/
۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴
رئیس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی:

عرضه و تقاضا در بازار با تجمیع سهمیه‌ها مدیریت می‌شود

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی گفت: تلاش می‌شود که عرضه و تقاضا در بازار با همکاری وزارت صمت و تجمیع سهمیه‌ها مدیریت شود.
کد خبر : ۳۲۴۱۰

به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مرضیه طهماسبی امروز (چهارشنبه، ۳۰ مهرماه) در پنجمین کنفرانس بین‌المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری بر داخلی‌سازی گریدهای مختلف محصولات پایین‌دستی پتروشیمی تأکید و اظهار کرد: فعالیت عمده دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی شامل تنظیم بازار، مطالعات و پشتیبانی از تشکل‌هاست. در بخش پشتیبانی هم‌بستگی در واحدهای تولیدی پایین‌دست پتروشیمی از طریق انجمن‌ها، تعاونی‌ها و تشکل‌ها به‌منظور مدیریت بازار و جلوگیری از رقابت‌های شدید در بازار، مدیریت تولید و جلوگیری از دلالی مواد خام در بازار و ارتقای کیفیت و توسعه بازارهای صنایع تکمیلی در دستور کار دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی قرار دارد و در نهایت تلاش می‌کنیم ارتباط بین سامانه‌های اطلاعاتی و نظارتی موجود در سطح کشور برقرار شود.

وی از افزایش معاملات بورس کالا در ۶ ماه نخست امسال خبر داد و افزود: در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۸ تا ۳۰ درصد افزایش معاملات در بورس داشتیم که نشان‌دهنده رشد صنعت است، بر این اساس یکی دیگر از وظایف دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی تنظیم بازار است که شامل قیمت‌گذاری بورس و گمرک و مدیریت عرضه و تقاضا با استفاده از کمیته تخصصی است. با همکاری تشکل‌ها تقاضای بازار را رصد و از طریق توزیع مستمر و برنامه‌ریزی برای تولید بیشتر یا واردات کوتاه مدت برخی محصولات بازار را کنترل می‌کنیم تا صنایع پایین‌دست پتروشیمی بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را تأمین کنند.

طهماسبی، مدیریت تقاضای بازار را بیشتر به وزارت صمت مربوط دانست و ادامه داد: تلاش می‌کنیم که با همکاری وزارت صمت و تجمیع سهمیه‌ها تقاضا و عرضه در بازار را تأمین کنیم. قیمت‌گذاری‌ها به‌صورت هفتگی اعلام می‌شود که برای تعیین آنها ارتباط تنگاتنگی با تشکل‌ها و انجمن‌ها داریم و سرانجام قیمت‌ها بر اساس رصد هفتگی بازار تعیین می‌شود و در صورت عدم انطباق قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

وی تشکل‌ها و انجمن‌ها را بازوی تصمیم‌گیری برای دولت عنوان کرد و گفت: مجموعه‌های تولیدی می‌توانند پیشنهادهای بهتری برای تنظیم بازار داشته باشند. امیدواریم با نزدیکی بیشتر با تشکل‌ها گریدهای خاص و مورد نیاز صنعت تولید شود که شاهد خودکفایی در تولید باشیم.

طهماسبی در مورد فعالیت‌های دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در حوزه مستربچ و کامپاند توضیح داد و افزود: در استانداردسازی و اجرای الزام‌های بهداشتی آمیزه، مستربچ و دوده مورد نیاز در تولید لوله‌های PE 100 نچرال و بلک در لوله‌های انتقال آب و گاز نظارت و پیگیری داشتیم، همچنین با مشارکت در کمیته علمی و تخصصی کنفرانس‌های مستربچ و کامپاند، حمایت از مطالعات در زمینه بررسی بازار جهانی و سنجش توان پتروشیمی‌ها در تولید کامپاندهای تخصصی با حجم تولید بالا به‌منظور تفکیک حوزه فعالیت آنها از کامپاندسازان فعالیت داریم.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات و چالش‌های صنعت به همکاری بیشتری با تشکل‌ها نیاز است، بر همین اساس ارتباط مستمر و مداوم با انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ادامه دارد. اعتقاد داریم که توسعه صنایع پایین‌دست پتروشیمی به ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و شرایط بهتر برای کشور منجر می‌شود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر