/
۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰

توسعه تجدیدپذیرها منوط به بهینه‌سازی مصرف انرژی است

مدیر بخش صنعت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: بر اساس سیر تاریخی مشاهده شده در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، تا زمانی‌ که مبحث بهینه‌سازی انرژی به‌درستی اجرا نشود، تجدیدپذیرها نمی‌توانند به‌صورت طبیعی توسعه یابند.
کد خبر : ۳۱۹۱۰

به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، محمدرضا خطاطی گفت: مزیت نسبی کشور که سبب ایجاد توان رقابتی و در نهایت خلق ثروت می‌شود منابع نفت و گاز است که در سال‌های گذشته با فروش و بهره‌برداری از زنجیره تولید نفت خام و گاز طبیعی این رقابت‌پذیری و تولید ثروت ایجاد شده، اما با توجه به تجدیدناپذیر بودن منابع فسیلی و محدودیت‌های بین‌المللی، راهکار بهتری که می‌تواند جایگزین و تکمیل‌کننده تولید نفت و گاز باشد، خلق منبع از بهینه‌سازی مصرف انرژی است.

مدیر بخش صنعت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اظهار کرد: بهینه‌سازی مصرف انرژی در سطح بین‌المللی یکی از روش‌های تولید انرژی در جهان است که سبب کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و کاهش هزینه‌های اجتماعی می‌شود، از همین رو بهینه‌سازی مصرف انرژی را سوخت پنجم می‌نامند و به‌تازگی به دلیل اهمیت و ارزش ویژه این موضوع از بهینه‌سازی مصرف انرژی به‌عنوان سوخت اول نام برده می‌شود.

خطاطی با اشاره به اینکه هزینه ساخت یک فاز پارس جنوبی و هزینه‌های تولید و توزیع گاز تا رسیدن به دست مصرف‌کننده نهایی، بیان کرد: براساس پایلوت انجام‌شده در برخی صنایع ایران مانند پالایشگاه آبادان، ذوب‌آهن اصفهان، کارخانجات آجر اصفهان و سیمان هرمزگان، بررسی تطبیقی نشان می‌دهد که اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی نسبت به تولید گاز معادل به ازای سرمایه‌گذاری مساوی، میان 5 تا 14 برابر بسته به نوع کارخانه می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه تولید منابع انرژی از نفت و گاز همیشه افزایش هزینه‌های اجتماعی و آلاینده‌ای زیست‌محیطی را به همراه داشته است، اظهار کرد: کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و کاهش هزینه‌های اجتماعی از مزیت‌های نسبی اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی است و از طرفی مطالعات جهانی نشان می‌دهد با توجه به اینکه فناوری‌های مربوط به حوزه بهینه‌سازی سهل‌الوصل‌ترند و بازار مناسب‌تری دارند سبب توسعه اشتغال نیروهای دانشگاهی و تخصصی می‌شوند.

مدیر بخش صنعت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت افزود: فرض می‌کنیم اگر روزانه یک میلیون بشکه صادرات نفت خام داشته باشیم، با قیمت نفت صادراتی بشکه‌ای ۴۵ دلار، سالانه ۴.۱۶ میلیارد دلار درآمد نصیب کشور از این محل خواهد شد که این عدد به تنهایی از میزان یارانه پرداختی سوخت از سوی دولت در سال ۹۸ به نیروگاه‌ها کمتر است و این نشان‌دهنده میزان یارانه بالای انرژی کشور است که ما را به نخستین در جهان تبدیل کرده است. ما چاره‌ای جز بهینه‌سازی انرژی برای خلق ثروت و کاهش هزینه‌های شرایط فعلی نداریم.

وی با اشاره به این نکته که مقدار مصرف انرژی در ایران بیشتر در بخش غیر مولد یعنی خانگی و تجاری است و باید به سمت بخش تولید و افزایش GDP سوق داده شود، اظهار کرد: بر مبنای ترازنامه سال ۹۷ درصد مصرف گاز در زیربخش‌های صنعت به ترتیب در حوزه‌های نیروگاه‌های برق حرارتی ۵۵ درصد، صنایع پتروشیمی ۱۵ درصد، صنایع فولاد ۹ درصد، پالایشگاه‌ها ۶ درصد، سیمان ۵ درصد و آجر ۲ درصد و بقیه در دیگر صنایع است که با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در این بخش‌ها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز صنایع کشور ایجاد خواهد شد.

مدیر بخش صنعت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با ابراز تأسف از بازدهی پایین نیروگاه‌های برق حرارتی کشور به‌عنوان یک نمونه اظهار کرد: نیروگاه‌های کشور در سال ۹۸ برای حدود ۳۱۹ میلیارد کیلووات ساعت تولید برق، نزدیک به ۸۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به‌عنوان سوخت مصرف کردند که بازدهی متوسط نیروگاهی حدود ۳۸ درصد بوده است.

خطاطی تبدیل نیروگاه‌های گازی موجود به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و حذف واحدهای گازی فرسوده و بازتوانی نیروگاه‌های بخار را از جمله روش‌های بالا بردن بازدهی نیروگاه‌های حرارتی تولید برق عنوان کرد و ادامه داد: اگر بازدهی متوسط نیروگاه‌ها با اعمال روش‌های بهینه‌سازی انرژی مطابق مصوبات از ۳۸ درصد به ۵۰ درصد برسد، سالانه حدود ۱۷ میلیارد مترمکعب که معادل تولید سالانه دو فاز پارس جنوبی است، مصرف گاز طبیعی کشور کاهش خواهد یافت.

وی به مبحث توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور نیز اشاره و تأکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشورهای پیشرفته که در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر به موفقیت رسیده‌اند نخست روی روش‌های بهینه‌سازی انرژی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بعد توسعه تجدیدپذیرها را برمبنای توجیه اقتصادی قرار داده‌اند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر