/
۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲

طراحی و ساخت دستگاه تولید گاز ازن در ملی حفاری

تکنیسین‌های الکترونیک و ابزار دقیق شرکت ملی حفاری ایران موفق به طراحی و ساخت دستگاه تولید گاز ازن با ظرفیت ۵۰۰ تا ۱۰ هزار میلی‌گرم شدند.
کد خبر : ۳۱۸۱۹

به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، امید نعیمی قهوه‌رخی از طراحان این دستگاه گفت: دستگاه تولید گاز ازن سال‌هاست در کشورهای مختلف و از جمله ایران ساخته می‌شود و دست ساخته آنها با تغییرات اندک، بازتولید می‌شود و هم‌اکنون در مرحله تجاری‌سازی قرار دارد.

وی افزود: ازن یکی از گازهای طبیعی است که از طریق تزریق در محیط یا ترکیب با آب اثر فوق‌العاده زیاد اکسیدکنندگی دارد و محیط را ویروس‌زدایی، میکروب‌زدایی، گندزدایی و ضدعفونی می‌کند.

قهوه‌رخی با بیان اینکه ضدعفونی‌کنندگی و گندزدایی با ازن به علت ماهیت گازی‌شکل آن می‌تواند به صورت کامل تمامی سطوح غیرقابل دسترس و قابل دسترس را پاکسازی کند، افزود: تصفیه هوا به روش ازن ژنراتور با بهره‌گیری از فناوری‌های صنعتی مناسب برای حذف آلودگی‌های ویروسی و میکروبی در محیط‌های خانگی و عمومی تا فضای ۲۵۰ مترمکعب است و از این دستگاه می‌توان برای تصفیه هوای سالن‌های اداری، کارگاهی، مسکونی، مراکز و کلینیک‌های پزشکی، سالن‌های اجتماعات، غذاخوری‌ها، فضاهای ورزشی، استخرها و... استفاده کرد.

این تکنسین الکترونیک و ابزار دقیق اظهار کرد: از دیگر کاربردهای گاز ازن می‌توان به از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در هوا و سطوح، باکتری‌های موجود روی آلبسه و مواد غذایی، شست‌وشوی سبزیجات و میوه ‌های تازه، حذف ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در یخچال بدون نیاز به مواد ضدعفونی و از بین بردن لارو حشرات در انبارهای غلات و حبوبات  اشاره کرد و در خیلی از موارد می‌تواند جایگزین کلر شود.

امیرحسین نعیمی قهوه‌رخی دیگر طراح این دستگاه گفت: ازن از مؤثرترین مواد اکسیدکننده است که به آسانی و در محل مورد نیاز می‌توان آن را تولید کرد.

وی با بیان اینکه گاز ازن در مقایسه با سایر مواد گندزدا سرعت عمل بیشتری دارد و به‌سرعت به اکسیژن تبدیل می‌شود و  پسماندی ندارد، ضمن اینکه بر طیف گسترده‌ای از میکروارگانیسم ها تأثیر می‌گذارد و  واکنش آن با مواد، هیچ نوع ماده سمی تولید نمی‌کند.

به گفته وی، هزینه تولید ازن برای ضدعفونی آب و محیط در مقایسه با سایر ضدعفونی‌کننده‌ها بسیار اندک  است.

امید و امیرحسین نعیمی قهوه رخی که برادر هستند در مدیریت نگهداری و تعمیرات (نت) شرکت ملی حفاری ایران به کار اشتغال دارند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر