/
۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰

سهم ۵۶ درصدی دولت تدبیر و امید در گازرسانی روستایی

هزار روستا در کشور گازرسانی شده که از این تعداد، ۱۸ هزار روستا در دولت تدبیر و امید گازرسانی شده است؛ این آمارها نشان می‌دهد که سهم دولت یازدهم و دوازدهم در گازرسانی روستایی در مجموع ۵۶ درصد است که تا پایان دولت بیشتر نیز خواهد شد.
کد خبر : ۳۲۴۴۳
به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت ملی گاز ایران، گازرسانی روستایی از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع از سال ۹۳ با شتاب همراه شد. تا پیش از دولت تدبیر و امید ایران، ۱۴ هزا روستا داشت که به شبکه گاز متصل بودند. این روستاها البته بیشتر روستاهایی بودند که دسترسی به آن‌ها آسان بود و گازرسانی با هزینه کمتری انجام شده بود.

روستاهای باقی مانده به دلیل صعب‌العبور بودن هزینه بالایی برای گازرسانی داشتند و تامین اعتبار برای ادامه گازرسانی روستایی نیازمند تدبیری دیگر بود.

از همین رو در بودجه سال ۹۳ و در بند ق آن تصمیم بر آن شد تا از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع، هزینه گازرسانی تامین شود.

این اقدام نیز انجام شد تا در مجموع دولت تدبیر و امید ۱۸ هزار روستا به شبکه گاز متصل شود و تعداد روستاهای گازدار به ۳۲ هزار روستا برسد. آمارهایی که نشان می‌دهد سهم دولت تدبیر و امید در گازرسانی روستایی بیش از ۵۶ درصد است.

کارنامه دولت در ۷ سال گذشته حکایت از آن دارد که ۱۸ هزار روستای کشور با جمعیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار از گاز طبیعی در این مدت گازرسانی شده‌اند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که ۹۵ درصد از جمعیت ایران از گاز طبیعی تا پایان سال ۹۹ بهره‌مند باشند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در این زمینه تاکید کرده که یکی از مشخصه‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم، گازرسانی روستایی بوده و دو اتفاق ویژه در حوزه گاز در این مدت افتاده است.

حسن منتظر تربتی ادامه داده که افزایش تولید در عسلویه و همچنین افزایش گازرسانی به روستاها دو اتفاقی است که در کارنامه دولت تدبیر و امید ثبت شده است.

به گفته معاون وزیر نفت، در ابتدای دولت یازدهم ۱۴ هزار روستای گازدار در کشور وجود داشت، اما امروز این تعداد به ۳۲ هزار روستا رسیده؛ گازرسانی به ۴ هزار و ۲۰۰ روستا نیز در حال اجراست و تا پایان دولت دوازدهم ۳۵ هزار روستای گازدار خواهیم داشت. به این ترتیب در مجموع دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲۱ هزار روستا به شبکه گاز کشور متصل شده و خواهند شد که تقریباً معادل گازرسانی به بیش از ۵۰ روستا در هر هفته است.

در یک سال اخیر و از ابتدای مهر ۱۳۹۸ تا مهر ۱۳۹۹ هم حدود ۲ هزار و ۵۰۰ روستا با جمعیتی حدود ۱۴۰ هزار خانوار در کشور از گاز طبیعی بهره‌مند شدند؛ با این اقدام‌ها ضریب بهره‌مندی خانوارهای روستایی ایران از گاز طبیعی اکنون به ۸۲ درصد رسیده است.

نکته قابل توجه این است که «گازرسانی» کمک بزرگی به توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد صنایع تکمیلی در روستاها کرده است و این اقدام چه در بعد احداث خطوط اصلی انتقال گاز و به‌طور ویژه در مرحله ایجاد شبکه توزیع با پشتوانه سازندگان داخلی و با به‌کارگیری متخصصان و نیروی کار ۱۰۰ درصد ایرانی انجام می‌شود.

عمق ساخت داخل در بخش توزیع نیز ۱۰۰ درصد است و گازرسانی سبب زنجیره‌ای از اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و ایجاد تقاضا برای کالاهای ایرانی در کشور شده است.

ارزش افزوده ایجاد شده به‌دلیل جایگزینی مصرف گاز به جای سوخت مایع، دستاورد ارزشمند دیگری به واسطه تولید گاز در پارس جنوبی است. تا چند سال پیش به دلیل کمبود گاز مصرف سوخت مایع بالا بود. به گفته وزیر نفت در سال ۹۲ نیروگاه‌ها ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف کردند، اما این عدد در سال‌های اخیر به یک سوم تقلیل یافت و به ۹ میلیارد لیتر رسید که این مقدار باز هم کمتر می‌شود.

تولید گاز در پارس جنوبی یک برنده دیگر نیز دارد که آن محیط زیست است، دیگر کمتر کسی هیزم و چوب برای گرم کردن خانه خود و پخت و پز مصرف می‌کند، از طرفی گاز یک انرژی پاک است که بی‌شک آثار زیست محیطی توسعه گازرسانی در چند سال آینده بیشتر خود را نشان می‌دهد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر