/
۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
با بازگشایی آخرین میدان نفتی مهم لیبی

اوپک پلاس ضربه دیگری متحمل شد

لیبی پس از آتش بس میان گروههای رقیب، قرار است آخرین میدان نفتی مهم خود را بازگشایی کند که به معنای پیچیده شدن تلاشهای اوپک برای تسهیل تدریجی محدودیت عرضه بدون برهم خوردن توازن بازار است.
کد خبر : ۳۲۵۰۶

به گزارش نبض نفت به نقل از بلومبرگ، قیمت نفت پس از این که شرکت ملی نفت لیبی وضعیت اضطراری میدان نفتی الفیل را لغو کرد، کاهش پیدا کرد. این اقدام تلاشهای این شرکت برای افزایش تولید نفت لیبی به یک میلیون بشکه در روز ظرف مدت یک ماه آینده را تقویت می کند.

بازگشت نفت لیبی که از ژانویه در پی محاصره تاسیسات و بنادر نفتی این کشور از سوی نیروهای وفادار به ژنرال خلیفه حفتر  تقریبا متوقف شده بود، مانعی برای تلاشهای اوپک پلاس در تقویت قیمت نفت در بحبوحه افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا به شمار می رود. این گروه قرار بود از ژانویه تولیدش را حدود دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد اما اکنون ممکن است این برنامه را به تاخیر بیاندازد.

شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد تولید نفت در میدان الفیل ظرف چند روز آینده به حدود ۷۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

وضعیت اضطراری بندی در قراردادها هستند که اجازه می دهد روند تحویل معلق شود.

این شرکت اعلام کرد روز دوشنبه تعطیلی همه میادین و بنادر نفتی لیبی پایان گرفت.

تولید نفت لیبی طی چند هفته گذشته پس از این که ژنرال خلیفه حفتر به محاصره تاسیسات انرژی پایان داد، به سرعت افزایش پیدا کرده است. نماینده وی با آتش بس دائمی با دولت نخست وزیر فیاض السراج که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است، موافقت کرد. دو طرف قرار است ماه آینده برای تعیین یک دولت واحد در تونس دیدار کنند.

در حالی که لیبی از سال ۲۰۱۱ پس از انقلابی که به سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور این کشور منتهی شد، در هرج و مرج بسر می برد، صنعت نفت این کشور منعطف مانده است. رشد تولید از اواسط سال ۲۰۱۶ نشان داد صنعت این کشور پایدارتر از تصور بسیاری از معامله گران بوده است و تولید نفت لیبی در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به طور میانگین حدود یک میلیون بشکه در روز بود.

سرعت احیای اخیر تولید نفت لیبی دوباره بسیاری را در بازار غافلگیر کرد و فشارهای کاهشی روی قیمتهای نفت را تشدید کرد. قیمتهای نفت روز دوشنبه بیش از سه درصد سقوط کرد و به روند کاهشی هفته گذشته ادامه داد. بهای نفت برنت یک دلار و ۳۱ سنت معادل ۳.۱ درصد کاهش یافت و به ۴۰ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و ۳۶ سنت معادل ۳.۴ درصد کاهش یافت و به ۳۸ دلار و ۴۹ سنت در هر بشکه رسید.

تولید روزانه نفت لیبی از کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه در روز در اوایل سپتامبر به ۵۶۰ هزار بشکه در روز رشد کرده است. شراره که بزرگترین میدان نفتی لیبی است حدود دو هفته پیش بازگشایی شد و بنادر راس لانوف و السدر که آخرین بنادر نفتی تعطیل بودند، روز جمعه بازگشایی شدند.

شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد به دلیل صدماتی که به زیرساختهای انرژی وارد شده و محدودیتهای بودجه، امکان احیای تولید به نرخ ۱.۲ میلیون بشکه در روز دسامبر ۲۰۱۹ وجود ندارد. جنگ باعث صدمه دیدن مخازن، خطوط لوله و چاههای نفت شد و صدها میلیون دلار برای تعمیر درست آنها نیاز است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، لیبی بزرگترین ذخایر نفت آفریقا را دارد و به دلیل ناآرامی داخلی، از مشارکت در پیمان کاهش تولید اوپک پلاس معاف شده است.


برچسب ها:

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر