/
۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴

زنگ خطر برای کاهش جمعیت ایران/روند باروری نزولی است

اینفوگرافیک تهیه شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد روند باروری در کشور نزولی است و این موضوع یک زنگ خطر برای تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان کشور تلقی می‌شود.
کد خبر : ۳۲۵۶۱
زنگ خطر برای کاهش جمعیت ایران/روند باروری نزولی است

به گزارش نبض نفت به نقل از مرکز آمار ایران، الگوی سنی باروری نشان دهنده کاهش میزان باروری کل در همه سنین از جمله گروه‌های سنی ٢٠-٢٤ و ٢٥-٢٩ و ٣٠-٣٤ ساله در سال ١٣٩٨ است. این تغییر بیانگر کاهش باروری به ویژه در میان گروه سنی جوان است که به نوبه خود سهم بسزایی در کاهش میزان باروری کشور داشته است.

میزان باروری کل ایران در سال‌های ١٣٩٠ تا ١٣٩٨ افت و خیزهایی را تجربه نموده است. این شاخص در نیمه اول دهه ١٣٩٠ با شیب ملایمی رو به افزایش گذاشته به گونه‌ای که از ١.٧٥ فرزند در سال ١٣٩٠ به حدود ٢.٠٧ فرزند در سال ١٣٩٦ رسیده است. سپس این شاخص رو به کاهش گذاشته و در سال ١٣٩٨ به میزان ١.٨ فرزند کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های سازمان ثبت احوال کشور تعداد ولادت‌های ثبت شده در سال ١٣٩٠ برابر یک میلیون و ٣٨٢ هزار و ١١٨ تولد بوده که در سال ١٣٩٥ به یک میلیون و ٥٢٨ هزار و ٥٣ تولد افزایش یافته است اما تعداد ولادت در کل کشور از سال ١٣٩٥ تا ١٣٩٨ روند کاهشی داشته و در سال ١٣٩٨ تعداد موالید به یک میلیون و ١٩٦ هزار و ١٣٥ ولادت کاهش یافته است.

الگوی سنی باروری نشان دهنده کاهش میزان باروری کل در همه سنین از جمله گروه‌های سنی ٢٠-٢٤ و ٢٥-٢٩ و ٣٠-٣٤ ساله در سال ١٣٩٨ است. این تغییر بیانگر کاهش باروری به ویژه در میان گروه سنی جوان است که به نوبه خود سهم بسزایی در کاهش میزان باروری کشور داشته است.

لازم به ذکر است اینفوگرافی با عنوان روند و الگوی باروری در ایران توسط گروه جمعیت و سلامت مرکز آمار ایران تهیه شده و در آن از برخی از آمارهای سازمان ثبت احوال کشور نیز استفاده شده است.  


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر