزار مگاوات نیروگاه‌هایی داریم که قدیمی بوده و راندمان 20 درصد و کمتر از آن دارند، به علت نیاز موجود، این نیروگاه‌ها آماده می‌شوند تا در زمان‌های پیک بار از تولید آن‌ها مصرف کنیم. امسال با مدیریت پیک مصرف کمتر از این ها استفاده شد و این به طور مستقیم اثر خود را روی راندمان گذاشت.

وی گفت: کار تعمیرات نیروگاه‌ها هم آغاز شده که با حدت و شدت بیشتری انجام می شود تا زمان شروع پیک سال آتی، واحدها آمادگی لازم را داشته باشند.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر