/
۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰

کنترل خوردگی در مخازن کامیون‌های آتش‌نشانی نفت‌شهر

مخزن فوم کامیون‌های آتش‌نشانی منطقه عملیاتی نفت‌شهر/ تنگ بیجار شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب با همکاری اداره اچ‌اس‌یی این شرکت و با هدف کنترل خوردگی، برای نخستین بار به رنگ کولتار اپوکسی مجهز شد.
کد خبر : ۳۲۲۱۶
به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، محسن بیات، رئیس منطقه عملیاتی نفت‌شهر/ تنگ بیجار شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب گفت: این اقدام مبتکرانه با هدف کنترل خوردگی و حفاظت از مخزن فوم کامیون‌های آتش‌نشانی این منطقه انجام شد.

وی افزود: به دلیل خوردگی زیاد، نبود مقاومت و ایجاد نشتی در این فوم‌ها در بلندمدت به رغم استفاده از مخازنی با ترکیبات فلزی از نوع استنلس استیل و با توجه به حساسیت منطقه عملیاتی و نیاز مبرم به ماشین‌آلات اطفای حریق، روش‌های دیگر کنترل خوردگی بررسی و آزمایش شد. به‌منظور اجتناب از هزینه بالای استفاده از فولادهایی با مقاومت خوردگی بالاتر نسبت به فولادهای زنگ نزن و اعمال پوشش مقاوم به خوردگی روی سطوح داخلی مخازن موجود در محیط‌های شیمیایی پوشش کولتار اپوکسی انتخاب شد و پس از انجام مراحل آزمایش و تأیید بازرسی فنی، خوشبختانه نتایج به‌دست آمده کاملاً رضایت‌بخش بوده و شاهد نشتی دیگری در این مخازن نبوده‌ایم.

بیات تصریح کرد: رنگ کولتار اپوکسی اصلاح‌شده با ماده کولتار (قطران زغال‌سنگ) است که به دلیل دارا بودن مقاومت‌های شیمیایی، مکانیکی و نیز صرفه اقتصادی برای حفاظت از سازه‌های فلزی و بتنی در محیط‌های صنعتی و دریایی استفاده می‌شود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر