/
۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳

تصفیه‌خانه مرکزی فاضلاب در پارس جنوبی احداث می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: هم اکنون ورود مستقیم فاضلاب و پساب ناشی از پالایشگاه‌‏های گازی پارس جنوبی به دریا باعث نگرانی است که برای برطرف کردن آن احداث تصفیه خانه مرکزی دراین منطقه در برنامه قرار گرفته است.
کد خبر : ۳۲۵۵۴
نبض نفت - فرهاد قلی نژاد افزود: شرایط حاد محیط زیست استان بیشتر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است که در این ارتباط در برنامه ملی کاهش آلودگی‌‏های زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس احداث تصفیه خانه فاضلاب مرکزی مورد توجه قرار گرفته و وزارت نفت نیز بخشی از بودجه آن را تامین و به استان بوشهر ابلاغ کرده‌است.

وی بیان کرد: دومین دغدغه محیط زیستی در حوزه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نبود تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای خط ساحلی و بندرهایی نظیر دیر، کنگان و عسلویه است که با توجه به برخورداری آنها از اعتبارات عوارض آلایندگی این مهم باید در اولویت استان بوشهر قرار گیرد.

قلی نژاد ادامه داد: شهرهای کنگان، عسلویه  و دیر در زمینه محل احداث مراکز دفع اصولی پسماندهای شهری مشکلاتی دارند که باید نسبت به ساماندهی آنها تصمیم گیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار کرد: همچنین بخش زیادی از میکروپلاستیکها همراه فاضلاب‏‌ها راهی دریا میشود که در این زمینه باید برنامه‌هایی تدوین و شهرداران به عنوان متولی اصلی پسماند در شهرها و دهیاران در روستاها برای مدیریت پسماندها برنامه لازم را ارائه دهند.

وی گفت: در این ارتباط مدیریت پسماندها در اسکله‏‌ها و بنادر استان از طریق اداره‏های کل شیلات و  بنادر و دریانوردی اجرایی شده و با تعیین مهلت اسکله‌‏هایی که در زمان مقرر پسماندها را مدیریت نکنند مورد پیگیری حقوقی قرار می‏‌گیرند.

قلی نژاد ادامه داد: اسکله‌های آلوده دریا که برنامه مدیریت پسماند آنها ناقص انجام می‌شود برای توقف فعالیت اسکله‌ها از مقام قضایی درخواست خواهد شد.

وی افزود: در این زمینه آموزش صیادان و لنج‌داران نسبت به پسماندهای آلوده کننده دریا از سال ۹۸ در اسکله‏‌ها و بنادر بزرگ استان بوشهر آغاز شده‌است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در سال‏‌های گذشته با هدف توسعه صنعتی و پروژههای شهرداری استحصال‏‌های گستردهای در سواحل خلیج فارس در این استان صورت گرفت که عمده آن پر کردن دریا با نخالههای ساختمانی است و خسارت زیادی به سواحل این استان و بویژه مناطق جزر و مدی وارد کرده‌است.

وی عنوان کرد: در این زمینه موارد استحصالی شناسایی شده و در ۲ سال اخیر نیز از هرگونه استحصال دریا در سواحل این استان جلوگیری شده‌است.

قلی نژاد ادامه داد: طبق قوانین و مقررات کشور هرگونه استحصال دریا ممنوع است و چنانچه جایی برای پروژه‏ای ملی نیاز به استحصال باشد باید مجوز مورد نیاز آن از هیات دولت گرفته شود.

وی افزود: در سواحل حریم ۶۰ متری دریا باید به طور حتم رعایت شود و برای حفظ دریا در اجرای پروژهها و جانماییها باید این حریم مورد توجه جدی قرار گیرد.

قلی نژاد بیان کرد: موضوع استحصال زمین از دریا مورد تاکید قوه قضاییه و ریاست جمهوری است که در ابلاغیه‌ای به استانداران استان‏‌های ساحلی این موضوع را مورد تاکید جدی قرار داده‌است.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر