/
۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
سیدمهرداد جعفری، مدیر‌عامل شرکت راینه‌داران در گفتگو با نبض نفت:

سفارت‌خانه‌ها در معرفی کالاهای ایرانی خیلی ضعیف عمل کرده‌اند

مدیر‌عامل شرکت راینه‌داران معتقد است در حالی که سفارت‌خانه‌ها در معرفی کالاهای ایرانی می‌توانند نقش بسیار مهمی ایفا کنند اما طی چند سال گذشته عملکرد بسیار ضعیفی در این زمینه داشته‌اند.
کد خبر : ۳۱۶۲۶
سفارت‌خانه‌ها در معرفی کالاهای ایرانی خیلی ضعیف عمل کرده‌اند

سیدمهرداد جعفری، مدیر‌عامل شرکت راینه‌داران که از سال ۱۳۷۹ در زمینه تجارت بین المللی مواد شیمیایی و تجهیزات مرتبط با صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی فعالیت دارد، ضمن حضور در پایگاه خبری نبض نفت و در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: مشکلات ما در حوزه تولید مربوط به مسائل کلان اقتصاد کشور است که کل جامعه و تولیدکنندگان با آن درگیر هستند. بخشی از مشکلات ما در تولید، روزمره است که از طریق تعامل با یکدیگر قابل حل می‌باشد اما حل مشکلات جدی، راه حل های کلان و بلند مدتی را می طلبد.

وی در خصوص هزینه‌های تولید در کشور تصریح کرد: هزینه تولیدات داخلی در مقایسه با بازار بین المللی، پایین است ولی عدم تامین مالی، تورم بالا، روابط بین المللی ناکارآمد و چالش تامین مواد اولیه مناسب، برخی تولید‌کنندگان را با مشکلاتی مواجه کرده است. متاسفانه در بازار تولید ثبات قیمت وجود ندارد و این مشکل برای تولید، آفت بزرگی محسوب می‌شود.

جعفری ضمن اشاره به اینکه راهکارهای ارائه شده برای حل مشکلات موجود کوتاه مدت است تاکید کرد: این موضوع باید سازمان‌دهی شود. برخورد ضربتی و گاه احساسی با مشکلات مناسب نیست و عوارض بسیاری ایجاد می‌کند. مسائل موجود در بخش تولید باید ریشه یابی و با مدیریت صحیح و نظارت کافی مورد اصلاح قرار بگیرد.

مدیر‌عامل شرکت راینه‌داران که «تکوین و پیشبرد پروژه» زمینه ی دیگر فعالیت این مجموعه می باشد، در خصوص اهمیت اتاق بازرگانی برای تولید داخلی تشریح کرد: یکی دیگر از مشکلات ما ضعف روابط بین‌المللی برای ساماندهی زنجیره تامین و توزیع است. بازار‌یابی مناسب در کشورهای دیگر امری ضروری است. متاسفانه در سفارتخانه های ما هیچ‌گونه اقدام علمی، برای معرفی محصولات داخلی انجام نمی‌شود در حالی‌که در کشورهای دیگر با وجود این حمایتها، بخش خصوصی، دولت را با کوچکترین اشتباه به چالش می‌کشد حتی اگر شرکت تولیدی، کوچک باشد. حمایت و خدمات اعضای سفارتخانه‌های ما برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی واقعی به صفر میل می نماید، حتی زمانی که فرصتهای خوبی در اختیار داشتند در ارائه خدمات به بخش خصوصی واقعی بسیار ضعیف عمل کرده اند.

وی ضمن اشاره به اینکه در بخش خصوصی واقعی، فساد اداری کمتری دیده می‌شود تصریح کرد: برخی قوانین دولتی باید اصلاح و مشکلات ریشه‌یابی شوند. حمایت همه جانبه از فعالان اقتصادی کارآفرین در این بخش اهمیت دارد.

جعفری در خصوص عملکرد وزارت نفت اظهار داشت: اگر از زاویه قابلیت های شخصی مسئولین مرتبط بخواهیم به مجموعه وزارت نفت نگاه کنیم، سرمایه های انسانی گرانبهایی در این مجموعه وجود دارد. اما از حیث عملکرد از آنجاکه این وزراتخانه دارای چهار بخش تقریباً مستقل است (شرکت های ملی نفت، ملی پالایش و پخش، ملی گاز و ملی پتروشیمی) که باید به صورت جداگانه عملکرد این بخش‌ها بررسی شوند. جمع‌بندی عملکرد کلان آن پیچیده و نیازمند کار کارشناسی دقیق است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر