/
۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲

رشد ۱۲ درصدی انتقال مواد نفتی در دولت تدبیر و امید

یران در کنار افزایش تولید فرآورده‌های نفتی در هفت سال گذشته،‌ در زمینه انتقال نفت خام و فرآورده‌ها نیز رشدی ۱۲ درصدی را به ثبت رسانده است.
کد خبر : ۳۱۹۴۴

نبض نفت - ایران با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس که سنگ بنای آن در سال ۸۳ گذاشته شده است، توانست بعد از بیش از ۳ دهه از واردات بنزین بی نیاز شود. با بهره‌برداری از فازهای بعدی این پالایشگاه ایران نه تنها دیگر بنزین وارد نمی‌کرد بلکه در جمع صادرکنندگان قرار گرفت.

در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس پالایشگاه‌های دیگر مانند اصفهان، ‌تبریز،‌ بندر عباس و ... نیز برنامه‌های افزایش تولید و ارتقای کیفیت را در دستور خود قرار دادند تا آنجا که ظرفیت تولید بنزین ایران به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسید. اما این تمام ماجرا نبود.

پالایشگاه‌ها برای تولید فرآورده‌های نفتی نیازمند دریافت خوراک یا همان نفت خام و میعانات گازی هستند که در بیشتر موارد این خوراک از طریق خط لوله به آنها می‌رسد. نکته مهم آن است که پالایشگاه‌های ایران در نقاط مختلف کشور پراکنده‌اند و در مواردی حتی تا شمالی‌ترین نقطه نیز باید خط لوله نفت را به آنها برساند.

در کنار آن فرآورده تولید شده نیز لزوما در همان شهر مصرف نمی‌شود و دوباره این خطوط لوله هستند که بنزین و گازوئیل را به انبارهای نفت منتقل می‌کنند.

از همین رو در کنار افزایش ظرفیت پالایشی کشور،‌ باید خطوط لوله نیز به عنوان شبکه حیاتی آن، ‌افزایش ظرفیت می‌دادند.

آمارها نشان می‌دهد انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی از طریق خط لوله در سال ۹۱ حدود ۱۱۴ میلیارد لیتر در روز بوده است. این در حالی است که چندی پیش مدیر خطوط لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: در سال ۹۸ حدود ۶۰ میلیارد تن کیلومتر و بیش از ۱۲۸ میلیارد لیتر مواد نفتی جابه‌جا شده است که رکوردی بی‌سابقه به شمار می‌آید.

«سیدجعفر علیزاده دربندی» با بیان اینکه به موازات تغییرات مصرف فرآورده‌ها در کل کشور و همچنین تولید پالایشگاه‌ها، افزایش ظرفیت انتقال نیز ضروری است، گفت: برای رسیدن به این هدف، مراکز انتقال نفت توسعه چشمگیری داشته‌اند، راهکارهای نوین عملیاتی برای انتقال فرآورده در مواقع اضطراری اندیشیده شده و آموزش نیروی انسانی نیز به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: بخش اعظم این حجم انتقال افزوده شده برای بخش‌های توسعه‌ای بوده و بخشی از راهکارهای فرآیندی با تولید و ابتکارات انجام شده است، برای نمونه امکان استفاده از مواد روان‌کننده و تزریق به خطوط، افزایش ظرفیت بهره‌برداری بیش از ظرفیت طراحی خط را در پی داشته است.

این موفقیت‌ها در شرایطی حاصل شده که تحریم‌های ظالمانه کشور در سال‌های گذشته شامل حال این صنعت نیز شده است، اما از ابتدا برای خودکفایی اقدام شده است و در تولید تجهیزات، ماشین‌آلات و لوازمی که پیش‌تر از خارج وارد می‌شد با کمک و مشارکت تولیدکنندگان داخلی به موفقیت‌های چشمگیری دست یافتیم.

عملکرد صنعت نفت در دولت تدبیر و امید نشان می‌دهد که با وجود تحریم‌های همه جانبه از صادرات گرفته تا انتقال تکنولوژی اما صنعت نفت ایران توانسته ظرفیت پالایشی خود را از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در سال ۹۲ به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در شرایط فعلی برساند.

با تکیه بر همین مورد نیز صادرات فرآورده‌های نفتی در دستور کار قرار گرفت تا آنجا که به گفته بیژن زنگنه صادرات این محصولات در طی هفت سال گذشته رشدی ۴ برابری را تجربه کرده است.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر