/
۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
‌‌‌‌دکتر احمد کمالی، مدیرعامل گروه صنعتی رادمان در گفتگو با نبض نفت:

مافیای قالب کردن جنس خارجی به جای جنس ایرانی به شرکت‌های دولتی نفت

مدیرعامل گروه صنعتی رادمان از برخی بی‌اخلاقی در شرکت‌های خصوصی خبر داد که به خاطر تاکیدهای وزارت نفت مبنی بر خرید جنس ایرانی، جنس بسیار بی‌کیفیت خارجی را وارد کرده و برچسب ایرانی بر آن زده و به خورد شرکت‌های دولتی نفت می‌دهند.
کد خبر : ۳۱۷۱۹
مافیای قالب کردن جنس خارجی به جای جنس ایرانی به شرکت‌های دولتی نفت
دکتر احمد کمالی، مدیرعامل گروه صنعتی رادمان ضمن حضور در پایگاه خبری نبض نفت و در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما به تشریح مشکلات موجود در صنعت کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر دولت فشار زیادی به بسیاری از زیر‌گروه‌های شرکت نفت و گاز وارد می‌آورد و آنها را وادار به خرید کالای ایرانی به جای نوع خارجی آن می‌کند. شرکت‌های خصوصی سودجو نیز با دسترسی‌های ویژه دانش‌بنیان می‌شوند. محصولات خارجی بی‌کیفیت وارداتی خود را به نام کالاهای ساخت ایران برچسب می‌زنند و با بهره‌برداری از این زمینه تنها گزینه برای خریدار استفاده از رانت است ولی انتخاب مناسبی برای کسانی که به دنبال روش درست و راستین هستند نمی‌باشد. در واقع آنها تنها به دنبال یک نوشته ساخت ایران می‌باشند حتی اگر صحت نداشته باشد‌.

وی ضمن گلایه از تبعیض مسئولین در حمایت از شرکت‌های تولیدی تصریح کرد: متاسفانه حمایت از شرکت‌هایی انجام می‌شود که برای دریافت تکنولوژی از کشورهای خارجی به امکانات بیشتری دسترسی دارند. آزاد گذاشتن پیمانکاران خصوصی و شرکت‌های دولتی برای برگزیدن کالا از سازندگان گوناگون روش مطلوبی نیست.

مدیرعامل گروه صنعتی رادمان راهکارها، پیشنهادات و ایده‌های تئوری وعملی خود را برای برون‌رفت از معضلات کنونی مطرح کرد و گفت: پیشنهاد من در شرایط فعلی توسعه تجهیزات و اعلام مراحل اکتشاف، حفاری، استخراج نفت، گاز و وارد کردن جدیدترین نوع آن به کشور می‌باشد. همچنین تمرکز بر میدان‌های مشترک با کشورهای همسایه مانند قطر، عراق و امارات در جنوب و ترکمنستان و آذربایجان از شمال در جهت افزایش استخراج راهکار مناسبی است. به عنوان نمونه ۲۸ فاز پارس جنوبی از سال ۱۳۷۲ شروع به کار کرده است ولی تاکنون این کشور قطر بوده که دو سوم گاز این میادین مشترک را استخراج کرده است. به همین دلیل تبدیل به ثروتمندترین کشور جهان شده است. مثال دیگر میادین نفتی مشترک با عراق می‌باشد که این کشور با انجام قراردادهای توسعه میدان مشترک با ایران، تولید نفتی خود را از ۲ میلیون بشکه در روز به 6/6 میلیون بشکه رسانده است و مقام دوم اوپک را بعد از عربستان از طریق کشور ما کسب کرده است. تمام این پیشرفت‌ها در کشورهای همسایه به لطف تسریع در تجهیز و استخراج این میادین نسبت به ایران بوده است.

کمالی افزود: برای برون‌رفت از این مشکلات باید با برنامه‌ریزی و تجهیز میادین مشترک و اختصاصی مسیر را برای استخراج سریعتر نسبت به همسایگان خود فراهم کنیم چون این میادین لایتناهی نبوده و به زودی با استخراج بیشتر کشورهای همسایه به انتها خواهد رسید. تمام این راهکارها در صورتی عملیاتی خواهد شد که سیاست‌های کلی نظام در خصوص دفع تحریم‌ها و قوانین ورود سرمایه به کشور به سرعت تغییر کند. به عبارت دیگر طولانی شدن استخراج‌ها و کندی این عمل تا‌کنون به دلیل سیاست‌های غلط منطقه‌ای و بین‌المللی ایران بوده است و تا زمانی که این مشکل برطرف نشود عملاً امکان ورود تجهیزات به‌روز و سرمایه خارجی میسر نخواهد شد. این مشکلات در کلیه صنوف به غیر از صنایع نفت، گاز و پتروشیمی وجود دارد.

وی در خصوص لزوم جلوگیری از صادرات مواد خام‌ تاکید کرد: در حال حاضر صادرات سنگ‌های معادن و نفت به صورت خام انجام می‌شود در حالی که اگر این اقلام در کشور فرآوری و جداسازی شوند هر یک از اجزای استخراجی آنها به تنهایی با قیمت‌هایی بالاتر از خام آن به فروش خواهد رسید.

مدیرعامل گروه رادمان صنعتی عضویت در نظام‌های بانکی جهانی در جهت بهبود ورود و خروج هزینه‌های ناشی از واردات و صادرات کالا را ضروری دانست و اظهار داشت: اصلاح ساختار بروکراتیک در سطح داخلی و بین‌المللی در جهت جذب سریع سرمایه‌های داخلی و خارجی نیز بسیار مهم می‌باشد ولی دولت به جای اصلاح موارد ذکر شده با فریب اذهان عمومی از طریق افزایش نرخ ارز، بورس بازی و غیره برای تامین کسری بودجه خود به هر کاری دست می‌زند.

وی در خصوص بودجه‌های اختصاصی مراکز فرهنگی تصریح کرد: پیشنهاد دیگر من کاهش بودجه‌های مراکز فرهنگی کشور به صورت مقطعی و چند ساله در جهت بهبود زیرساخت‌های کشور، مکانیزه کردن امور و کاهش نیروی انسانی می‌باشد.

کمالی ضمن اشاره به تمدن کهن و چندهزارساله ایران تاکید کرد: کشور ما به دلیل داشتن تمدن کهن یکی از مراکز اصلی گردشگری در جهان است‌. کشور ما می‌تواند با تسهیل ورود و خروج، ساخت هتل‌ و مراکز تفریحی برای گردشگران خارجی و داخلی درآمدی معادل صادرات سالانه نفتی و حتی بیشتر از آن را به‌دست بیاورد.

مدیرعامل گروه صنعتی رادمان در خصوص کسب و کارهای مجازی اظهار داشت: راه‌اندازی و حمایت از کسب و کار اینترنتی در سطح کشورهای دیگر برای کالاهای ایرانی مانند صنایع دستی، فرش و محصولات جانبی پتروشیمی راهکار بسیار خوبی برای درآمدزایی می‌باشد.

وی افزود: همچنین راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک صنعتی، حمایت اعتباری و بانکی از آنان با سود پایین همانند کشورهای کره جنوبی، چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی که در این زمینه موفق عمل کرده‌اند تاثیر زیادی دارد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر