/
۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
سولماز حسینی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آفام(آریا فناواران سیستم ماد) در گفتگو با نبض نفت خبر داد:

تمایل متخصصان نرم‌افزار ایرانی به همکاری با شرکت‌های خارجی

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آفام(آریا فناواران سیستم ماد) از تمایل متخصصان و فارغ‌التحصیلان نرم‌افزار ایرانی به همکاری با شرکت‌های خارجی خبر داد و گفت به خاطر شرایط به وجود آمده طی چند ماه گذشته و فعالیت آنلاین بسیاری از متخصصان و فارغ‌التحصیلان نرم‌افزار با شرکت‌های خارجی همکاری می‌کنند و درآمد خوبی هم کسب می‌کنند.
کد خبر : ۳۲۰۹۸
تمایل متخصصان نرم‌افزار ایرانی به همکاری با شرکت‌های خارجی

سولماز حسینی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آفام(آریا فناواران سیستم ماد)، در حاشیه بازدید از پایگاه خبری نبض نفت و در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: فعالیت این مجموعه از سال ۹۴ آغاز شده است. کار ما در زمینه تولید نرم‌افزار مدیریت اطلاعات پروژه‌ها در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی می‌باشد.

وی در خصوص عملکرد سنتی شرکت‌ها در فعال حوزه نفت و گاز تصریح کرد: یکی از مشکلات ما این است که عملکرد این حوزه بسیار سنتی و قدیمی می‌باشد در حالی که پتانسیل خیلی بالایی دارد.

حسینی افزود: ما قادر به فعالیت در سایر حوزه‌های صنعت نیز هستیم ولی بیشتر کارکرد ما در حوزه نفت و گاز است و توانسته‌ایم پروژه‌های ملی بسیاری را پوشش دهیم. یکی از اهداف درازمدت ما فعالیت در بازارهای خارجی به ويژه کشورهای هماسیه در این حوزه است ولی به دلیل نوسانات ارز دلسرد شده‌ایم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فن‌آواران سیستم ماد در مورد لزوم بازنگری دولت بر قوانین حمایتی در بخش تولید تاکید کرد: ما یک شرکت دانش‌بنیان هستیم و نیاز به حمایت بیشتر دولت و بازبینی آنها بر مقررات داریم ولی متاسفانه با موانع بسیاری رو‌به‌رو هستیم.

وی در ادامه افزود: سالیانه از سوی دولت برای تولید نام‌گذاری انجام می‌شود ولی فقط در حد تبلیغات است. همچنین هدف‌گذاری و عملکرد آنها نامشخص می‌باشد. دولت باید نسبت به شعارهای تعیین‌شده پاسخگو باشد. متاسفانه بوروکراسی سختی بر تولید حاکم است و بیشتر نگاه‌ها به سمت خارج می‌باشد. بازبینی دقیق نسبت به تولیدات داخلی ضرورت دارد.

حسینی ضمن گلایه از چالش‌های فراوان در تعامل با سازمان‌های دولتی تصریح کرد: حضور دولت در سازمان‌های بیمه، مالیات و بانک‌ها باعث شکل‌گیری یک سری قوانین بلا‌استفاده و دشوار می‌شود. دولت باید ضمن تقسیم‌بندی خود به بخش‌های کوچکتر در قوانین موجود نیز تغییر ایجاد کند. همچنین به بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه اعتماد کند و هدف‌گذاری آنها در حد حرف و شعار نباشد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فن‌آواران سیستم ماد در خصوص ویژگی محصولات مجموعه خود اذعان کرد: ما یک شرکت نرم‌افزاری هستیم. شکوفایی در صنعت نرم‌افزار برای هر کشور یک فرصت درخشان و بی بدیل است چرا که این صنعت بدون نیاز به مواد اولیه و یا زمین و فقط برآمده از فکر و ذهن برتر می‌باشد. کشورهایی نظیر هند از طریق رشد در این صنعت موفق به درآمد‌زایی بسیار بالاتر از در آمدهای صنایع دیگر شده اند.

وی ضمن اشاره به مشکل کمبود نیروی انسانی متخصص و تحصیل‌کرده در بخش تولید تشریح کرد: متاسفانه در حال حاضر اکثر جوانان ما با وجود داشتن مدرک دانشگاهی به دنبال دلال‌بازی و کارهای ساده برای کسب درآمد می‌باشند. هیچ‌کس خود را درگیر فعالیت‌های پرچالش نمی‌کند. از نظر من بازار بورس نیز با این شکل موجود یک نوع سم اقتصادی است. ما در آینده نزدیک با کمبود نیروی انسانی جوان به ويژه در حوزه نرم افزار مواجه می‌شویم و این یک معضل بزرگ و غیر‌قابل انکار است.

حسینی افزود: گرچه ما جوانان متخصص زیادی در حوزه مختلف از جمله نرم‌افزار داریم، اما شرایط اقتصادی فعلی باعث شکل‌گیری همکاری آنها با شرکتهای خارجی به صورت راه دور و آنلاین شده است که رقم حق‌الزحمه آن به دلیل پایین بودن ارزش پول ملی چند برابر قراردادهای کارفرمایان داخلی می‌باشد به همین دلیل تقاضا برای کار در شرکت‌های نرم افزاری داخلی به شدت کاهش پیدا کرده است و این کمبود نیروی کار به زودی بیشتر شرکت‌های دانش‌محور را وارد بحران جدی خواهد کرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر