/
۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴

سالانه 9هزار مگاولت آمپر ظرفیت جدید ترانسفورماتوری نیاز داریم

مصطفی رجبی مشهدی گفت: تا پایان امسال به طور متوسط ماهانه یکهزار‌مگاولت آمپر ترانس وارد مدار می شود.
کد خبر : ۳۲۴۱۹
به گزارش نبض نفت به نقل از توانیر، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر خاطرنشان کرد: نیاز به توسعه سالانه حداقل 9000 مگاولت آمپر ترانس انتقال و فوق توزیع در کشور وجود دارد.

 رجبی مشهدی در خصوص اهداف و ضرورت های مدیریت دارایی های فیزیکی ترانسفورماتورهای قدرت گفت: این نوع مدیریت شیوه ها و فرآیندهای خاصی را شامل می شود که از طریق آن ها دارایی ها، هزینه ها، ریسک ها و عملکرد آنها در طی چرخه عمر دارایی ها با هدف تحقق برنامه استراتژیک سازمانی به طور بهینه و پایدار بهره برداری و اداره می شود.

وی ادامه داد: کاهش حوادث و تداوم فرایند تولید تا مصرف، کاهش سرمایه‌گذاری و استفاده بهینه از سرمایه ها کاهش هزینه ها و افزایش درآمد جلوگیری از فرسودگی زودرس و افزایش طول عمر تجهیزات در این نوع مدیریت دنبال می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر اظهار داشت: هم اکنون  حدود 65 ترانس با ظرفیت 2820 مگاولت آمپر  با عمر بالای 50 سال و 255 ترانس با ظرفیت 15231  مگاولت آمپر با عمر بین 40تا 50 مگاولت آمپر در کشور وجود دارد.

رجبی مشهدی یاداور شد: با پایش دقیق و تعمیرات بهینه می‌توان نرخ خرابی ترانسفورماتور های با عمر بالا را کاهش داد.

وی همچنین در خصوص وضعیت بارگیری پست های انتقال نیز اظهارداشت: هم اکنون 29درصد از کل ظرفیت ترانسفورماتور ها با  بیش از 70درصد ظرفیت اسمی و 18درصد از کل ظرفیت ترانسفورماتور ها، با  کمتر از 40درصد ظرفیت اسمی بارگیری می شود.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد:با جابه جایی تنها نیمی از این ظرفیت، 1950میلیارد تومان صرفه  اقتصادی نصیب کشور خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر همچنین در خصوص هوشمندسازی  ترانسفورماتورها نیز گفت: با هوشمندسازی شبکه و اتوماسیون و بکارگیری حفاظت ویژه می توان افزایش ضریب بهره برداری  تجهیزات موجود و مدیریت دارایی را پیگیری کرد.

رجبی مشهدی همچنین با اشاره به محدودیت سرمایه، روند فرسودگی و پیری تجهیزات اذعان کرد: با وجود همه این چالش ها، نیاز به سرمایه گذاری جدید جهت پاسخگویی به نیاز مصرف با رویکرد نوین مدیریت دارایی اجتناب ناپذیراست.

وی تاکید کرد: روند نگهداری ترانسفورماتورهای قدرت نیز باید  از وضعیت سنتی به مکانیزه و هوشمند تغییر یابد.

برپایه این گزارش، در افتتاحیه این کنفرانس همچنین  آرش آقایی فر اضافه دبیر این رویداد گفت : از بین ۱۲۵مقاله ارسال شده به دبیرخانه کنفرانس، ۲۲مقاله پذیرفته و ارائه می شود.

وی همچنین با اشاره توانمندی ایران در زمینه ساخت و تعمیرات انواع ترانسفورماتور قدرت و توزیع گفت: متاسفانه به دلیل تحریم ها قادر به استفاده از بازار بین  المللی نیستیم و محدود به داخل کشور شده ایم.

وی ادامه داد: متخصصان ایرانی  ایران به فناوری تولید و بازسازی انواع ترانسفورماتورهای توزیع و قدرت برق دست یافته و از این نظر جزو متخصصان برگزیده در منطقه محسوب می شوند.

دبیر این کنفرانس اظهار امیدواری کرد: برگزاری این رویداد بتواند در توسعه این صنعت و ارائه راهکارهایی برای رفع چالش های پیش رو، مفید واقع شود.

آقایی فر خاطرنشان کرد: با ارائه بازخورد حاصل از مقالات و تبادل تجربیات دوره های پیشین کنفرانس به سازندگان ترانسفورماتور، سعی در انتقال دانش فنی و‌تجربیات بهره برداران به سازندگان شده است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر