/
۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶

صرفه‌جویی سالانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز با اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها

مدیرعامل شرکت ملی گاز از صرفه‌جویی سالانه حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز با اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها در کشور خبر داد و گفت: این کار زمان‌بر نیست و برای مشترکان رایگان است و هزینه‌های آنها را هم کاهش می‌دهد.
کد خبر : ۳۲۲۳۰
صرفه‌جویی سالانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز با اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها
به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در آیین رونمایی از طرح ملی بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری، اظهار داشت: بهینه‌سازی مصرف انرژی عملا خارج از حیطه وظایف وزارت نفت و شرکت ملی گاز است و این موضوع باید توسط مصرف‌کنندگانی همچون نیروگاه‌ها و صنایع دنبال شود، با این حال با وجود توسعه پارس جنوبی، این توسعه به تنهایی پاسخگوی نیاز مصرف نیست و اگر مصرف کنترل نشود، نمی‌توان نگران تامین گاز نبود.

وی افزود: به همین دلیل بود که از ابتدای امسال در نشست‌هایی با حضور وزیر نفت تصمیم گرفته شد به موضوع بهینه‌سازی نیز ورود و از ظرفیت بند "ق" استفاده کنیم که یکی از این بخش‌ها بهینه‌سازی مصرف موتورخانه‌ها بود.

معاون وزیر نفت در امور گاز تصریح کرد: شاید ورود ما به این موضوع به عنوان فروشنده معنادار نباشد اما به عنوان مسئولیت اجتماعی به این موضوع پرداختیم چون طبق بررسی کارشناسان اگر در موتورخانه‌ها در بخش‌های سرویس و تنظیم مشعل، عایق‌کاری تأسیسات و نصب دستگاه ضدرسوب مغناطیسی ارزیابی، اصلاح و بهینه‌سازی انجام شود 10 درصد صرفه جویی معادل حدود 500 میلیون مترمکعب در سال صرفه‌جویی می‌شود.

تربتی با بیان اینکه این کار زمان‌بر نیست و برای مشترکان رایگان است و هزینه‌های آنها را هم کاهش می‌دهد، افزود: مسئولیت اجتماعی ما حکم می‌کرد به موضوع ورود کنیم و با این کار هم مصرف سوخت کاهش می یاد و هم از محیط زیست حفاظت می‌شود.

وی با اشاره به نحوه اجرای این طرح، گفت: ما به دنبال این بودیم که ضمن افزایش کارایی برای مردم، اشتغال ملی هم ایجاد شود، به همین دلیل این موضوع با اتحادیه شوفاژکاران و چند شرکت مطرح شد و کار با همکاری آنها انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در توضیح چگونگی اجرای طرح ملی بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری، اظهار کرد: سامانه‌ای ایجاد شده و مشترکانی که خواستار اصلاح موتورخانه هستند می‌توانند در آن اعلام آمادگی کنند، مجریان کار هم می‌توانند در این سامانه مشتری‌یابی کنند و مشخصات خودشان و مشتریان را در سامانه برای انجام کار ثبت کنند.

تربتی تصریح کرد: تعمیرکار موتورخانه می‌تواند در این سامانه با مالک موتورخانه قرارداد ببنددند، از این بابت که مسئولیت تعمیر را به عهده بگیرد و اصلاح و بهینه‌سازی به درستی انجام شود و مالک هم اجازه می‌دهد این کار انجام شود و خود را به شرکت‌های گاز استانی معرفی می‌کنند، نماینده شرکت گاز نیز تایید می کند که چه اصلاحاتی نیاز است و پس از انجام کار هم این نماینده از اصلاحات بازدید و آن را تایید می‌کند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه 3 کار اصلاحی شامل تنظیم مشعل، نصب رسوب‌گیر و عایق کاری می تواند تقریبا 10 درصد در مصرف گاز موتورخانه صرفه جویی ایجاد کند، گفت: برای اجرای این طرح حدود 6000 میلیارد تومان فراهم کرده‌ایم.

تربتی در خصوص آخرین آمار صاردات و رشد مصرف گاز در کشور اذعان داشت: با وجود آنکه در شروع سال جاری شاهد قطع صادرات گاز به ترکیه به خاطر اشکال در خط لوله صادراتی بودیم، اما در ادامه با برقراری مجدد صادرات گاز به ترکیه و همچنین با ادامه صادرات گاز به عراق، همص اردات متوقف مانده جبران شد و هم در مجموع صادرات از ابتدای سال جاری تاکنون، رشدی 2 درصدی نسبت به صاردات گاز در سال گذشته داشته ایم.

 

وی افزود: در بخش صنایع عمده در مصرف گاز شاهد رشد 6 درصدی و در بخش خانگی و تجاری شاهد رشد 13 درصدی در سال جاری نسبت به سال گذشته هستیم که میزان رشد در بخش خانگی و تجاری، بیش از حد انتظار بوده؛ همچنین در بخش نیروگاهی نسبت به سال قبل 5 درصد در تأمین گاز افزایش داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه از ابتدای دولت تا امروز به 18 هزار روستا گازرسانی شده، گفت: گازرسانی به 4 هزار روستا در دست انجام است و از ابتدای سال جاری تا امروز به 1000 روستا گازرسانی شده و پیش بینی می شود تا پایان سال به 2000 روستای دیگر نیز گازرسانی شود.

وی ادامه داد: گازرسانی به زاهدان از نظر شبکه گذاری به پیشرفت 90 درصدی رسیده است.

تربتی با بیان اینکه "متوسط زمان رسیدن گاز به یک مرکز استان تا تکمیل گازرسانی به آن 15 سال است اما در خصوص زاهدان 4 ساله در حال تکمیل گازرسانی هستیم، گفت: حدود 40 درصد المک گذاری در شهر زاهدان انجام شده و به پیمانکاران اعلام کرده‌ایم که باید ماهانه 10 درصد در المک گذاری پیشرفت داشته باشیم و هدفگذاری کرده‌ایم که تا دی ماه پیشرفت المک گذاری به 80 درصد برسد و تا پایان سال جاری شاهد تکمیل المک گذاری باشیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در بحث صادرات گاز، یکی از مسائل آمادگی ما و دیگری بحث تقاضا است، گفت: از لحاظ شبکه و طراحی آن ما آمادگی کامل برای صادرات گاز به کشورهای همسایه داریم و اکنون به عراق و ترکیه گاز صادر می کنیم اما مشتریان جدید باید تمایل داشته باشند تا از ما گاز بخرند.

وی افزود: باید در مسئله گاز به بخش‌های مختلف مصرف برای درآمدزایی توجه داشته باشیم و بعضا بخش های دیگر از صادرات نیز درآمدزایی بیشتری دارند که در این خصوص می توان به تزریق گاز به چاه‌های نفتی، تخصیص گاز به پتروشیمی و تخصیص گاز به صنعت اشاره کرد.

تربتی در پاسخ به اینکه "آیا برنامه ای مدون و کارشناسی شده برای نحوه تخصیص گاز در کشور وجود دارد؟"، گفت: اینکه می گوییم تخصیص گاز ابعاد مختلفی در کشور ما دارد یک شانس برای کشور است و اگر بازار صادراتی و اهداف صادراتی محقق نشد، گاز در عسلویه نمی ماند و می توانیم به انتخاب های متعددی که داریم گاز تخصیص دهیم.

وی ادامه داد: اختیار صد در صدی صادرات گاز با ما نیست چرا که این موضوع دو طرف دارد، اما تخصیص گاز به پتروشیمی ها و صنایع با ماست و در جهش سوم پتروشیمی نیز وجود گاز به عنوان خوراک، نقش بسزایی را ایفا می کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از برگزاری جلسه ای ویدئو کنفرانسی با طرف ترکیه ای بابت تمدید قرارداد صادرات گاز ایران در هفته قبل خبر داد و گفت: در این جلسه ما برای ادامه و تمدید قرارداد صادرات گاز به ترکیه ابراز تمایل کرده ایم و وارد این بحث شده‌ایم، اما با توجه به اینکه زمانی 4 یا 5 ساله تا اتمام زمان قرارداد فعلی باقی است، باید منتظر ادامه مذاکرات و پاسخ طرف ترکیه‌ای برای تمدید قرارداد صادرات گاز باشیم.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر