/
۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
سپهر جعفرپور، کارشناس صنایع پایپینگ و کسب و کار در گفتگو با نبض نفت تشریح کرد؛

انتخابات آمریکا چه تاثیری بر روی تحریم‌ها علیه ایران دارد؟

جعفرپور، کارشناس صنایع پایپینگ و کسب و کار معتقد است انتخاب ترامپ یا بایدن تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر مشکلات و تحریم‌های امریکا بر علیه ایران ندارد.
کد خبر : ۳۲۱۹۵
انتخابات آمریکا چه تاثیری بر روی تحریم‌ها علیه ایران دارد؟
سپهر جعفرپور، کارشناس صنایع پایپینگ و کسب و کار که دانش‌آموخته رشته­های مهندسی مکانیک و مدیریت کارآفرینی است، ضمن حضور در پایگاه خبری نبض نفت و در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما در خصوص مسائل و مشکلات ایران با امریکا و تاثیر انتخابات این کشور در تغییر شرایط ایران گفت: در مبحث مناسبات سیاسی امریکا آقای ترامپ مجری سیاست کلان در این کشور است و انتخاب ایشان یا جو بایدن تاثیری قابل ملاحظه بر مشکلات و تحریم‌های امریکا بر علیه ایران ندارد. مشکلات ما با این کشور به دلیل وجود تنش‌های سیاسی عمیق و چندین ساله می‌باشد و اگر مذاکرات سازنده‌ای در این حوزه صورت نگیرد اختلافات دنباله‌دار خواهد بود.

وی به کارگیری اصول تفکر استراتژیک، چابکی، مدیریت تغییر و مدیریت تغییر سازمانی را به دلیل شرایط پیچیده و مبهم در محیط های اقتصادی و کسب و کاری دنیا الزامی دانست و تاکید کرد: با توجه به شرایط ویژه کشور عمل به این اصول از اولویت ویژه برخوردار است. همچنین دولت باید توسعه اقتصاد را جدی بگیرد چون با اعمال تحریم‌ها اقتصاد ایران کوچک شده است و عدم توسعه اقتصادی با به وجود آوردن اینرسی اقتصادی علاوه بر افزایش مشکلات اقتصادی، امکان توسعه مجدد اقتصاد را سخت و هزینه‌ای به مراتب بیشتر از حال حاضر جهت توسعه تحمیل خواهد کرد.

جعفر‌پور افزود: رکود چند سال اخیرامکان توسعه را از شرکت‌های تولیدی گرفته است، از طرفی به دلیل تحریم­های شدید دسترسی به فناوری و تجهیزات روز با مشکل روبرو شده است و از سوی دیگر در حال حاضر تقاضا برای محصولات در داخل کشور رشد چشمگیر داشته است ولی به دلیل فقدان سرمایه، ماشین آلات و .. عملا امکان توسعه برای شرکت ها وجود ندارد.

این کارشناس کسب و کار، شناسایی واحدهای تولیدی توانمند توسط دولت را پیشنهاد کرد و اظهار داشت: دولت باید به این شرکت‌ها تسهیلات پرداخت کند تا ضمن توسعه کسب و کار میزان تولید محصولات خود را نیزافزایش دهند و بتوانند پاسخگوی تقاضای داخل باشند و تا حدودی بار تحریم ها را کاهش دهند.

وی افزود: دولت باید جهت حمایت از کسب و کارها از روش‌های کارآمد و علمی روز دنیا همچون زنجیره ارزش پورتر الگوبرداری کند‌‌. به عبارت دیگر با شناسایی دقیق فرآیندهای کسب و کارها در صنایع مختلف محدودیت ها و مشکلات را تا حد ممکن از سر راه کسب و کارها بردارد.

جعفر‌پور یکی از موانع تولید را کمبود مواد اولیه وارداتی و ماشین آلات ضروری تولید عنوان کرد و گفت: نبود مواد اولیه و ماشین آلات موجب نقصان در بخش تولید خواهد شد. متاسفانه بوروکراسی دشوار و زمان برثبت سفارش، سامانه نیما و گمرک باعث تاخیر قابل توجه در تامین مواد اولیه و ماشین آلات شده و علاوه بر کند شدن روند توسعه، تحویل کالا را با تاخیر قابل توجه روبرو کرده است.

جعفرپور ضمن اشاره به اینکه شرایط سیاسی و اقتصادی فعلی بسیاری از مسائل و مشکلات را از عهده وزارت نفت خارج کرده تصریح کرد: انتظار من از این وزارتخانه شناسایی تولید کنندگان واقعی، ایجاد شفافیت در مناقصات و چابکی در اجرای امور است. ضمنا در این شرایط همچنان نگاه بخش قابل توجهی از مدیران حوزه نفت به کالاها و تجهیزات وارداتی است که شایسته است در شرایط موجود در این خصوص تجدید نظر کرده و تعامل بهتری را با تولید کنندگان داخلی داشته باشند. با توجه به شرایط موجود امتیاز من به عملکرد وزارت نفت عدد 60 از 100 است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر