/
۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹

بهره برداری از خط لوله نفت گوره - جاسک تا پایان سال

مجری طرح خط لوله گوره جاسک گفت: این خط لوله راهبردی با ۹۰ درصد اتکا به توان داخلی، تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.
کد خبر : ۳۱۹۶۳
نبض نفت - آقای محمد سقایی افزود: این خط لوله با ۹۰ درصد اتکا به توان داخلی هم اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه، حدود ۱۰ هزار نفر در کارگاه‌های مختلف این طرح در سه شیفت کاری مشغول به کار هستند گفت: در این طرح، حدود ۹۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز داخلی است و یا بومی‌سازی شده است.

هرمزگان دارای بزرگ‌ترین بندر صادراتی نفت در کشور می شود

به گفته سقایی، با اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، استان هرمزگان دارای بزرگ‌ترین بندر صادراتی نفت در کشور خواهد شد.

مشاور وزیر نفت افزود: طرح انتقال نفت خام گوره - جاسک مشتمل بر بخش‌های مختلفی از جمله ساخت حدود هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ، احداث پنج ایستگاه پمپاژ، ساخت مخازن ذخیره‌سازی و ساخت اسکله صادراتی است و با اجرای آن، امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از پایانه نفتی گوره در استان بوشهر به منطقه جاسک در ساحل دریای عمان فراهم می‌شود و جاسک به‌عنوان دومین پایانه صادراتی نفت خام کشور، اهمیتی راهبردی می‌یابد.

وی با تاکید بر ضرورت پیشبرد موازی و یکپارچه بخش‌های مختلف این طرح گفت: این طرح به ارزش ۲ میلیارد دلار درحال اجراست و با داخلی سازی تجهیزات مورد نیاز طرح ۲۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشته ایم.

داخلی سازی صددرصد لوله ها، شیرآلات و پمپ‌های مورد نیاز

سقایی از داخلی سازی صددرصد لوله ها، شیرآلات و پمپ‌های مورد نیاز طرح خبر داد و افزود: با مشارکت شرکت‌های مجتمع فولاد مبارکه، فولاد اکسین اهواز و لوله‌‏سازی اهواز، برای نخستین بار زمینه لازم برای همکاری این سه شرکت با هدف تولید داخلی لولههای ۴۲ اینچ سرویس ترش فراهم شد و امروز شاهد تولید تختال فولاد ترش در مجتمع فولاد مبارکه، تولید ورق ترش با عرض ۳.۵ متر از این تختال در شرکت فولاد اکسین اهواز و سرانجام تولید لوله ۴۲ اینچ سرویس ترش تمام ایرانی در شرکت لوله‌سازی اهواز هستیم.

 به گفته وی، ساخت کامل این لوله در ایران با تأکید بر پیروی از سیاست‌های کلی نظام در زمینه حمایت از تولیدات داخلی، مانع از خروج حداقل ۲۵۰ میلیون یورو ارز از محل اجرای این طرح شده ودر مجموع سالانه صد‌ها میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور به ارمغان میآورد و کشور را از وابستگی به واردات فولاد، ورق و لولههای سرویس ترش بینیاز شده است.

منبع: صدا و سیما

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر