/
۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
سیدزاهد زمان‌زاده، مدیر‌عامل شرکت سایان اوج پارس در گفتگو با نبض نفت تشریح کرد:

عامل فرار مغزها و نخبگان از کشور چیست؟

مدیر‌عامل شرکت سایان اوج پارس جذب نخبگان در سیستم مدیریتی کشور را یکی از راههای مقابله با فرار مغزها و نخبگان از کشور می‌داند و معتقد است با این کار بسیاری از مشکلات مدیریتی کشور نیز حل می‌شود.
کد خبر : ۳۲۴۹۶

سیدزاهد زمان‌زاده، مدیر‌عامل شرکت سایان اوج پارس، ضمن حضور در پایگاه خبری نبض نفت با اشاره به اینکه عمده فعالیت وی در حوزه بازرگانی است، در یک گفتگوی ویژه و اختصاصی با خبرنگار ما اظهار داشت: حیطه کاری مجموعه سایان اوج پارس، اغلب بر تامین کالا، خدمات پس از فروش و مشاوره فنی و مهندسی می‌باشد.

زمان‌زاده که نمایندگی چند برند معتبر آلمانی و اتریشی را در کشور برعهده دارد، مشکل اصلی نیروهای مشغول به کار را عدم توجه به آموزش می‌داند و از نظر او وجود آموزش قبل از استخدام الزامی است. وی همچنین آموزش صحیح را به عنوان حلقه مفقوده در کار معرفی می‌کند.

زمان‌زاده در خصوص مشکلات موجود در کشور گفت: یکی از مهمترین مشکلات کلی کشور ما وجود تحریم‌ها‌ست که در حال حاضر بسیار آزار‌دهنده شده است. همچنین سوء مدیریت که باعث فلج شدن فنی بدنه کشور شده را نمی‌توان کتمان کرد.

وی افزود: در حال حاضر مشکل ما وجود تحریم‌هایی است که بر کشور حاکم می‌باشد. اختلاس‌ها و سوء مدیریت‌ها باعث افت شدید اقتصادی شده است.

مدیر‌عامل شرکت سایان اوج پارس، با اشاره به نزدیک شدن دو رویداد مهم و سرنوشت ساز در سال 1399 و 1400 گفت: سال جاری از هر نظر بسیار مبهم است. چون دو انتخابات مهم را در پیش داریم. یکی انتخابات ریاست جمهوری ایران که در خرداد 1400 برگزار می‌شود و در آن به لحاظ مدیریتی تغییری ایجاد نمی‌شود و دیگری انتخابات رئیس جمهور آمریکا که در سرنوشت ما بسیار موثر است و طی شش ماه آینده این اتفاق رقم خواهد خورد.

زمان‌زاده ساختار مدیریتی در کشور را ضعیف خواند و تصریح کرد: ساختار مدیریتی در کشور ما بیش از نیم قرن است که تغییری نداشته است و با یک تصمیم‌گیری فوری حل نمی‌شود. برای تغییر آن باید یک رسیدگی و بازسازی انجام شود.

وی در خصوص نقش مهم آموزش قبل از استخدام اظهار داشت: مشکل اصلی ما آموزش می‌باشد که قبل از استخدام نیروی کار لازم است. نبود آموزش صحیح حلقه مفقود شده در کار است. در بحث جذب نیروی انسانی در هر سازمان، آموزش و تخصص این سرمایه‌ها مهم می‌باشد. مدتهاست که تمامی استخدام‌ها با توجه به روابط صورت می‌گیرد و کسانی که گزینش می‌شوند، هیچ‌گونه علاقه و تخصصی در کار خود ندارند. این موضوع باعث سوء مدیریت در کار و افزایش مشکلات می‌شود.

وی در ادامه افزود: در کشورهای دیگر برای استخدام، فرد را از لحاظ روان‌شناختی هوشی و تخصص برای پی بردن به علاقه و تخصص محک می‌زنند. بررسی صلاحیت روح و روان و شایستگی، بعدها در کار متظاهر می‌شود.

مدیر‌عامل شرکت سایان اوج پارس در خصوص مبنای استخدام در کشور گفت:متاسفانه مبنای استخدام در ایران رابطه است و تمام کسانی که در موقعیت‌های خوب به کار مشغول شده‌اند هیچ‌گونه تخصصی ندارند.

وی افزود: همان‌طور که برای ورود به دانشگاه کنکور و آزمون وجود دارد برای استخدام نیروهای برتر در مشاغل بزرگ نیز باید یک ارزشیابی صورت گیرد. اگر افراد توانا و مستعد در راس کار قرار گیرند، به صورت خودکار مهره‌ها به هم چسبیده و کارایی خود را نشان می دهند.

زمان‌زاده با اشاره به اینکه برای حل مشکلات موجود در کشور راه‌حلی آسان و کار‌گشا وجود دارد اظهار داشت: آقای زنگنه مدیر بسیار لایق و کار‌آمدی هستند، ولی برای تغییر سیستم باید از جوانان متخصص بیشتر استفاده کنند تا مشکلات موجود در ساختارها سریعا مرتفع شود.

وی افزود: نکته مهم جوان‌گرایی و استفاده از نخبگان کار‌آمد است. نیرویی که تا 40 سال بتواند مدیریت نماید و جایگزین افراد مسن و با تخصص کم شود. اگر نخبگان جذب کار شوند، مهاجرت کمتری صورت می گیرد و با سپردن مدیریت به آنها تحول بزرگی ایجاد می‌شود.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر